
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat un tabel comparativ privind modificarile aduse Codului de procedura fiscala de Ordonanta Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Ordonanta Guvernului 5/2020 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 68 din 31 ianuarie 2020, pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 cu privire la Codul de Procedura Fiscala. Ordonanta a intrat in vigoare incepand cu data de 3 februarie 2020.
Iata care sunt principalele modificari ale Codului de procedura fiscala:
Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de modificarea adusa de OG 5/2020
TITLUL VII Colectarea creantelor fiscale
Art. 25 Raspunderea solidara
b) tertii popriti, in situatiile prevazute la art. 236 alin. (9), (11), (13), (14) si (18), in limita sumelor sustrase indisponibilizarii;
Art. 164 Dispozitii privind corectarea erorilor din documentele de plata intocmite de debitor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Forma Codului de procedura fiscala DUPA modificarea adusa de OG 5/2020
La articolul 25 alineatul (1), litera b) se modifica :
b) tertii popriti, in situatiile prevazute la art. 236 alin. (9), (11), (13), (14), (18), (20) si (21), in limita sumelor sustrase indisponibilizarii;
La articolul 164, denumirea marginala se modifica: Dispozitii privind corectarea erorilor din documentele de plata.
La articolul 164, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate:
(7) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si pentru documentele de plata intocmite de catre tertii popriti.
(8) Dispozitiile prezentului articol se aplica si in cazul erorilor generate de operatorii sistemului de decontare bancara. in acest caz, indreptarea erorilor se realizeaza din oficiu de catre organul fiscal sau, dupa caz, la solicitarea institutiei de credit.
Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de modificarea adusa de OG 5/2020
Art. 230 Somatia
(5) In cazul in care documentul prevazut la alin. (3) a fost depus ulterior luarii unor masuri de executare silita potrivit prezentului cod, aceste masuri se ridica dupa aplicarea masurii popririi sumelor inscrise in documentul emis de autoritatea sau institutia publica, in limita acestor sume, cu respectarea nivelului prevazut la art. 227 alin. (1).
Forma Codului de procedura fiscala DUPA modificarea adusa de OG 5/2020
La articolul 230, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) In cazul in care documentul prevazut la alin. (3) a fost depus ulterior luarii unor masuri de executare silita potrivit prezentului cod, suma pentru care s-a infiintat poprirea se actualizeaza, dupa aplicarea masurii popririi sumelor inscrise in documentul emis de autoritatea sau institutia publica, in limita acestor sume, cu respectarea nivelului prevazut la art. 227 alin. (1) teza a doua.
Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de modificarea adusa de OG 5/2020
Art. 233 Suspendarea executarii silite
(3) Pe perioada suspendarii executarii silite, actele de executare efectuate anterior, precum si orice alte masuri de executare, inclusiv cele de indisponibilizare a bunurilor, veniturilor ori sumelor din conturile bancare, ramân in fiinta, cu exceptia situatiilor in care suspendarea executarii silite a fost dispusa in conditiile art. 235. in acest caz, masurile de executare aplicate se ridica prin decizie intocmita in cel mult doua zile de la data intervenirii suspendarii.
Forma Codului de procedura fiscala DUPA modificarea adusa de OG 5/2020
La articolul 233, alineatul (3) se modifica:
(3) Pe perioada suspendarii executarii silite, actele de executare efectuate anterior, precum si orice alte masuri de executare, inclusiv cele de indisponibilizare a bunurilor, veniturilor ori sumelor din conturile bancare, ramân in fiinta, cu exceptia situatiilor in care suspendarea executarii silite a fost dispusa in conditiile art. 235. in acest caz, suma pentru care s-a infiintat poprirea se actualizeaza in cel mult doua zile de la data intervenirii suspendarii.
Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de modificarea adusa de OG 5/2020
Art. 236 Executarea silita a sumelor ce se cuvin debitorilor
(9) Dupa infiintarea popririi, tertul poprit este obligat:
a) sa plateasca, de indata sau dupa data la care creanta devine exigibila, organului fiscal suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare silita;
Art. 236 Executarea silita a sumelor ce se cuvin debitorilor
(13) In masura in care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizarii bancii, potrivit alin. (12), sumele existente, precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt indisponibilizate in limita sumei necesare pentru realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi. Bancile au obligatia sa plateasca sumele indisponibilizate in contul indicat de organul de executare silita in termen de 3 zile de la indisponibilizare.
(16) Incalcarea prevederilor alin. (9), (11), (13), (14) si (18) atrage nulitatea oricarei plati.
(17) In cazul in care executarea silita este suspendata ori inceteaza, potrivit legii, organul de executare silita instiinteaza de indata, in scris, institutiile de credit ori, dupa caz, tertul poprit pentru sistarea, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor si retinerilor. in caz contrar institutia de credit este obligata sa procedeze potrivit dispozitiilor alin. (13) si (14).
Forma Codului de procedura fiscala DUPA modificarea adusa de OG 5/2020
La articolul 236 alineatul (9), litera a) se modifica:
(9) Dupa infiintarea popririi, tertul poprit este obligat:
a) sa plateasca, in termen de 3 zile lucratoare de la data infiintarii popririi sau de la data la care creanta devine exigibila, dupa caz, organului fiscal suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare silita;
La articolul 236, alineatele (13), (16) si (17) se modifica:
(13) In masura in care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizarii bancii, potrivit alin. (12), sumele existente, precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt indisponibilizate in limita sumei necesare pentru realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi. Bancile au obligatia sa plateasca sumele indisponibilizate in contul indicat de organul de executare silita in termen de 3 zile lucratoare de la indisponibilizare.
