Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de hedging. Ce tratament contabil se aplica si ce documente sunt necesare?

16-Dec-2015
7676

In cazul urmator, firma are drept obiect de activitate distributia de componente IT. Cele mai multe achizitii se fac din Uniunea Europeana sau din zona non UE, iar firma face parte din cadrul unui grup. Societatea-mama este in Uniunea Europeana.

Pentru protejarea impotriva variatilor de curs de schimb se are in vedere incheierea unui contract de hedging. In cazul in care contractul de hedging va fi incheiat la nivel de grup cu o banca din afara Romaniei, stabilim in ce masura cheltuielile/veniturile din curs de schimb, comisioane, pe care le genereaza acest contract pot fi considerate deductibile/impozabile din punct de vedere fiscal.

De asemenea, vom vedea ce documente va primi firma de la grup pentru a putea inregistra si fiscal aceste tranzactii. Se mentioneaza ca viitorul contract de hedging va cuprinde toate sucursalele, din mai multe tari, si nu va fi incheiat numai pentru biroul din Romania.


Caracteristica principala a unui contract de hedging porneste de la faptul ca in cazul unui schimb valutar ce se va realiza intr-o perioada urmatoare realizat de o societate prin intermediul unei banci, cursul de schimb este stabilit inca de la semnarea contractului, chiar daca ulterior acesta este diferit de cel existent la data schimbului.

De la semnarea contractului, societatea si banca agreeaza un curs de schimb ce se va utiliza pentru tranzactia de schimb valutar din perioada viitoare.

Din punct de vedere contabil, sunt implicate numai conturile de transferuri si eventual de diferente de curs valutar, in relatie cu conturile de banca.

-pentru un curs nefavorabil se va plati bancii diferenta de curs corespunzatoare sumei asigurate.


665 = 5124

- pentru un curs favorabil se va incasa de la banca suma aferenta diferentei de curs valutar.
5124 = 765

Inregistrarea in contabilitate a diferentelor de curs are la baza contractul de hedging incheiat si extrasul de cont bancar ce atesta incasarea sau plata sumelor catre banca externa.

Din punct de vedere fiscal, nu exista reglementari speciale fiscale, pentru operatiunile de hedging, se au in vedere prevederile art. 23 din Codul Fiscal si ale normelor date in aplicarea acestui articol.

Potrivit art. 23 alin (3) in cazul in care cheltuielile din diferentele de curs valutar ale contribuabilului depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda, deductibila in cazul in care gradul de indatorare este mai mic decat 3.

Cheltuielile din diferentele de curs valutar, care se limiteaza astfel, sunt cele aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare a capitalului.

Potrivit pct. 61 din Normele de aplicare a Codului Fiscal intra sub incidenta art. 23 alin. (3) din Codul fiscal numai pierderea neta din diferentele de curs valutar aferente capitalului imprumutat.

Prin urmare cheltuielile din diferente de curs valutar aferente contractului de hedging sunt cheltuieli deductibile, iar veniturile sunt venituri impozabile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici