Achizitii intracomunitare de bunuri cu acordarea ulterioara a unui discont
Analizam mai jos cazul unei societati comerciale platitoare de TVA xaee achizitioneaza marfuri dintr-un stat membru UE. Factura este emisa in data de 10.10.2012, suma totala fiind de 300 euro. Pe factura se mentioneaza ca daca se va achita pana la 05.11.2012 va beneficia de un scont de 2%. Vom vedea cum se va inregistra acest scont si la ce curs se va inregistra venitul din sconturi obtinute.
Solutia consultantului:
In prima etapa, prin decontul de TVA aferent lunii octombrie 2012 cu termen de depunere cel mai tarziu in data de 25 noiembrie 2012, trebuie raportata achizitia intracomunitara de bunuri pentru suma totala de 300 euro. Pentru aceasta A.I.C. se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 la o baza de impozitare in lei determinata prin utilizarea cursului valutar al B.N.R. lei/euro in vigoare la data la care factura a fost emisa de catre partenerul extern. De asemenea, operatiunea se raporteaza si prin declaratia cod 390 VIES cu simbolul A, la aceiasi valoare in lei raportata prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18.
In a doua etapa, in situatia in care factura respectiva va fi achitata pana pe data de 5.11.2012, trebuie sa efectuati in luna noiembrie 2012 ajustarea bazei de impozitare a TVA aferenta A.I.C. raportate in luna octombrie 2012.
Pentru aceasta reducere de pret acordata ulterior livrarii, in lipsa unui document tip " credit note (nota de credit)" intocmit de catre furnizor in luna noiembrie 2012, este recomandabil sa emiteti o autofactura in care sa inscrieti, cu semnul minus reducerea acordata de furnizor conform mentiunii inscrise in factura emisa in data de 10.10.2012 (300 euro x 2% = 6 euro). Valoarea reducerii astfel calculate este echivalenta cu reducerea prin ajustare a bazei de impozitare a TVA al carui echivalent in lei se calculeaza prin utilizarea aceluiasi curs valutar in vigoare la data de 10.10.2012.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Activitate zilieri Lucrarile efectuate de zilieri se platesc acestora dupa receptia lucrarilor? In situatia lucrarilor efectuate necorespunzator se pot imputa sumele persoanelor responsabile cu...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Vanzare imobil, plafon scutire TVA O societate cu obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate (CAEN 6820), desfasoara activitati de inchiriere a unor...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Acordare coduri de reducere Societatea face comert online cu produse cosmetice. Colaboreaza cu influenceri cu contract de colaborare. In luna septembrie, societatea a organizat o campanie prin care oricarui...citeste mai mult
Ajustarea bazei de impozitare se inregistreaza contabil si se evidentiaza fiscal in luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei aferenta acestei operatiuni, altfel spus, in luna noiembrie 2012, in baza autofacturiu emise. Inregistrarile contabile care se efectueaza pentru scontul de 2 euro sunt urmatoarele:
- in negru:
401 = 609
"Furnizori" "Reduceri comerciale primite"
- in rosu:
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"
sau in negru (in functie de facilitatile oferite de programul informatic de contabilitate) :
4427 = 4426
"TVA colectata" "TVA deductibila"
Pentru aceste inregistrari contabile, urmate de completarea evidentei fiscale am in vedere prevederile art. 138 lit. c) din Codul fiscal " Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:….
in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;" coroborate cu prevederile pct. 20. alin. (2) din normele de aplicare ale acestui articol "Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 lit. b) si art. 149 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare."
Pentru conversia in lei a bazei de impozitare a TVA in valuta aferente reducerii comerciale primite de la furnizor, trebuie sa utilizati acelasi curs valutar aplicat la momentul taxarii operatiunii initiale privind achizitia intracomunitara de bunuri efectuata in luna octombrie 2012, fara a utiliza cursul valutar in vigoare la data emiterii autofacturii. Trebuie retinuta reglementarea de la art. 134^2 alin. (3) care prevede " Taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimentele mentionate la art. 138. Totusi, regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
In luna noiembrie 2012 trebuie sa procedati dupa cum urmeaza:
1. evidentiati operatiunea cu semnul minus in jurnalele specifice de TVA, intocmite pentru luna noiembrie 2012, corespunzator inregistrarilor contabile efectuate, astfel:
- in jurnalul pentru vanzari corespunzator rulajului creditor al contului 4427;
- in jurnalul pentru cumparari corespunzator rulajului debitor al contului 4426.
Aceasta obligatie este reglementata prin OMFP 76/2010 in care se precizeaza faptul ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului. Comunicarea este echivalenta cu mentiunea inscrisa in factura din 10.10.2012, fara alte formalitati.
2. raportati cu semnul minus informatiile preluate din evidenta fiscala in:
- declaratia cod 390 cu simbolul A completata pentru luna noiembrie 2012, fara a intocmi declaratia rectificativa pentru luna octombrie 2012;
- decontul de TVA cod 300 completat pentru luna noiembrie 2012 la urmatoarele randuri:
- randul 5 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit " "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara. Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 401. "Furnizori" iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- randul 18 cu preluarea sumei la randul 18.1 . Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 609 "Reduceri comerciale primite" iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.
Prin OMFP 3665/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se prevede ca la randul 5 si 18 se inscriu si ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<