Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

TVA. Achizitii intracomunitare de bunuri

16-Feb-2010
11702

Intrebare: Societatea noastra inregistrata in scopuri de TVA in Romania intentioneaza sa faca un import pentru un mijloc de transport nou si un calculator din SUA, formalitatile de import si plata taxelor facandu-se in Germania. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA-ului? Daca se plateste TVA in Germania pentru import se poate cere rambursarea lui? In Romania mai trebuie platit TVA pentru aceasta achizitie?

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI

Raspuns: In functie de conditia de livrare negociata cu furnizorul, presupun ca bunurile vor fi transbordate in Germania si vor fi preluate de catre o casa de expeditie din Germania, inregistrata in scopuri de TVA in Germania. In conditiile in care in Germania se aplica masurile de simplificare pentru importurile efectuate in acest stat, casa de expeditie intocmeste declaratia vamala sumara de import a bunurilor pe teritoriul Germaniei fara achitarea TVA.

Acest lucru este posibil deoarece casa de expeditie face dovada ca importul efectuat pe teritoriul Germaniei este urmat de o livrare intracomunitara a acelorasi bunuri importate.

Sunt aplicabile, astfel, prevederile art. 32 din Directiva 112/2006, conform caruia in cazul in care expedierea sau transportul bunurilor incepe intr-o tara terta, atat locul livrarii de catre importatorul desemnat ca fiind persoana obligata la plata TVA (de exemplu casa de expeditie din Germania), cat si locul oricarei livrari ulterioare sunt considerate a fi situate in statul membru de import al bunurilor. In situatia prezentata de dvs. locul importului este in Germania.

Aceasta prevedere este cuprinsa si in Codul fiscal din Romania la art. 142 si pct. 44 din normele de aplicare.

In baza prevederilor art. 142, alin. 1, lit. l) din Codul fiscal, sunt scutite de la plata TVA in vama importurile de bunuri care au fost transportate dintr-o tara terta, atunci cand bunurile respective sunt destinate unei livrari intracomunitare de bunuri care se incadreaza la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA in baza prevederilor art. 143. alin, (2), litera a).

Asa cum rezulta si din normele metodologice de aplicare ale acestui articol, la pct. 44, scutirea de la plata TVA in vama se acorda doar in situatia in care importul este urmat de livrarea intracomunitara a acelorasi bunuri. Scutirea se acorda daca la data importului, importatorul pune la dispozitia organelor vamale urmatoarele informatii:

1. codul sau de inregistrare in scopuri de TVA atribuit in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal;
2. codul de inregistrare in scopuri de TVA al clientului din statul membru caruia ii sunt livrate bunurile;
3. dovada faptului ca bunurile importate urmeaza sa fie transportate sau expediate din statul membru in care se face importul spre un alt stat membru in aceeasi stare in care se aflau in momentul importului.

Firma din S.U.A. este considerata operator extracomunitar, reprezentat fiscal pe teritoriul Olandei prin casa de expeditie care poate avea si calitatea de importator al bunurilor.

In aceste conditii, deoarece bunurile au fost livrate de pe teritoriul Germaniei, operatiunea care se va efectua de firma dvs. poate reprezenta o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care se aplica regimul de taxare inversa prin formula

4426 = 4427.

Operatiunea se declara prin noul formular de decont de TVA reglementat prin O.A.N.A.F. 77 din 21.01.2010 la randul 5, respectiv 5.1 si la randul 17, respectiv 17.1.

Modalitatea de raportare a acestei operatiuni in declaratia 390 rezulta din prevederile O.A.N.A.F. 76 din 21 ianuarie 2010.

Astfel, pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Comunitate si care a desemnat un reprezentant fiscal sau o casa de expeditie in statul membru in care incepe transportul bunurilorb si se efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, se procedeaza astfel:

? la rubrica "Denumire operator intracomunitar" se inscrie denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal sau a casei de expeditie);
? la rubrica "Cod operator intracomunitar" se inscrie codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal sau casa de expeditie.

In O.A.N.A.F. 76/2010 se regaseste si urmatorul exemplu referitor la modalitatea de declarare achizitiei intracomunitare pe teritoriul Romaniei: o societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.

In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C". In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara.

Totusi, deoarece nu cunosc reglementarile vamale specifice Germaniei care se pare ca nu aplica masurile de simplificare, va recomand sa luati legatura cu un birou vamal sau cu casa de expeditie pentru a cunoaste regimul TVA.

De asemenea, nu stiu daca autoritatea fiscala din Germania este de acord cu restituirea TVA achitata pentru importul de bunuri efectuate pe teritoriul Germaniei, motiv pentru care va recomand sa va adresati serviciului specilizat din cadrul organului fiscal competent.

Procedura de restituire a TVA este reglementata prin O.A.N.A.F. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene publicat in M.Of. 32 din 15 ianuarie 2010.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016