
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune Ministerului Finantelor Publice simplificarea procesului de administrare a impozitului pe veniturile persoanelor fizice. Totodata, la cererea MFP, ANAF a transmis si cateva observatii la Amendamentele primite de la Comisia de buget finante a Camerei Deputatilor la proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
I. Astfel, ANAF solicita Ministerului revizuirea procedurii privind stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit, dupa cum urmeaza:
1. Stabilirea efectuarii platilor anticipate cu titlu de impozit, in 2 rate egale, cu urmatoarele termene scadente: 25 iulie si 25 noiembrie, in loc de 4 rate egale, cum este in prezent.
2. Mentinerea dispozitiei potrivit careia, in cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata prevazute de lege, contribuabilii au obligatia efectuarii platilor anticipate la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent (este cazul contribuabililor care vor depune formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" dupa data de 25 iulie).
Astfel, ca situatie de exceptie, platile anticipate cu titlu de impozit se vor stabili de organul fiscal, la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plata al anului precedent, prin emiterea unei decizii de impunere (formular 260). Totodata, in aceasta situatie, ANAF propune ca dupa depunerea formularului 200, recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit si emiterea unei noi decizii de impunere (de recalculare a platilor anticipate, pe baza venitului estimat/realizat) sa se efectueze numai in situatia in care, suma reprezentand impozit stabilit initial (fiecare transa stabilita la nivelul impozitului datorat pentru ultimul termen de plata al anului precedent) difera cu cel putin 20% fata de suma reprezentand impozit recalculat (stabilit pe baza venitului realizat in anul precedent/estimat pentru anul de impunere).
Avantajele acestei propuneri constau in:
- eliminarea confuziei care se creeaza in randul contribuabililor cu privire la sumele datorate, prin emiterea in cele mai multe cazuri, a unei singure decizii de impunere in cursul anului;
- reducerea numarului de plati efectuate in cursul anului, respectiv 2 plati in loc de 4 plati, cum este in prezent;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manual de politici contabile - Stick USB
II. Simplificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor anuale din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte de inchiriere in valuta.
Avantajele acestor reglementari constau in:
- eliminarea obligatiei de completare si depunere de catre contribuabilii care au contracte de inchiriere in valuta, a declaratiei privind veniturile realizate (formular 200);
- simplificarea modului de stabilire a venitului anual prin utilizarea unui curs unic de schimb valutar pentru evaluarea venitului, in scopul evitarii depunerii unei declaratii in plus - simplificarea procesului de administrare prin eliminarea unor operatiuni de procesare a declaratiilor privind veniturile realizate (formularele 200), emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuale;
- reducerea costurilor de administrare avand in vedere ca, pentru un contribuabil se va emite numai decizia de impunere de plati anticipate (formular 260), impozitul stabilit in cursul anului fiind impozit final.
De asemenea, propunerea vizeaza si simplificarea regimului fiscal aplicabil veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte de inchiriere inclusiv, prin stabilirea venitului net anual la nivelul categoriei de venit. ANAF propune modificarea sistemului de impunere a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar de pana la 5 contracte inclusiv, prin cumularea veniturilor obtinute din respectivele contracte, la nivelul categoriei de venit.
Avantajele acestei propuneri sunt:
- cunoasterea de catre contribuabili a sumelor datorate si facilitarea platii acestora, prin emiterea unei singure decizii de impunere (formular 260);
- eliminarea obligatiei de completare si depunere de catre contribuabili a declaratiei privind veniturile realizate (formular 200);
- simplificarea procesului de administrare prin eliminarea unor operatiuni privind procesarea declaratiilor privind veniturile realizate (formularele 200), emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuale.
III. Simplificarea procedurii de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul, prin executare silita, a proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.
in cazul transferului de proprietate a bunurilor imobile prin procedura de executare silita, obligatia stabilirii si retinerii impozitului sa revina organului de executare silita, in momentul valorificarii bunului imobil.
Avantajele acestei propuneri sunt:
- eliminarea obligativitatii contribuabilului de a depune declaratia fiscala aferenta in cele zece zile de la data transferului, in vederea calcularii impozitului
- eliminarea obligativitatii organului fiscal de a calcula si incasa impozitului datorat de catre contribuabil, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere
- contribuie la cresterea incasarilor la bugetul de stat.
Toate aceste propuneri, precum si altele, vor fi supuse de catre ANAF spre analiza si adoptare de catre Ministerul Finantelor Publice care va decide oportunitatea modificarii Codului Fiscal in consecinta.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Intreprinderi legate 2024. Cate firme pot ramane la plata impozitului micro de 1% sau de 3%?Venituri din alte surse. Cand se depune Declaratia 200?Impozit micro 2025: cote si reguli de respectat de antreprenoriMicrointreprinderi in 2022. Situatii in care o societate NU mai aplica IMPOZITUL PE VENITul microDeclaratia Unica in 2022. ANAF modifica formularul, modalitatea de depunere si propune noi instructiuni de completareUltimele articole
Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileBolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltPachetul 2 de masuri fiscale. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitDrepturile de autor. Obligatii fiscale in 2025 + exemplu de calcul CAS si CASSDepunere Declaratie Unica. Cum se va completa de la 1 august 2025 noul formular privind CASSArticole similare
Studiu de caz: Deducerea pierderilor fiscale in cazul unei TVAZoom fiscal: Recalcularea bazei impozabile pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilorOANAF 2203/2015 privind aprobarea Procedurii privind recalcularea bazei impozabile pentru veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor, in vederea acordarii deductibilitaVenituri din transferul titlurilor de valoareSe modifica termenele de depunere declaratii din 2012Ultimele articole
PNDR 2020: Beneficiarii nu mai au nevoie de cazier fiscal la depunerea cererilor de finantare!Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212Declaratia unica. Ce obligatii au PFA-urile in anul 2018?PFA. Care sunt obligatiile declarative pentru 2018?Sunt impozabile veniturile din tranzactionarea monedelor virtuale?Articole similare
Titlul III, Capitolul 4Obligatii de plata la bugetul general consolidat si declaratii care se depun la administratiile finantelor publiceCe declaratii se depun in aprilie 2018 si care sunt termenele de depunereCodul fiscal 2011 - Titlul III (partea a VI-a)PFA. Deductibilitate cheltuieli cu CAS si CASS pentru perioada 2012-2018Ultimele articole
Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileLuni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceVineri, 25 octombrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteArticole similare
Modificare procedura comunicare intre contribuabil si autoritatea fiscala. OMFP 161/2015 si OMFP 162/2015Stiti la ce servicii aveti dreptul prin intermediul ANAF?ANAF modifica formulare importante privind contributiileRecalcularea platilor anticipate pentru PF. Depuneti la timp D220 ca sa nu fiti penalizati!Obligatii declarative si de plata pentru veniturile din mai mult de 5 contracte de inchiriereUltimele articole
Noi formulare de la ANAF pentru impozitul pe venitNoul canal de depunere a declaratiilor de venit pentru contribuabilii persoane fizice cu termen 25 mai 2016ANAF transmite noi informatii privind Spatiul privat virtualNoutati privind Spatiul Privat Virtual. Ce declaratii puteti depune prin SPV?Ultima zi pentru plata primei transe a impozitului pe venitSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA