Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CIM cu timp partial/ program intreg in domeniul constructiilor. Aplicarea facilitatilor

28-Ian-2019
12111

In studiul de caz propus astazi, specialistii nostri vor analiza doua situatii diferite prezentate de citirorii nostri, ambele privind aplicarea facilitatilor pentru angajatii din constructii:

1. “Suntem o societate micro cu activitate preponderenta constructii. Avem 2 salariati cu CIM cu durata de 2 ore/zi, ambele cu studii superioare. Unul este pensionar pentru limita de varsta, iar celalalt are CIM la o alta societate, care nu este in domeniul constructiilor (alt salariu minim pe economie) cu durata de 8 ore. Tinand cont ca salariul minim in constructii este de 3000 de lei, care este salariul minim pe care ar trebui sa-l ia fiecare pentru cele 2 ore pe zi? Cum se calculeaza contributiile pe care societatea trebuie sa le plateasca pentru fiecare din ei?”

2. “Societate cu 17 salariati, (cod CAEN 43332) - grupa constructii - activitate principala desfasurata - productie tamplarie. In 2019 societatea va fi pusa in cazul (OUG 114) sa aduca salariul la minim 3000 lei brut la toti cei 17 indiferent de calificare, functie, salariu net? Care sunt conditiile minime de indeplinit pentru a beneficia de facilitati si ce va avea societatea de plata la aceste salarii? (minim 3000 brut). In cazul in care va fi nevoita sa mai aduca la angajare alta persoana necalificata, acesta va fi cu acelasi salariu minim?”

Raspunsul specialistului

In cazul descris la punctul 1:

Art. 71 din OUG114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene,precizeaza:

(1)Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.

(2)Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din prezenta ordonanta de urgenta.

Tinand cont ca salariatii au incheiat contract de munca cu timp partial de 2 ore, salariul minim corespunzator va fi de 750 lei/luna. 

Referitor la modul de calcul al contributiilor datorate, acestea se calculeaza aplicand cotele standard, nu se aplica facilitatile fiscale instituite prin OUG 114/2018, deoarece una din conditiile de acordare a acestor facilitati este ca salariatii sa obtina un venit brut lunar din salarii intre 3.000 lei si 30.000 lei, ori, in cazul de fata, venitul brut din salarii este de 750 lei.

In cazul descris la punctul 2:

Potrivit prevederilor art. 71 din OUG nr. 114/2018, pentru domeniul constructiilor, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.

Aceste prevederi reprezinta o exceptie de la prevederile art. 164 alin. (1) din Codul muncii potrivit carora salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Majorarea salariului minim la nivelul de 3.000 lei se aplica, pentru anul 2019, exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din OUG nr. 114/2018, asadar in functie de codul CAEN al angajatorului si nu in functie de codul COR al functiei ocupate de salariat.

Domeniile de activitate prevazute de art. 66 pct. 1 din OUG nr. 114/2018 sunt:
- activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
- domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:
2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramic;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;

Intrucat codul CAEN 4333 "Lucrari de tamplarie si dulgherie" se regaseste printre domeniile de activitate enumerate mai sus, angajatorul urmeaza sa aplice prevederile art. 71 din OUG 114/2018.

Prin urmare, din analiza textului art. 71 din OUG nr. 114/2018, rezulta ca majorarea salariului minim la 3.000 lei se aplica tuturor salariatilor angajatorilor care desfasoara activitati in domeniile de activitati definite de codurile CAEN enumerate mai sus, indiferent de momentul incheierii contractului individual de munca, in timp ce facilitatile de la plata impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii urmeaza a fie aplicate numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute expres de art. 66 din OUG 114/2018.

Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii, trebuie indeplinite conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind activitatile enumerate mai sus;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea;
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv si sunt realizate in baza contractului individual de munca;
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17), iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.

In concluzie, si in urmatoarea perioada intreaga atentie va trebui indreptata asupra modului in care administratia fiscala va clarifica modul de aplicare al reglementarilor intrate in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2019 prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016