(16) Incalcarea prevederilor alin. (9), (11), (13), (14), (18), (20) si (21) atrage nulitatea oricarei plati. (17) In cazul in care executarea silita este suspendata, potrivit legii, organul de executare silita instiinteaza, de indata, institutiile de credit ori, dupa caz, tertul poprit pentru sistarea, temporara, totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor si retinerilor. in caz contrar, institutia de credit este obligata sa procedeze potrivit dispozitiilor alin. (13), (14), (20) si (21).
Art. 236 Executarea silita a sumelor ce se cuvin debitorilor se va modifica astfel:
La articolul 236, dupa alineatul (19) se introduc doua noi alineate, alineatele (20) si (21):
(20) In cazul popririlor infiintate de organul fiscal central, institutiile de credit transmit organului fiscal central, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, informatiile privind suma disponibila de plata. in acest caz, institutiile de credit nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, si nu accepta alte plati din conturile acestora pâna la realizarea platii efective. Plata sumelor prevazute la alin. (14) poate fi realizata pâna la data la care institutiile de credit transmit informatiile privind suma disponibila de plata.
(21) In cazul popririlor infiintate de organul fiscal central, institutiile de credit efectueaza plata sumelor indisponibilizate in contul special deschis la Trezoreria Operativa Centrala, cu indicarea numarului de evidenta a platii, in termenul stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice. in situatia in care numarul de evidenta a platii este completat eronat, suma se restituie institutiei de credit de catre Trezoreria Operativa Centrala.
TITLUL X Aspecte internationale
Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de modificarea adusa de OG 5/2020
Art. 286 Definitii
i) schimb de informatii automat:
1. In sensul art. 291 alin. (1), art. 291^1 si al art. 291^3, comunicarea sistematica a informatiilor predefinite catre alt stat membru, fara cerere prealabila, la intervale regulate prestabilite.
in sensul art. 291 alin. (1), prin informatii disponibile se intelege informatiile din dosarele fiscale ale statelor membre care comunica informatiile respective, ce pot fi accesate in conformitate cu procedurile de colectare si de procesare a informatiilor din acel stat membru;
3. In sensul oricaror altor dispozitii din prezentul capitol, cu exceptia prevederilor art. 291 alin. (1) si (4), art. 291^1 si art. 291^3, comunicarea sistematica de informatii predefinite furnizate in conformitate cu pct. 1 si 2. in sensul art. 291 alin. (4) si (7), art. 304 alin. (2) si art. 308 alin. (2) si (3), orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in anexa nr. 1 la prezentul cod.
In sensul art. 291^3 si al anexei nr. 3 la prezentul cod, orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in aceasta anexa;
Forma Codului de procedura fiscala DUPA modificarea adusa de OG 5/2020
La articolul 286 litera i), punctele 1 si 3 se modifica:
i) schimb de informatii automat:
1. In sensul art. 291 alin. (1), art. 291^1, 291^3 si al art. 291^4, comunicarea sistematica a informatiilor predefinite catre alt stat membru, fara cerere prealabila, la intervale regulate prestabilite. in sensul art. 291 alin. (1), prin informatii disponibile se intelege informatiile din dosarele fiscale ale statului membru care comunica informatiile respective, ce pot fi accesate in conformitate cu procedurile de colectare si de procesare a informatiilor din acel stat membru;
3. In sensul oricaror altor dispozitii din prezentul capitol, cu exceptia prevederilor art. 291 alin. (1) si (4), art. 291^1, 291^3 si art. 291^4, comunicarea sistematica de informatii predefinite furnizate in conformitate cu pct. 1 si 2. in sensul art. 291 alin. (4) si (7), art. 304 alin. (2), art. 308 alin. (2) si (3) si al anexei nr. 4, orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in anexa nr. 1.
In sensul art. 291^3 si al anexei nr. 3, orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in respectiva anexa;
Pentru mai multe informatii despre modificarile aduse de OG 5/2020, click aici.
Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Formularul 100 s-a modificat prin OpANAF 1703/2014Contract de inchiriere: cine depune si ce impozit se platesteStingerea taxei salariale prin compensare. OUG 92/2020ANAF a publicat noul formular al Declaratiei 230 (proiect de ordin)ANAF propune Formularul 255 pentru redirectionare a 2 la suta din impozitul pe venit pentru bursele privateUltimele articole
Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiEsalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieArticole similare
Codul fiscal va fi reanalizat. De data asta, se implica si BNRCNIPMMR: Noul program de guvernare pune o mare presiune asupra mediului de afaceriPersoanele cu activitati independente suporta impozitele daca veniturile sunt asimilate salariuluiMODIFICAREA CODULUI FISCAL: Asistentii sociali ar putea fi scutiti de impozitul pe venitMODIFICAREA CODULUI FISCAL a fost adoptata de Guvern!Ultimele articole
Mediul de afaceri cere Guvernului sa NU modifice Codul Fiscal pana la 1 ianuarie 2024Masuri fiscale care se vor implementa din 1 ianuarie 2023 in urmatoarele domenii: impozite, TVA, accize si taxe localeSchimbari fiscale pe care trebuie sa le ia in considerare firmele la final de an, cu aplicare din 1 ianuarie 2023Propunere ANAF: Cont bancar OBLIGATORIU pentru toate firmele care desfasoara activitati economiceMODIFICAREA CODULUI FISCAL: Pensiile sub 3.000 lei NU vor mai fi impozitate cu 10%Articole similare
Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?ANAF a actualizat PDF-ul inteligent pentru descarcarea DAC 6Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile. In caz contrar, amenzile ajung si la 100.000 leiNoi obligatii de raportarea in sarcina expertilor contabili si consultantilor fiscali - aranjamentele transfrontaliereAtentie! Declaratia DAC6 trebuie depusa in maxim 30 de zile pentru aranjamente transfrontaliere demarate dupa 1 ianuarie 2021Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA