
Raportul Special
realizat de specialisti
Care este modalitatea de completare a registrului inventar pentru un PFA si care este formularul actual? Am intalnit mai multe opinii.
Se completeaza in fiecare an un formular cu valorile la 31.12.22 pt active (stocuri materiale?, obiecte de inventar, imobilizari...).
Se completeaza de la inceputul activitatii in ordinea cronologica pt obiecte de inventar si imobilizari. La data iesirii din evidenta se completeaza datele de iesire pt pozitia respectiva?
Daca este asa, cum se completeaza o pozitie pentru o imobilizare amortizabila? Imi puteti da un exemplu? Multumesc.
Inventarierea patrimoniului reprezinta procesul prin care se efectueaza un inventar sau o evaluare detaliata a tuturor elementelor active si pasive ale unei entitati intr-un anumit moment, in scopul obtinerii unei imagini exacte si actualizate a patrimoniului acesteia.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
|
|
|
|
| Nr. crt. | Denumirea formularului | Cod |
| 1. | Registrul-jurnal de incasari si plati | 14-1-1/b |
| 2. | Registrul-inventar | 14-1-2/b |
| 3. | Fisa mijlocului fix | 14-2-2 |
| 4. | Factura |
|
| 5. | 14-3-6A | |
| 6. | Lista de inventariere | 14-3-12 |
| 7. | Chitanta | 14-4-1 |
| 8. | Chitanta pentru operatiuni in valuta | 14-4-1/a |
| 9. | Dispozitia de plata/incasare catre casierie | 14-4-4 |
| 10. | Statul de salarii | 14-5-1/k |
REGISTRUL-INVENTAR
Potrivit informatiilor din aceasta sectiune, Registrul-inventar (cod 14-1-2/b) serveste ca document contabil de inregistrare a elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate (elementele patrimoniale, creantele si datoriile) si se intocmeste intr-un exemplar.
Registrul-inventar se completeaza la inceputul activitatii (cu datele existente la acea data) la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar (cu informatiile acumulate in cursul anului) precum si cu ocazia incetarii activitatii (pe baza listelor de inventar).
Registrul-inventar se completeaza prin inscrierea tuturor elementelor inventariate, element cu element, sau prin preluarea totalurilor din listele de inventariere a elementelor grupate dupa natura lor, potrivit optiunii dumneavoastra.
In cazul in care preluati totalurile din listele de inventar, respectivele liste de inventariere se anexeaza la Registrul-inventar.
In cazul incetarii activitatii, Registrul-inventar se completeaza cu valoarea elementelor inventariate faptic la acea data.
In coloana 1: se inscrie numarul curent al fiecarei operatiuni inregistrate in ordine cronologica.
In coloana 2: se inscriu elementele inventariate, fie element cu element, fie denumirea grupei de elemente inventariate preluata din lista de inventariere.
In coloana 3: se inscrie valoarea de inventar reprezentata de:
- valoarea de intrare a elementelor patrimoniale inventariate, potrivit documentelor justificative, sau totalurile din listele de inventariere a elementelor patrimoniale grupate dupa natura lor;
- valoarea ramasa de incasat, respectiv de plata, rezultata in urma inventarierii creantelor si a datoriilor.
In conditiile conducerii evidentei contabile in partida simpla cu ajutorul tehnicii de calcul, Registrul-inventar se editeaza anual sau la cererea organului de control.
Registrul-inventar se arhiveaza impreuna cu documentele justificative care au stat la baza intocmirii lui.
Redau mai jos un model:
Nr. pagina: 1
REGISTRUL-INVENTAR LA DATA DE 31.12.2020
In cursul anului 2020, PFA a achizitionat mijloace fixe si obiecte de inventar, a desfasurat activitate economica si a incasat si platit diverse sume de bani, iar la sfarsitul anului 2020, cu ocazia inventarierii patrimoniului, a intocmit listele de inventar, pe baza carora a completat Registrul Inventar:
| Nr. crt. | Denumirea elementelor inventariate | Valoarea de inventar (lei) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1. | Birou din lemn cu 4 usi – negru (2 buc) | 5.000 |
| 2. | Birou din lemn cu 2 usi – alb (1 buc) | 2.500 |
| 3. | Fotoliu piele cu brate – negru (2 buc) | 2.000 |
| 4. | Fotoliu piele cu brate – alb (1 buc) | 1.000 |
| 5. | Laptop Lenovo V15 G3 IAP cu procesor Intel® Core™ i3-1215U pana la 4.40 GHz, 15.6", Full HD, 8GB, 256GB SSD – negru (1 buc.) | 1.500 |
| 6. | Cafetiera profesionala, Hendi, cana 1.8 lt, 2100W, 2 plite mentinere la cald, carcasa si suport filtru din inox (1 buc) | 1.500 |
| 7. | Hartie xerox (3 top) | 90 |
| 8. | Numerar in casierie (conform monetar) | 3.750 |
| 9. | Disponibilitati in cont (lei) conform extras | 10.500 |
| 10. | Disponibilitati in cont (eur) conform extras | 21.000 |
| 11. | Clienti neincasati (conform fisa) | 5.800 |
| 12. | Furnizori neachitati(conform fisa) | 185 |
Nr. pagina: 2
REGISTRUL-INVENTAR LA DATA DE 31.12.2021
In cursul anului 2021, PFA nu a mai achizitionat alte mijloace fixe si nici alte obiecte de inventar (utilizand in continuare achizitiile din anul 2020) a desfasurat activitate economica si a incasat si platit diverse sume de bani, iar la sfarsitul anului 2021, cu ocazia inventarierii patrimoniului, a intocmit listele de inventar, pe baza carora a completat Registrul Inventar:
