Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cine poate opta pentru impozitul pe veniturile micro din 1 ianuarie 2023?

04-Nov-2022
4963
Cine poate opta pentru impozitul pe veniturile micro din 1 ianuarie 2023?

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cu privire la modificarile aduse de OG 16/2022 si cum se vor aplica ele din 1 ianuarie 2023. Cine poate opta de la anul pentru acest tip de impozit?

 

CINE POATE OPTA PENTRU IMPOZITUL PE VENITURILE MICROIINTREPRINDERILOR ?

 

1. PLATITORII DE IMPOZIT PE PROFIT

 

2. PLATITORII DE IMPOZIT PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR IN ANUL 2022

 

CARE INDEPLINESC CUMULATIV URMATOARELE CONDITII LA SFARSITUL ANULUI ANTERIOR:

 

- au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro(anterior anului 2023 plafonul a fost 1.000.000 euro);

- capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
- nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii; - au realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, in proportie de peste 80% din veniturile totale – CONDITIE NOUA;

- au cel putin un salariat – CONDITIE NOUA;
- au asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor prevazute pentru aplicarea sistemului - CONDITIE NOUA [articol 47 alineat (1) Cod fiscal]

Primul an de aplicare al noilor prevederi este anul 2023 pe baza verificarii indeplinirii acestor conditii la 31 decembrie 2022.

OBSERVATII:

1. La determinarea plafonului de 500.000 euro si a ponderii veniturilor din consultanta si/sau management in veniturile totale se iau in calcul elementele care constituie baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.

[articol 47 alineat (1) litera c), articolele 53 si 54 Cod fiscal]

2. Salariat = persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
- au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

- au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara.

Pentru stabilirea numarului de salariati se iau in considerare si contractele individuale de munca/conventii individuale de munca, incheiate potrivit legilor speciale.

Exemple: 1. SC „X” SRL care are, la data de 31 decembrie 2022, 4 salariati cu urmatoarele contracte de munca:
- un contract de munca cu timp partial de 4 ore;
- un contract de munca cu timp partial de 2 ore;
- un contract individual de munca cu norma intreaga, poate plati impozit pe veniturile microintreprinderilor cu 1 ianuarie 2023 intrucat contractul individual de munca cu norma intreaga asigura indeplinirea conditiei privind numarul de salariati.

2. SC „Y” SRL care are, la data de 31 decembrie 2023, 3 salariati cu urmatoarele contracte de munca:
- un contract de munca cu timp partial de 4 ore;
- un contract de munca cu timp partial de 2 ore;
-un contract de munca suspendat – concediu crestere copil in varsta de pana la 2 ani (perioada de suspendare este mai mare de 30 de zile); nu poate plati impozit pe veniturile microintreprinderilor cu 1 ianuarie 2024 intrucat nu se asigura indeplinirea conditiei privind numarul de salariati.

3. In cazul in care oricare dintre asociatii/actionarii persoanei juridice romane detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de 3 persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor si nu au codurile CAEN prevazute de Legea privind impozitul specific nr. 170/2016, acestia trebuie sa stabileasca cele 3 persoane juridice romane care aplica sistemul, restul persoanelor juridice urmand sa aplice impozitul pe profit. [articol 47 alineat (4) Cod fiscal]

Codurile CAEN: 5510 - «Hoteluri si alte facilitati de cazare similare», 5520 - «Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata», 5530 - «Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere», 5590 - «Alte servicii de cazare», 5610 - «Restaurante», 5621 - «Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente», 5629 - «Alte servicii de alimentatie n.c.a.», 5630 - «Baruri si alte activitati de servire a bauturilor»

Contribuabilii care desfasoara activitati in domeniul HoReCa in baza codurilor CAEN mentionate pot opta, incepand cu 1 ianuarie 2023:

-pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, FARA NICIO RESTRICTIE:

- fara verificarea conditiilor de incadrare in sistem (enumerate anterior), - fara sa aplice regulile de iesire din sistem in cursul anului, (depasirea plafonului de 500.000 euro, ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management in veniturile totale, neangajarea de personal in termen de 30 de zile de la incetarea raportului de munca a singurului salariat) si

-fara sa tina cont de conditia de detinere de titluri de participare la cel mult 3 microintreprinderi;

SAU

pentru plata impozitului pe profit

[articol 47 alineat (2) si (4) Cod fiscal]

Optiunea aplicarii impozitului pe veniturile microintreprinderilor sau a impozitului pe profit se comunica organului fiscal pana in data de 15 ianuarie 2023, prin depunerea declaratiei de mentiuni -Formular 700. [articol 88 alineat (1) Codul de procedura fiscala]

PERSOANE JURIDICE CARE NU POT OPTA PENTRU APLICAREA IMPOZITULUI:

Fondul de garantare a depozitelorin sistemul bancar, constituit potrivit legii;

Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii;

Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii;

Fondul de garantare a asiguratilor, constituit potrivit legii;

Entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica; Persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul bancar - NOU;

Persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv cea care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii - NOU;

Persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc - NOU;

Persoana juridica romana care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale – NOU. [articol 47 alineat (3) Cod fiscal]

Pentru a vedea tot materialul ANAF, click AICI»

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici