Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Corectarea erorilor contabile. Procedura si studii de caz utile

14-Oct-2024
15049
Corectarea erorilor contabile. Procedura si studii de caz utile
Cuprins

Corectarea erorilor contabile este esentiala pentru mentinerea integritatii raportarilor financiare. In functie de semnificatia erorii si de perioada in care a fost descoperita, corectiile pot implica modificarea situatiilor financiare anterioare sau ajustari in perioada curenta. Vom discuta in acest articol in detaliu despre procedura de corectare a erorilor contabile si vom oferi studii de caz utile pentru intelegerea corecta a acestui proces! 

Ce sunt erorile contabile

Erorile contabile reprezinta inexactitati sau omisiuni in situatiile financiare ale unei companii, care pot afecta acuratetea si integritatea raportarilor financiare. Ele apar atunci cand informatiile disponibile nu sunt utilizate corect sau sunt ignorate in procesul de intocmire a situatiilor financiare.

Erorile contabile pot rezulta din:

  • Greseli de calcul sau omisiuni. In aceasta categorie intra erorile matematice simple sau excluderea neintentionata a unor tranzactii sau informatii relevante din situatiile financiare. 
  • Aplicarea incorecta a politicilor contabile. De exemplu, interpretarea gresita sau neaplicarea consecventa a standardelor si principiilor contabile poate duce la erori contabile. 
  • Ignorarea sau interpretarea gresita a evenimentelor si fraudelor. Aici pot fi incluse erorile cauzate de intelegerea gresita a naturii unei tranzactii sau a unui eveniment economic, dar si a erorilor intentionate in raportarea financiara (fraudele). 
  • Alte erori.  Acestea pot fi: inregistrarea unei tranzactii in categoria gresita de conturi, inregistrarea veniturilor sau cheltuielilor in perioada contabila gresita , estimarea incorecta a valorii activelor sau datoriilor. 


Este important de mentionat ca erorile contabile difera de modificarile estimarilor contabile. In timp ce erorile reprezinta greseli in utilizarea informatiilor disponibile, modificarile estimarilor sunt ajustari bazate pe informatii noi sau experienta suplimentara. 

Cand si cum se corecteaza erorile contabile

Erorile se corecteaza imediat ce sunt descoperite, astfel:

  • Erorile din exercitiul financiar curent se corecteaza prin contul de profit si pierdere al anului in curs. Erorile din exercitiile financiare anterioare se corecteaza pe seama rezultatului reportat. 
  • Erorile considerate nesemnificative (sub pragul definit in politicile contabile) se corecteaza prin contul de profit si pierdere, inregistrand veniturile sau cheltuielile in contul corespunzator naturii erorii corectate.

Impactul corectarii erorilor asupra situatiilor financiare

Corectarea erorilor din anii anteriori nu implica modificarea situatiilor financiare ale acelor ani. De asemenea, NU se ajusteaza informatiile comparative prezentate in situatiile financiare. 

Detalii despre corectiile efectuate, inclusiv informatii comparative privind pozitia financiara si performanta financiara, trebuie prezentate in notele explicative ale situatiilor financiare. 

Pentru perioadele anterioare pentru care rezulta diferente de impozit pe profit/venit se depun declaratii rectificative aferente impozitului.

In cazul corectarii erorilor contabile care genereaza pierdere contabila reportata, aceasta trebuie acoperita inainte de efectuarea oricarei repartizari de profit.

Aceasta abordare asigura corectarea prompta a erorilor, mentinand in acelasi timp integritatea inregistrarilor istorice si oferind transparenta prin dezvaluirea adecvata a corectiilor in documentatia financiara curenta.

Procedura de corectare a erorilor contabile 

Iata care este procedura de corectare a erorilor contabile:

1. Intocmirea referatului de erori.  La momentul descoperirii unei erori de natura Financiar-contabila, serviciul financiar intocmeste un referat in care se prezinta:

  • Perioada din care provine eroarea;
  • Tipul erorii contabile ( de exemplu: factura neinregistrata sau inregistrata eronat, documente omise, erori de calcule etc.);
  • Suma totala ce urmeaza a afecta contul de profit si pierdere;
  • Modul de efectuare a corectiei. Daca eroarea provine din perioada curenta, corectarea se face prin contul de cheltuiala sau venit corespunzator; daca eroarea provine din perioadele anterioare, corectarea se va face pe seama contului de rezultat reportat sau pe seama contului de profit si pierdere, in functie de politicile contabile adoptate si de caracterul semnificativ sau nesemnificativ al acestora.
  • Efectul asupra rezultatului (daca are lor o reducere sau o majorare a rezultatului curent sau reportat);
  • Efectul asupra impozitului pe profit de platit, calculul eventualelor majorari si penalizari de intarziere;
  • Conturile bilantiere afectate.

