Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Servicii de primire a participantilor

09-Nov-2010
4378
de Silviu Stoica, 9 noiembrie 2010

Intrebare:

Activitate principala: Activitati de servicii suport pentru invatamant- 8560

Avem contracte incheiate cu diverse societati care sunt coordonatoare de proiecte europene (servicii educationale si de formare profesionala). Societatile respective din UE primesc direct fondurile europene, lucrand cu societatea noastra in parteneriat.

Noi trebuie sa emitem factura reprezentand servicii de primire a participantilor (cheltuieli cazare, masa, transport local, asigurari, cursuri de limba, excursii culturale) in baza carora ne sunt virati banii. Pentru societatea noastra reprezinta un venit sau folosesc un cont intermediar? Facturile de cheltuieli cazare, masa pentru participanti cum le inregistrez?


Daca emit factura (fonduri europene) nu pot face urmatoarea inregistrare:
445=131
5124=445
Trebuie sa justific prin facturile de achizitii toata suma primita?

Raspuns:

Daca obiectul contractului il reprezinta ?servicii de primire a participantilor?, care inglobeaza cazare, masa, transport, excursii pentru participanti, atunci astfel de cheltuieli nu pot fi considerate ca fiind cheltuieli efectuate in numele clientului si decontate ca atare, ci cheltuieli efectuate in vederea prestarii serviciului contractat si evidentiate in mod obisnuit in conturi corespunzatoare de cheltuieli. In contrapartida, toate sumele facturate reprezinta venituri pentru societatea dvs. si se reflecta direct in conturile de venituri.

Daca in contract se prevede ca tariful perceput este exclusiv pentru ?servicii de primire a participantilor?, iar cheltuielile de cazare, transport, excursii etc. se suporta de clienti (societatile partenere), pe baza sumelor efective cheltuite si decontate pe baza de factura, atunci facturile primite de la furnizori pentru astfel de sume nu se inregistreaza in cheltuielile societatii, ci in contul de debitori diversi, dupa cum si refacturarea lor catre parteneri (care trebuie sa fie justificata cu facturile de achizitii) nu se reflecta prin corespondenta cu conturile de venituri, ci prin inchiderea contului de debitori diversi.

Din punct de vedere al TVA, trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 137 alin. 3 lit. e din Codul fiscal si ale pct. 19 alin. 3 si 4 din Normele metodologice, conform carora:

- daca facturile de achizitii de servicii de cazare, masa etc. sunt pe numele societatii partenere si societatea dvs. doar face plata acestora (facturile nu sunt emise pe numele sau), pentru recuperarea sumelor se emite doar factura de decontare pentru plati in numele clientului, fara deducere sau colectare de TVA la societatea dvs., partenerii avand dreptul sa-si deduca TVA din facturile de achizitii de servicii de cazare, masa etc. emise direct pe numele lor;

- daca facturile de achizitii de servicii de cazare, masa etc. sunt emise pe numele societatii dvs. (si nu al societatilor partenere) se aplica structura de comisionar, prin refacturarea propriu-zisa a acestor cheltuieli, cu deducerea taxei de catre societatea dvs. din facturile de achizitii si colectarea taxei din facturile emise catre societatile partenere.

Referitor la contul 445 ?Subventii? mentionam ca acesta este folosit doar de entitatile care primesc subventiile/sumele (imprumuturile) nerambursabile, cum este cazul societatilor partenere cu care colaborati. Societatea dvs. nu poate utiliza acest cont deoarece nu ea primeste fonduri europene nerambursabile, ci clientii sai, ea doar presteaza un serviciu catre terti in schimbul unui pret/tarif (pentru societatea dvs. nu conteaza ?sursa? banilor, respectiv din ce fonduri isi achita clientii obligatiile contractuale?).

Totodata, precizam ca incepand de la data de 1 ianuarie 2010 contul 131 ?Subventii guvernamentale pentru investitii? nu mai figureaza in Planul de conturi aprobat prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009, soldul acestuia fiind preluat de contul 4751 ?Subventii guvernamentale pentru investitii? si, oricum, si sumele inregistrate in acest cont se virau tot la conturile de venituri (a se vedea functiunea conturilor 131, respectiv 475, asa cum rezulta din reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005, respectiv O.M.F.P. nr. 3.055/2009).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016