Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajutorul de inmormantare pentru decesul parintelui unui angajat. Documente necesare

30-Nov-2018
47864

Ce documente sunt necesare pentru acordare unui ajutorul de inmormantare ocazionat de decesul tatalui unei salariate? Aceasta este una dintre intrebarile care va primi raspuns din partea specialistilor nostri. 

Cum este considerata aceasta suma care se acorda salariatului din punct de vedere fiscal? Care este suma maxima neimpozabila care se poate acorda? Care este monografia contabila pentru aceasta speta?

Raspunsul specialistului

Ajutorul de inmormantare acordat de angajator pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca reprezinta venit neimpozabil in intelesul impozitului pe salarii, potrivit art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, suma nedeclarandu-se in formularul 112 Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate. De asemenea, acest ajutor nu intra nici in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale potrivit art. 142 lit. b) din Codul fiscal, al contributieide asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157 alin. (2) si al contributiei asiguratorii pentru munca potrivit art. 220^4 alin. (2) din Codul fiscal.

Ca documente justificative, societatea poate crea o procedura interna de acordare prin care sa fie solicitate documente justificative precum certificatul constatator ale decesului persoanei.

La nivelul societatii sumele corespunzatoare ajutorului de inmormantare acordat de angajator reprezinta o cheltuiala sociala deductibila in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii, in conformitate cu prevederile art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 1 din Codul fiscal.

Asadar,societatea poate acorda, din fondurile proprii, un ajutor de inmormantare neimpozabil la nivelul persoanei fizice, in masura in care contractul de munca aplicabil prevede acordarea unor ajutoare banesti la decesul salariatului,si deductibil la nivelul societatii limita a 5% aplicata la valoarea cheltuielilor cu salariile.

In ceea ce priveste nivelul ajutorul de inmormantare acordat, acesta urmeaza a fi stabilit prin contractul de munca aplicabil, individual sau colectiv, Codul fiscal neintervenind sub aspectul limitarii nivelului acordat.

Ajutorul de inmormantare acordat de angajator se va inregistra in contabilitate astfel:


6458 „Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala” = 423 „Personal - ajutoare materiale datorate” - cu suma reprezentand ajutorul de inmormantare acordat.

423 „Personal - ajutoare materiale datorate” = 5121 „Conturi la banci in lei” - cu suma achitata.
In concluzie, in masura in care in contractul de munca aplicabil este prevazuta posibilitatea suportarii de catre angajator a unui ajutor de inmormantare pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acest beneficiu va reprezenta venit neimpozabil la nivelul salariatului neconcretizandu-se intr-un avantaj impozabil.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


Articole similare

Acordare ajutor inmormantare. VIDEO
Mai multe articole despre ajutor de inmormantare




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016