Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Calcularea impozitului pe anul trecut (partea I)

28-Feb-2011
5220
Caz 1

Societatea comerciala prezinta urmatoarea situatie:


- trimestrul I 2010 - profit fiscal - plateste impozit 16%, deoarece suma depaseste impozitul minim;


- trimestrul II, III 2010 ? pierdere fiscala la nivelul ambelor trimestre ? plateste impozitul minim;


- trimestrul IV 2010:

  • calculat independent venituri aferente octombrie, noiembrie, decembrie, respectiv cheltuieli, precum si cheltuieli nedeductibile, rezultatul este pierdere fiscala, deci impozit 16%=0,00lei
  • calculat la perioada de 01.01-31.12.2010, situatia este tot pierdere fiscala, deci impozit 16% pe tot anul ar fi fost = 0,00lei
Finalul cazului 1 este urmatorul :

- s-a platit impozit de 16% in primul trimestru sa zicem 2490ron

- s-a platit impozit minim doua trimestre in total 4300ron
- impozit final era zero lei

Eu deduc din acest caz ca am de recuperat pe viitor aferent impozitului pe profit suma de 2490ron, pe care am platit-o in primul trimestru, si fac inregistrarea contabila 691=441 ?2490 ( minus 2490), ceea ce inseamna ca in anul 2011 contul 441 in balanta va avea sold debitor.


Iar aferent trimestrului IV 2010, nu am de plata nimic.

Impozit 16% aferent total an 2010 = 0,00lei
Impozit forfetar aferent anului 2010 = 8600lei, din care s-a platit 4300ron aferente celor doua trimestre.

Declaratia 101, va trebui sa imi arate ca eu am de recuperat acei 2490ron, si ca sunt pe pierdere fiscala la sfarsitul anului 2010.


Intrebarile aferenta acestui caz sunt :


Este corecta interpretarea mea legata de calcului impozitului pe anul 2010?


Este corecta suma pe care cred eu ca am voie sa o recuperez ?


Daca nu este corect , care este abordarea corecta a acestei situatii, si cea anume ar trebui sa platesc si/sau sa recuperez aferent impozitului pe 2010 ?



Caz 2


Societatea comerciala prezinta urmatoarea situatie :

- trimestrele I, II, III 2010 - pierdere fiscala ? plateste impozitul minim ;

- trimestrul IV 2010 :

  • calculat independent venituri, cheltuieli, cheltuieli nedeductibile aferente octombrie , noiembrie , decembrie 2010 ? profit fiscal, deci impozit profit 16% din acest profit fiscal
  • calculat la nivel de an 2010 ? pierdere fiscala, deci 16% ar fi zero

Intrebarile sunt :


Cum se interpreteaza acest caz ?


Ce anume se plateste la trimestru IV aferent 2010 ?


Se recupereaza ceva din impozitul platit fie el minim sau 16% ?



Caz 3


Societatea comerciala prezinta urmatoarea situatie :


- trimestrul I ? profit contabil

venituri = 10000
cheltuieli = 7000
venituri ? cheltuieli = 10000-7000 = 3000
3000*16% = 480 ron
impozit minim = 550 ron
plateste ? impozit minim 550ron
cheltuieli finale = 7000+550 = 7550

- trimestrul II ? profit contabil

venituri = 3300(in luna)+10000
cheltuieli = 3200(in luna)+7550, din care 550ron pe ct 691
venituri ? cheltuieli+cheltuieli nedeductibile = 13300-10750+550 = 3100
3100*16% = 496 ron
impozit minim = 550 ron
plateste ? impozit minim 550ron
cheltuieli finale = 10750+550 = 11300

- trimestrul III ? pierdere contabila

venituri = 4000(in luna)+13300
cheltuieli = 8000(in luna)+11300, din care 1100 ron pe ct 691
venituri ? cheltuieli+cheltuieli nedeductibile = 17300-19300+1100 = -900
plateste ? impozit minim 550ron
cheltuieli finale = 19300+550 = 19850

- trimestrul IV :

  • ipoteza 1 :
venituri = 2000 (in luna)+17300 = 19300
cheltuieli = 5000(in luna)+19850 = 24850, din care 1650ron pe ct 691

Calculul strict pe trimestru IV 2010 ar fi :

2000-5000 = -3000, deci pierdere fiscala si contabila, de unde ar rezulta impozit zero ?

Calculul pe total an 2010 ar fi :

19300-24850+1650 = -3900ron - pierdere fiscala, impozit zero ?

  •  ipoteza 2:
venituri = 10000 (in luna) +17300=27300
cheltuieli = 1500 (in luna) + 19850 = 21350, din care 1650ron pe ct 691

Calculul strict pe trimestru IV 2010 ar fi :

10000-1500=8500 ? profit contabil, impozit 16% = 1360ron ?

Calculul pe total an 2010 ar fi :

27300-21350+1650 = 7600 ? profit fiscal, impozit 16% = 1216?
7600*16% = 1216 ron
impozit minim platit = 1650 ron

  •  ipoteza 3 :
 venituri = 5500( in luna) +17300 = 22800
cheltuieli = 5400( in luna) +19850 = 25250, din care 1650ron pe ct 691

Calculul strict pe trimestru IV 2010 ar fi :

5500-5400 = 100 ? profit contabil, impozit 16% = 16 ron ?

Calculul pe total an 2010 ar fi :

22800-25250+1650 = -800 ? pierdere fiscala, impozit zero ?

Intrebarile in acest caz in functie de cele trei ipoteze prezentate aferente trimestrului IV sunt:


Cum se interpreteaza aceste ipoteze?


Ce anume se plateste la trimestru IV aferent 2010?


Se recupereaza ceva din impozitul platit fie el minim sau 16%?


Click aici pentru continuarea articolului - Studiu de caz: Calcularea impozitului pe anul trecut (partea a II-a)


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016