Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF introduce D101 consolidata in 2023. Formularul va fi utilizat de membrii grupului fiscal pentru declararea impozitului pe profit

09-Feb-2023
2802
ANAF introduce D101 consolidata in 2023. Formularul va fi utilizat de membrii grupului fiscal pentru declararea impozitului pe profit

Agentia Nationala de Administrare Fiscala propune, printr-un nou Proiect de Ordin, introducerea Declaratiei 101 consolidate. Formularul va fi utilizat de membrii grupului fiscal pentru plata impozitului pe profit. Schimbarea apare in contextul in care incepand cu anul 2023 grupurile fiscal vor declara impozitul pe profit.

 

Conform Referatului de aprobare, prin Legea nr.296/2020 au fost aduse modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, fiind stabilite reguli privind consolidarea fiscala in domeniul impozitului pe profit.

 

Noile reglementari stabilesc conditiile privind constituirea, modificarea si desfiintarea grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, precum si reguli privind impozitarea grupului fiscal.


Determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal, depunerea declaratiei de impozit pe profit si efectuarea platii impozitului pe profit in numele grupului se realizeaza de persoana juridica responsabila, desemnata potrivit legii.

Potrivit art.429 alin.(4) din Codul fiscal, persoana juridica responsabila are obligatia sa depuna o declaratie anuala consolidata privind impozitul pe profit datorat de grupul fiscal. Declaratia se depune la organul fiscal competent, impreuna cu declaratia anuala privind impozitul pe profit a fiecarui membru al grupului fiscal.

 

In acest context, prin prezentul proiect de ordin, se propune aprobarea modelului si continutului formularului 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal".

 

De asemenea, va fi adaptat modelul si continutul formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" astfel incat sa poata fi utilizat si de membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit.

 

Au fost adoptate si instructiunile de completare a formularului 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal", dar si cele ale formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe profit".

 

Declaratia 101 consolidata

 

Pentru a vedea declaratia 101 consolidata click AICI»

 

Pentru a vedea instructiunile de completare ale D101 consolidata, click AICI»

 

CARACTERISTICI de editare, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului D101 consolidata

 

1. Denumire: "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal" (formularul 101 Grup fiscal)

2. Caracteristici de editare: se utilizeaza echipament informatic pentru completare si editare. Formularul se completeaza si se editeaza cu ajutorul programului de asistenta, asigurat gratuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

3. Se utilizeaza la declararea anuala a impozitului pe profit determinat de grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit.

4. Se completeaza si se depune de catre persoana juridica responsabila a grupului fiscal.

5. Circula in format electronic la organul fiscal competent pentru administrarea fiscala

a persoanei juridice responsabile.

6. Se arhiveaza la organul fiscal competent pentru administrarea fiscala a persoanei juridice responsabile.

 

Extras din Proiectul de Ordin:

 

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul

ORDIN

 

Art.1 - (1) Se aproba modelul si continutul formularului 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal", prevazut in anexa nr.1.

 

(2) Formularul prevazut la alin.(1) se completeaza si se depune potrivit instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 2.

 

(3) Caracteristicile de editare, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului prevazut la alin.(1) sunt prezentate in anexa nr.3.

 

Art.2 - Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privindaccizele", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.950 din 25 noiembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

 

1. Anexa nr.1 formular 101 “Declaratie privind impozitul pe profit” se modifica si se completeaza,

dupa cum urmeaza:

 

a) Dupa casuta “Declaratie depusa de contribuabili pentru care reglementarile contabile sunt emise

de B.N.R., respectiv A.S.F.” se introduce o casuta noua, casuta “Declaratie depusa de membrul unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit”.

 

b) La litera B “Date privind impozitul pe profit“, indicatorul de la rd.40 se modifica si va avea

urmatorul continut: “Profit impozabil/ Pierdere fiscala (rd.35+rd36+rd37-rd 38-rd.39)”.

 

2. Anexa nr.3 "Instructiuni de completare a formularului 101 "Declaratie privind impozitul pe

profit", se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

 

a) La capitolul I "Depunerea declaratiei", dupa ultimul paragraf, se introduce un nou paragraf, cu

urmatorul cuprins:

 

“Declaratia se completeaza si de membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit. in

aceasta situatie se bifeaza rubrica “Declaratie depusa de membrul unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit”.

 

Fiecare membru al grupului fiscal completeaza declaratia proprie, cu ajutorul aplicatiei informatice

de asistenta. Declaratia semnata electronic se transmite persoanei juridice responsabile a grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, in format electronic.”

 

b) La Capitolul II “Completarea declaratiei”, pct.3 “Sectiunea B «Date privind impozitul pe

profit»”, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

 

b1) Instructiunile de completare ale randului 39 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

 

“Randul 39 - se completeaza cu valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare,

atat din activitatile din Romania, cat si din surse externe. Nu se includ la acest rand pierderile fiscale din anii anteriori, reglementate de art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nerecuperabile din profitul impozabil al anului de raportare.

 

Acest rand se completeaza in cazul operatiunilor de reorganizare si cu urmatoarele valori:

 

- persoana juridica beneficiara inscrie si valoarea pierderilor fiscale nerecuperate din anii precedenti

de contribuabilul cedent si transmise de acesta, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu

modificarile si completarile ulterioare;

- persoana juridica cedenta inscrie partea din pierderea fiscala de recuperat din anii precedenti pe

care continua sa o recupereze, recalculata proportional cu activele mentinute, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

In cazul membrilor unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit, randul se completeaza cu

valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare aplicarii sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit.”

 

b2) Dupa instructiunile de completare ale randului 39 se introduc intructiuni de completare pentru

randul 40, cu urmatorul cuprins:

 

“Randul 40 - se completeaza cu valoarea profitului impozabil/pierderii fiscale de recuperat in anii

urmatori.

 

In cazul membrilor unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit se vor avea in vedere

urmatoarele:

 

- in cazul in care in anul curent membrul unui grup fiscal inregistreaza profit impozabil, pierderile

fiscale (rd.39), inregistrate de un membru al grupului inainte de aplicarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit, se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre membrul respectiv, numai din profiturile impozabile ale acestuia;

 

- pierderea fiscala din anii precedenti (suma inscrisa la rd. 39) poate fi scazuta in limita profitului

impozabil;

 

- in cazul in care in anul curent membrul unui grup fiscal inregistreaza pierdere fiscala, pierderile

fiscale (rd.39) inregistrate de un membru al grupului inainte de aplicarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit nu se cumuleaza cu pierderea fiscala din anul curent;

 

- pierderile fiscale inregistrate de un membru al grupului in perioada aplicarii sistemului de

consolidare fiscala se recupereaza din rezultatul fiscal consolidat al grupului;

- suma reprezentand profit impozabil/pierdere fiscala inscrisa la rd.40 se comunica persoanei

juridice responsabile pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal.”

 

b3) Instructiunile de completare ale randului 43.1 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

“Randul 43.1 - se inscriu sumele reprezentand cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul,

cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, precum si sumele reprezentand cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii -UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, prevazute la art.25 alin.(4) lit.t) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in limitele si in conditiile prevazute la art.25 alin.(4) lit.i) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din anul curent.”

 

b4) Dupa instructiunile de completare ale randului 51 se introduce urmatorul text:

 

“In cazul membrilor unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit, randurile 41.2, 47, 49, 51-53

din formular nu se completeaza.”

 

Art.3 - Prevederile prezentului ordin se aplica pentru declararea impozitului pe profit anual datorat

incepand cu anul fiscal 2022.

 

Art.4 - Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.

 

Art.5 - Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

 

Art.6 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016