Pachet de politici si proceduri contabile - un set de doua lucrari cu continut 100% editabil si adaptabil pentru orice tip de societate!

Pachetul ofera informatii complete despre elaborarea politicilor contabile, particularitatile acestora si solutii specializate privind elementele principale: imobilizari necorporale, corporale si financiare, stocuri, creante, datorii, provizioane, certificate verzi, deplasari lohn, etc

Comanda ACUM Pachet de politici si proceduri contabile>>>


2. Aprobarea corectiei erorilor contabile. Referatul intocmit comform pasului 1 se prezinta directorului economic. Acesta verifica datele din referat, concordanta corectiilor efectuate cu politicile contabile aprobate prin manualul de politici contabile si apoi aproba inregistrarea in contabilitate a corectiei erorii.


3. Corectarea erorii. Aceasta se face la data descoperirii erorii respective.

4. Depunerea declaratiilor rectificative aferente.

5. Notele explicative. Daca se constata ca aceste erori sunt semnificative, se va intocmi o nota explicativa la situatiile financiare anuale aferente anului in care se efectueaza corectia. Nota explicativa va contine toate informatiile necesare despre tipul erorii contabile, modul cum a fost corectata si efectul asupra contului de profit si pierdere, precum si a bilantului. In notele la situatiile financiare anuale se prezinta informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare.

Cum se determina daca o eroare este semnificativa sau nu?


Importanta unei erori contabile nu este determinata doar de valoarea sa numerica, ci si de impactul sau asupra imaginii financiare generale a companiei si a deciziilor luate pe baza acestor informatii.

Pentru a stabili daca o eroare este semnificativa, se iau in considerare urmatoarele aspecte:

  1. Influenta asupra situatiilor financiare. O eroare poate fi considerata semnificativa daca modifica substantial perceptia asupra pozitiei financiare, performantei sau fluxurilor de numerar ale companiei. 
  2. Impactul asupra deciziilor economice. Daca eroarea ar putea schimba sau influenta deciziile investitorilor, creditorilor sau altor utilizatori ai informatiilor financiare, aceasta este probabil semnificativa. 
  3. Contextul general. Marimea erorii trebuie evaluata in raport cu dimensiunea companiei, cu natura activitatii sale si cu alte aspecte relevante ale mediului sau de afaceri. 
  4. Natura erorii. Unele erori, chiar daca sunt mici ca valoare, pot fi considerate semnificative datorita naturii lor (de exemplu, o eroare care ascunde o incalcare a legii). 

In practica, multe companii stabilesc praguri cantitative pentru a defini semnificatia, dar aceste praguri sunt intotdeauna completate de o analiza calitativa, care iau in considerare contextul specific al companiei si potentialul impact asupra utilizatorilor informatiilor financiare.

Cine este responsabil pentru corectarea erorilor contabile

 

Persoanele responsabile implicate in procedura de corectare a erorilor contabile sunt:

Directorul financiar contabil. Acesta organizeaza si conduce contabilitatea si este responsabil cu:

  • verificarea indeplinirii conditiilor legale pentru repartizarea profitului in conditiile in care corectarea erorilor genereaza pierdere;
  • semnarea deconturilor rectificative;
  • urmarirea respectarii prezentei proceduri;
  • urmarirea revizuirii in timp a procedurii, in functie de schimbarile reglementarilor utilizate.


Personalul Biroului Contabilitate. Contabilii au urmatoarele obligatii:

  • sa intocmeasca documentele necesare pentru inregistrarea corectarii erorilor;
  • sa contabilizeze operatiunile de corectare a unor erori;
  • sa intocmeasca declaratiil si deconturi fiscale rectificative necesare;
  • sa respecte procedura de lucru;
  • sa propuna modificarea procedurii in functie de modificarile legislatiei in domeniu. 

Studii de caz utile cu privire la corectarea erorilor contabile

Va prezentam mai jos doua spete utile cu privire la corectarea erorilor contabile!


Corectare erori din perioada precedenta


INTREBARE:
Un autoturism achizitionat in anul 2021 in leasing este folosit in scopul societatii, dar si in scop personal. In momentul de fata am identificat urmatoarele inregistrari contabile:

Avans auto:

167 = 401

4426 = 401

635 = 4426

Inregistrare auto:

167 = 2133

Plata lunara:

167 = 401

666 = 401

4426 = 401

613 = 401

In unele luni toate aceste inregistrari au fost inregistrate cu N50 Cum pot corecta aceste inregistrari? Va rog o monografie contabila pentru indreptarea erorilor si monografia contabila pentru inregistrari curente. In fiecare luna primim factura de la firma de leasing. 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 11 Iul 2024 

Potrivit prevederilor de la pct. 65 din Reglementarile contabile, erorile constatate in contabilitate se pot referi fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente.

Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
Corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere.
Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").

In primul rand, inregistrarea autovehicului este eronata si prin urmare se storneaza inregistrea initiala si se inregistreaza corect, astfel:
167=2133 cu suma in rosu

Si inregistrare autovehicul:
2133=167

Cu privire la TVA, trebuie sa aveti o situatia cu TVA dedusa integral pentru perioada 2021-2023.

Din aceasta suma 50% se va inregistra in cheltuieli in corelatie cu contul 1174"Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile", astfel:
1174=4426 sau 1174=4427

Pentru anul 2024, TVA se corecteaza prin contul de cheltuieli:
666=4426 cu TVA in cota de 50%.

Pentru inregistrarile curente va recomand:

Inregistrare factura de rate:
% = 404
167 rata leasing
4426
666 dobanda
4426
628 diverse comisioane/servicii
4426

Limitarea dreptului de deducere:
666 = 4426 50% din TVA aferenta dobanzii
628 = 4426 50% din TVA aferenta comisioanelor/serviciilor 


Distribuire dividende. Pierdere inregistrata din corectare erori contabile


INTREBARE:

La 31.12.2023 societatea inregistreaza un profit in suma de X lei, suma pe care o preia, la inceputul anului 2024, in contul 1171. La data de 15.02.2024 s-a inregistrat in contul 1174 - Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile, un impozit pe profit suplimentar, in valoare de Y lei, ca urmare a unor recalculari pentru anii 2019, 2020 si 2021 pentru care s-au depus declaratii de impozit pe profit rectificative.

In aceste conditii, va rugam sa ne spuneti daca, in urma Hotararii AGA si a aprobarii situatiilor financiare pentru anul 2023:

1. putem distribui in 2024 dividende pentru intreaga suma X inregistrata ca profit la data de 31.12.2023;

sau

2. trebuie mai intai acoperita pierderea inregistrata la data de 15.02.2024 in contul 1174 si diferenta distribuita la dividende? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 09 Mai 2024 

La pct. 423 din Reglementarile contabile se precizeaza ca:
(1)Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar curent, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale conform legii, si cel reportat aferent exercitiilor financiare precedente, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.
(2)In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

Conform art 67 alin 3 din Legea societatilor nr 31/1990
,,Nu se vor putea distribui dividende decat din profituri determinate potrivit legii.

Avand in vedere aceste prevederi ar rezulta ca pierderea inregistrata in anul 2024 se acopera din profitul exercitiului curent al anului 2024, dupa aprobarea situatiilor financiare, iar bilantul pentru anul 2024 se va aproba in anul 2025 si atunci ar trebui sa tinem cont de aceasta pierdere.

Insa, avand in vedere ca aceasta pierdere este din perioada precedenta, prudent ar fi sa aplicati a doua varianta, daca este sa tinem cont de prevederile legii 31/1990, ar trebui mai intai acoperita pierderea reportata, chiar daca a fost inregistrata in anul 2024, si doar diferenta sa fie distribuita la dividende.

Daca s-ar fi inregistrat acesta pierdere dupa aprobarea propunerii de distribuire a dividendelor, atunci s-ar tine cont de aceasta pierdere in anul 2025, dupa cum rezulta din dispozitiile legale. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele

    • Conform legislatiei in vigoare, salariul minim brut pe tara a crescut de la 1 ianuarie 2025 si a ajuns la suma de 4.050 lei. In acest context ITM Caras Severin aduce mai multe precizari importante pentru firme. Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele In raport de dispozitiile art.1 din HG nr. 1506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, de la 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe ? ara...» citeste mai departe aici

  • SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, firmele mici capata si ele obligatia de a depune fisierul SAF-T (Declaratia 406), asa cum s-a stabilit prin Ordinul ANAF nr. 1.783/2021. Practic, vorbim de ultima etapa majora a calendarului de implementare a raportarii SAF-T in Romania, obligatia fiind deja in vigoare pentru contribuabilii mari si cei mijlocii, din 2022, respectiv 2023. Ce amenzi se aplica pentru nerespectarea legii? Reamintim ca SAF-T este un fisier in format electronic, standardizat international,...» citeste mai departe aici

  • NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025 Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. Obligatia vizeaza companiile inregistrate direct, prin reprezentant fiscal sau cele cu sedii fixe in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016