| Nr. crt. | Denumirea elementelor inventariate | Valoarea de inventar (lei) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1. | Birou din lemn cu 4 usi – negru (2 buc) | 5.000 |
| 2. | Birou din lemn cu 2 usi – alb (1 buc) | 2.000 |
| 3. | Fotoliu piele cu brate – negru (2 buc) | 2.000 |
| 4. | Fotoliu piele cu brate – alb (1 buc) | 1.000 |
| 5. | Laptop Lenovo V15 G3 IAP cu procesor Intel® Core™ i3-1215U pana la 4.40 GHz, 15.6", Full HD, 8GB, 256GB SSD – negru (1 buc.) | 1.500 |
| 6. | Cafetiera profesionala, Hendi, cana 1.8 lt, 2100W, 2 plite mentinere la cald, carcasa si suport filtru din inox (1 buc) | 1.500 |
| 7. | Zat Tula, Kaffa, Etiopia (Natural) 1 kg | 100 |
| 8. | Numerar in casierie (conform monetar) | 4.750 |
| 9. | Disponibilitati in cont (lei) conform extras | 11.500 |
| 10. | Disponibilitati in cont (eur) conform extras | 15.000 |
| 11. | Clienti neincasati (conform fisa) | 2.100 |
| 12. | Furnizori neachitati(conform fisa) | 200 |
Nr. pagina: 3
REGISTRUL-INVENTAR la data de 31.12.2022
In cursul anului 2022, PFA nu a mai achizitionat alte mijloace fixe si nici alte obiecte de inventar in schimb a vandut toate mijloacele fixe si obiectele de inventar, a desfasurat activitate economica si a incasat si platit diverse sume de bani, iar la sfarsitul anului 2022, cu ocazia inventarierii patrimoniului, a intocmit listele de inventar, pe baza carora a completat Registrul Inventar:
| Nr. crt. | Denumirea elementelor inventariate | Valoarea de inventar (lei) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1. | Numerar in casierie (conform monetar) | 5.750 |
| 2. | Disponibilitati in cont (lei) conform extras | 27.500 |
| 3. | Disponibilitati in cont (eur) conform extras | 30.000 |
| 4. | Clienti neincasati (conform fisa) | 10.100 |
| 5. | Furnizori neachitati(conform fisa) | 400 |
| 6. | Materiale de curatenie (conform lista) | 750 |
In concluzie:
-In cazul achizitiilor de mijloce fixe, valoarea fiscala minima de inregistrare a unei imobilizari este de 2.500 lei, si se amortizeaza pe durata de viata prevazuta de Hotararea nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe. Imobilizarea corporala si amortizarea acesteia se inscrie in Fisa mijlocului fix. In registrul inventar se inscrie doar valoarea la care aceasta este recunoscuta dupa ce se deduce amortizarea cumulata;
- Materiale de natura obiectelor de inventar, mobilierul incadrat ca obiect de inventar, materiale consumabile, materiale curatenie, tipizate, materiale birotica, etc., se inscriu la costul de achizitie;
- Creantele (ex. sumele de incasat de la client) se inscriu la valoarea din fisa contabila (cumulat, atasandu-se lista clientilor neincasati);
- Soldul contului bancar, se completeaza pe baza extrasului de cont;
- Sold de numerar din casierie, se completeaza pe baza monetarului;
- Datoriile fata de terti, inventariate pe baza facturilor primite si neachitate, a punctajelor realizate cu furnizorii, se completeaza cumulat, atasandu-se fise furnizorilor/balanta furnizorilor, etc.
Toate aceste informatii (precum si altele, in functie de situatia concreta) se completeaza cu ocazia inventarierii fizice.
Inventarierea consta in identificarea faptica a tuturor elementelor si evaluarea acestora la valoarea de inventar. Stocurilor determinate faptic se compara cu cele existente in contabilitate, pe baza datelor din fisele de magazie, fisele mijloacelor fixe.
In concluzie:
-modalitatea de completare a registrului inventar pentru un PFA este prezentata in modelul de mai sus (pentru anii 2019, 2021, 2022);
- formularul actual este cel prezentat in Ordinul ministrului finantelor nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, avand cod 14-1-2/b;
-se completeaza in fiecare an cu valorile la 31 decembrie, atat pentru active (mijloace fixe, obiecte de inventar, materii prime si materiale, disponibilitati in conturi bancare si numerar, sume de incasat, etc.) cat si pentru passive (datorii la furnizori, la bugetul de stat, la banci, etc).
-la data iesirii din evidenta a unui bun, iesirea respectiva nu se completeaza in Registrul inventar. De asemenea, nici la 31 decembrie nu se va completa, nemaifiind in patrimoniul PFA cu ocazia inventarierii.
Raspuns oferit in luna iunie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
PFA in 2024. Cat CASS datoreaza cei care obtin venituri din activitati independente si care sunt EXCEPTIILEPFA in 2024. Cum trebuie declarat CASS-ul in Declaratia Unica estimativaArticole similare
PFA. Stoc de marfa in inventarInterpretare prevederi art. 48 din codul fiscal. Cum facem radierea corecta a unui PFA?Corectare eroare pentru o factura de achizitie eliberata pe numele PF in loc de PFA. Cum procedam?Top 5 programe de facturare si contabilitate si avantajele pe care le includInregistrare registre obligatorii PFA la organul fiscalUltimele articole
REGISTRUL INVENTAR PFA. Completare si MODELCedarea folosintei terenului. Cum evaluam dreptul de folosinta?ONG-urile in 2016 - Obligatii si facilitati fiscale actualeIntreprindere individuala. Cum se completeaza corect Registrul-inventar?Registre si formulare intreprindere individuala. Care sunt documentele obligatorii in 2015?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA