Cat timp trebuie pastrata arhiva de contabilitate a societatii
OMFP 3512/2008 reglementeaza perioada in care trebuie pastrate documentelor finaciar-contabile.
Astfel, potrivit actului normativ, termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar cel de pastrare a registrelor si documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu anumite exceptii:
a) facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii TVA deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevderile Codului fiscal , se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. 6 din Codul fiscal .
La art. 149, alin 6, Codul fiscal prevede ca "persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada".
b) documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu o durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Monografie contabila prosumator Am primit de la electrica 3 facturi de prosumatori. Prima factura contine energie electrica activa reportata cu valoare si kw pe factura. Factura este fara TVA dar se specifica ca...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Apicultura. PFA. Declaratia unica Am Intreprindere Individuala a carei activitate este cresterea de albine. In declaratie unica aferenta anului 2024 (varianta 2025) nu am posibilitatea sa optez la vreo sectiune sau...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
c) documentele prevazute in anexa nr. 4 a OMFP 3512/2008 se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada mai mare. Printre aceste documente se regasesc: nota de intrare receptie, bonuri de consum, fise de magazie, liste de inventariere, chitante, dipsozitii de incasare/plata, ordine de plata, extrase de cont, note de debitare creditare, deconturi de cheltuieli.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Emitere factura teren in cazul unei tranzactii imobiliare
Intrebare: 1. Doua persoane juridice au incheiat un contract de asociere in participatiune pentru construirea unui bloc de apartamente. 2. Asociatul 2 ? asociat secund ? este proprietarul unui teren pe care il aduce ca aport in asociere; asociatul 2 acorda asociatului 1 un drept de superficie asupra terenului, pentru realizarea blocului de apartamente. 3. Asociatul 1 ? asociatul administrator ? a realizat constructia blocului de apartamente. 4. In contractul de asociere in participatiune este specificat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Amortizare obiecte de inventar
Intrebare: Conform Codului fiscal, pentru incadrarea in categoria activelor fixe, legea stabileste o valoare minima de intrare. Astfel, pentru a fi incadrat in aceasta categorie, un mijloc fix trebuie sa aiba o valoare de intrare in patrimoniu mai mare sau egala cu 2.500 de lei si o durata de utilizare mai mare de un an. Exista posibilitatea de a incadra in categoria mijloacelor fixe si bunuri cu valoare de intrare sub 2.500 lei si cu o perioada de functionare mai mare de un an sau alte variante de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cabinet medical. Achizitie echipamente second hand. Amortizare
Intrebare: O societate care desfasoara exclusiv activitati de asistenta medicala generala achizitioneaza echipamente medicale second hand. Pentru aceste echipamente, va rugam sa ne spuneti daca societatea poate beneficia de facilitatia fiscala prevazuta la art. 28 alin. (20) din Codul fiscal. In cazul in care societatea vinde un echipament medical pentru care a aplicat facilitatia fiscala de la art. 28 alin. (20) din Codul fiscal, valoarea ramasa neamortizata va fi considerata cheltuiala nedeductibila....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cheltuieli ulterioare efectuate pentru reparatii nava
Intrebare: Detinem o nava (mijloc fix) care a fost reevaluata la 31.12.2024 la valoarea de 2.800.000 lei, iar valoarea ramasa de amortizat este de 2.300.000 lei. In luna mai 2025, pentru prelungirea actelor de navigatie, s-a decis efectuarea unei reparatii (RC1 + andocare) in valoare de 4.000.000 lei, cost care va fi suportat din bugetul de venituri si cheltuieli. Este corect sa inregistram aceasta reparatie ca si costuri sau trebuie majorata valoarea mijlocului fix, avand in vedere ca valoarea acestuia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<