Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aspecte fiscale: Obligatii ale angajatorului in raport cu detasarea salariatilor in strainatate

22-Feb-2013
5771
Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale cu capital privat romanesc, sediu social in Romania, care doreste sa presteze servicii de constructii intr-o alta tara membra UE. Vom vedea astfel care sunt conditiile, din punct de vedere fiscal, pe care va trebui sa le indeplineasca societatea in privinta muncitorilor care vor fi detasati.


Solutia consultantului:

Schimbarea locului de munca se poate realiza prin delegarea sau prin detasarea salariatului, in conformitate cu prevederile art. 42 si urmatoarele din Codul muncii .

Detasarea presupune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. Detasarea poate fi dispusa pe o perioada de cel mult un an. In mod exceptional, perioada detasarii poate fi prelungita pentru motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din 6 in 6 luni. Detasarea dispusa de angajator poate fi refuzata de catre salariat, numai in situatii exceptionale si doar pentru motive personale temeinice, astfel cum prevede art. 46 alin. (3) din Codul muncii .
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Achizitii. Ghid fiscal-contabil
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Salariatul detasat in strainatate are dreptul la diurna (indemnizatie de detasare) in temeiul prevederilor art. 46 alin. (4) din Codul muncii . Angajatorul va deconta toate cheltuielile de transport si cazare, precum si va asigura plata diurnei.

Fiecarui salariat detasat i se va intocmi o decizie de detasare conform cu art. 45 din Codul muncii , care va cuprinde datele de identificare ale salariatului detasat, ale angajatorului la care va fi detasat, obiectul detasarii, locul detasarii, durata detasarii si alte prevederi cu privire la modificarea contractului individual de munca.

Salariatului detasat va beneficia de o serie de drepturi acordate in baza art. 47 din Codul muncii . Astfel, drepturile cuvenite salariatului detasat se acorda de angajatorul la care s-a dispus detasarea.

Pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat. Angajatorul care detaseaza are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detasarea sa isi indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat. Daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, acestea vor fi indeplinite de angajatorul care a dispus detasarea.

In cazul in care exista divergenta intre cei doi angajatori sau nici unul dintre ei nu isi indeplineste obligatiile potrivit acordarea drepturilor, salariatul detasat are dreptul de a reveni la locul sau de munca de la angajatorul care l-a detasat, de a se indrepta impotriva oricaruia dintre cei doi angajatori si de a cere executarea silita a obligatiilor neindeplinite.

Delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca. Pe durata delegarii, salariatul are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil. Conform art. 44 din Codul muncii , delegarea va putea fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se va putea prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului.

Prin urmare, delegare se efectueaza initial pe o perioada de cel mult 60 de zile urmand sa poata fi prelungita daca salariatul isi exprima acordul.

Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil, conform art. 44 alin. (2) din Codul fiscal .

Delegarea este dispusa printr-un ordin de delegare/deplasare. Ordinul de deplasare corect completat serveste drept dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea, document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate, pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans si document justificativ de inregistrare in contabilitate, pe baza lui determinandu-se diurna cuvenita.

In ceea ce priveste desfasurarea activitatii in strainatate, sunt aplicabile si prevederile art. 18 din Codul muncii . In cazul in care salariatul urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, o serie de informatii cum ar fi durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate, moneda in care vor fi platite drepturile salariale, prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate, care trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, dar si conditiile de clima, reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara, obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala, conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.

Din acest punct de vedere, va trebui analizata necesitatea modificarii contractului individual de munca pentru indeplinirea acestor conditionari.

Din punct de vedere fiscal, urmeaza a fi avute in vedere modificarile aduse de OG 8/2013 tratamentului fiscal aplicat diurnei din punct de vedere al impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii incepand cu 1 februarie 2013, aceasta devenind, la nivelul salaritului, venit asimilat salariului supus impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, indiferent de regimul de impunere aplicat la nivelul angajatorului.

In conditiile legislatiei europene existente, se impune si respectarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Articolul 11 din noul Regulament stabileste regulile generale pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur Stat membru.

Astfel, regula generala impune persoanei care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru sa se supuna legislatiei din statul membru respectiv.

De la aceasta regula, Regulamentul stabileste prin art. 12 regula speciala potrivit careia, in cazul detasarii, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.

Pe cale de consecinta in situatia depasirii celor douazeci si patru de luni sau trimiterii salariatului pentru inlocuirea unei alte persoane, se va aplica legislatia de securitate sociala in care se afla locul de munca. Pentru ca salariatul detasat sa ramana supus legislatiei de securitate sociala din statul care a dispus detasarea, trebuie obtinut formularul A1 care este o declaratie cu privire la legislatia aplicabila, fiind util pentru dovedirea platii contributiilor in strainatate.

Se recomanda ca formularul A1 sa fie disponibil spre a putea fi prezentat de salariat sau de angajatorul sau institutiei din tara in care acesta lucreaza, pentru a confirma situatia sa in materie de securitate sociala si a indica in ce tara trebuie platite contributiile de asigurari. Pentru eliberarea documentului portabil A1, angajatorul va depune la CNPAS o cerere pentru determinarea legislatiei aplicabile in cazul angajatorilor.

Aceasta va contine date despre lucratorii pentru care se solicita documentele portabile A1 si se vor anexa o serie de documente care sa dovedeasca desfasurarea de activitati substantiale specifice domeniului sau profesional.

Trebuie insa precizat ca notiunea de detasare in intelesul Regulamentului corespunde celei de delegare definite de Codul muncii , salariatul delegat desfasurand o activitate pentru angajatorul din statul de trimitere si nu in interesul angajatorului unde isi desfasoara activitatea. Exceptia prevazuta de art. 12 din Regulament vizeaza aşadar situatia desfasurarii de catre salariat a unei activitati salariate intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este de fapt delegat de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator.

Din prisma inregistrarii modificarii locului muncii in registrul general de evidenta a salariatilor, angajatorul de baza va avea si obligatia de inregistrare a perioadei detasarii si a denumirii angajatorului la care se face detasarea, anterior inceperii detasarii, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. e) din HG 500/2011.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aspecte fiscale: Obligatii ale angajatorului in raport cu detasarea salariatilor in strainatate":
Rating:

Nota: 3.1 din 5 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.