
Raportul Special
realizat de specialisti
In studiul de caz propus astazi, specialistii nostri vor analiza doua situatii diferite prezentate de citirorii nostri, ambele privind aplicarea facilitatilor pentru angajatii din constructii:
1. “Suntem o societate micro cu activitate preponderenta constructii. Avem 2 salariati cu CIM cu durata de 2 ore/zi, ambele cu studii superioare. Unul este pensionar pentru limita de varsta, iar celalalt are CIM la o alta societate, care nu este in domeniul constructiilor (alt salariu minim pe economie) cu durata de 8 ore. Tinand cont ca salariul minim in constructii este de 3000 de lei, care este salariul minim pe care ar trebui sa-l ia fiecare pentru cele 2 ore pe zi? Cum se calculeaza contributiile pe care societatea trebuie sa le plateasca pentru fiecare din ei?”
2. “Societate cu 17 salariati, (cod CAEN 43332) - grupa constructii - activitate principala desfasurata - productie tamplarie. In 2019 societatea va fi pusa in cazul (OUG 114) sa aduca salariul la minim 3000 lei brut la toti cei 17 indiferent de calificare, functie, salariu net? Care sunt conditiile minime de indeplinit pentru a beneficia de facilitati si ce va avea societatea de plata la aceste salarii? (minim 3000 brut). In cazul in care va fi nevoita sa mai aduca la angajare alta persoana necalificata, acesta va fi cu acelasi salariu minim?”
In cazul descris la punctul 1:
Art. 71 din OUG114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene,precizeaza:
(1)Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.
(2)Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din prezenta ordonanta de urgenta.
Tinand cont ca salariatii au incheiat contract de munca cu timp partial de 2 ore, salariul minim corespunzator va fi de 750 lei/luna.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Referitor la modul de calcul al contributiilor datorate, acestea se calculeaza aplicand cotele standard, nu se aplica facilitatile fiscale instituite prin OUG 114/2018, deoarece una din conditiile de acordare a acestor facilitati este ca salariatii sa obtina un venit brut lunar din salarii intre 3.000 lei si 30.000 lei, ori, in cazul de fata, venitul brut din salarii este de 750 lei.
In cazul descris la punctul 2:
Potrivit prevederilor art. 71 din OUG nr. 114/2018, pentru domeniul constructiilor, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.
Aceste prevederi reprezinta o exceptie de la prevederile art. 164 alin. (1) din Codul muncii potrivit carora salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Majorarea salariului minim la nivelul de 3.000 lei se aplica, pentru anul 2019, exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din OUG nr. 114/2018, asadar in functie de codul CAEN al angajatorului si nu in functie de codul COR al functiei ocupate de salariat.
Domeniile de activitate prevazute de art. 66 pct. 1 din OUG nr. 114/2018 sunt:
- activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
- domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:
2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramic;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;
Intrucat codul CAEN 4333 "Lucrari de tamplarie si dulgherie" se regaseste printre domeniile de activitate enumerate mai sus, angajatorul urmeaza sa aplice prevederile art. 71 din OUG 114/2018.
Prin urmare, din analiza textului art. 71 din OUG nr. 114/2018, rezulta ca majorarea salariului minim la 3.000 lei se aplica tuturor salariatilor angajatorilor care desfasoara activitati in domeniile de activitati definite de codurile CAEN enumerate mai sus, indiferent de momentul incheierii contractului individual de munca, in timp ce facilitatile de la plata impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii urmeaza a fie aplicate numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute expres de art. 66 din OUG 114/2018.
Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii, trebuie indeplinite conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind activitatile enumerate mai sus;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea;
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv si sunt realizate in baza contractului individual de munca;
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17), iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
In concluzie, si in urmatoarea perioada intreaga atentie va trebui indreptata asupra modului in care administratia fiscala va clarifica modul de aplicare al reglementarilor intrate in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2019 prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Taxare contracte part-time: Ce taxe trebuie sa plateasca angajatorii incepand cu 1 augustTaxe contracte part-time: Ce angajati sunt exceptati de la supraimpozitareCIM cu doua zile pe saptamana, cu salariu sub suma de 2.550 lei. CAS si CASS se stabilesc la salariul minim brut?Realizarea de venituri pe perioada concediului pentru cresterea copilului. Cand se suspenda indemnizatia?Contract part-time la mai multe firme: cum se calculeaza CAS si CASS in acest cazUltimele articole
Salariul minim trebuie majorat, obligatoriu, dupa 2 ani, chiar si pentru salariatii cu CIM PARTIALSalariatii cu CIM PARTIAL din constructii beneficiaza de facilitatile fiscale aduse de OMF 1528/2022?Angajatii care au mai multe CIM vor fi obligati sa depuna la angajatori o declaratie pe propria raspunderePentru cine NU se aplica noua lege cu privire la supraimpozitarea contractelor part timeMicrointreprinderile trebuie sa aiba cel putin un angajat din 2023. Este vorba despre CIM intreg sau CIM PARTIAL?Articole similare
Din noiembrie 2023 salariul minim brut CRESTE pentru constructori si agricultoriArticole similare
Consumatorii finali vor plati pierderile cauzate de OUG 114/2018 in sectorul energetic (surse oficiale, Ministerul Energiei)Algoritmul de calcul al ponderii cifrei de afaceri realizata din activitatea de constructiiScutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/lunaSalariul minim de 3000 lei si facilitatile fiscale aferente din domeniul constructiilor se aplica firmelor care au codul CAEN emis din ianuarie 2019ANAF: Tabel comparativ privind modificarile aduse Codului Fiscal de OUG 43/2019 (pentru impozitul pe venit)Ultimele articole
Domeniul constructiilor. Prin Legea bugetului nr.15/2021 se modifica sau nu cota CAM de 2.25% ?ANAF modifica Formularul 120. Cum arata Declaratia 120 (proiect de Ordin)Acordarea facilitatilor in domeniul constructiilor in 2020Guvernul a adoptat o Ordonanta pentru modificarea OUG 114. S-a exclus interzicerea cumularii pensiei cu salariul de statGuvernul Orban lucreaza la studiul de impact privind abrogarea OUG 114/2018 si a prevederilor privind Pilonul II de pensiiSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA