
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus, joi – 4 aprilie, in dezbatere publica Proiectul de Ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei.
Asadar, daca Proiectul de OPANAF va fi adoptat, procedura pentru cesionarea creantelor datorate de cei aflati in insolventa va tine cont de indeplinirea conditiilor prevazute in noul cadru legislativ. Asadar, conditiile care trebuie indeplinite sunt urmatoarele:
a) pretul cesiunii sa fie cel putin egal cu valoarea creantelor bugetare, asigurandu-se recuperarea integrala a creantelor bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante;
b) plata pretului cesiunii si recuperarea creantelor bugetare sa se realizeze intr-o perioada de maximum 3 ani de la data incheierii contractului de cesiune;
c) cesionarul sa justifice un interes public in vederea cesionarii creantei;
d) necesitatea constituirii de garantii, cu exceptia situatiei in care plata se efectueaza integral pana la data incheierii contractului de cesiune.
De asemenea, in Referatul de aprobare este prevazut faptul ca “in cazul garantiilor de natura scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie s-a prevazut ca perioada de valabilitate a acesteia sa fie cu cel putin 30 de zile mai mare fata de ultimul termen de plata stabilit conform contractului de cesiune:.
Totodata, prin proiectul de act normativ supus aprobarii, s-a reglementat posibilitatea indreptarii unor erori materiale din contractul de cesiune, prin incheierea de catre organul fiscal a unui act aditional la contractul de cesiune.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
ORDIN pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei
In temeiul art. 2641 si 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare ?i al art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin Adresa nr. …........... din ….............., presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1 -
(1) Se aproba Procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, prevazuta in Anexa nr.1.
(2) Se aproba modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare ale urmatoarelor formulare:
a) Referat privind demararea procedurii de cesiune a creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.2;
b) Anunt privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.3;
c) Oferta pentru cesiunea creantelor bugetare, prevazuta in Anexa nr.4;
d) Decizie privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare, prevazuta in Anexa nr.5;
e) Acord de principiu pentru cesiunea creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.6;
f) Referat pentru aprobarea contractului de cesiune, prevazut in Anexa nr.7;
g) Contract de cesiune a creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.8.
(3) Anexele nr. 1 – 8 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2 - Directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa nr.1 PROCEDURa privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei
CAP. 1 Dispozitii generale
Art. 1 - (1) Procedura de cesiune a creantelor bugetare se aplica debitorilor aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a altor acte normative in baza carora s-a declansat procedura insolventei,
(2) Procedura de cesiune a creantelor bugetare poate fi initiata de creditorul bugetar, respectiv organul fiscal central, care s-a inscris in tabelul definitiv de creante cu creante bugetare, denumit in continuare organ fiscal.
Art. 2 Fac obiectul cesiunii, creantele bugetare inscrise de organul fiscal in tabelul definitiv de creante, ramase nestinse la data incheierii contractului de cesiune.
Art. 3 - (1) Cesiunea creantelor bugetare poate avea loc numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) pretul cesiunii este cel putin egal cu valoarea creantelor bugetare, asigurandu-se recuperarea integrala a creantelor bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante;
b) plata pretului cesiunii si recuperarea creantelor bugetare se realizeaza intr-o perioada de maximum 3 ani de la data incheierii contractului de cesiune;
c) cesionarul justifica un interes public in vederea cesionarii creantei;
d) constituirea de garantii, cu exceptia situatiei in care plata se efectueaza integral pana la data incheierii contractului de cesiune.
(2) Prin justificarea unui interes public se poate intelege:
a) justificarea necesitatii cesiunii creantei in vederea mentinerii scopului pentru care a fost autorizat/contractat de o autoritate sau institutie publica sa presteze un serviciu public si care se afla sub supravegherea si controlul unei autoritati sau institutii publice,
b) justificarea necesitatii cesiunii creantei ca fiind de interes public, in vederea rezolvarii oricaror probleme, fapte sau evenimente locale ori nationale cu semnificatie pentru viata comunitatii,
c) orice alte justificari din partea cesionarului, relevante in dovedirea interesului public privind cesiunea creantei. Art. 4 Competenta pentru efectuarea procedurii de cesiune a creantelor bugetare datorate de contribuabili, apartine comisiei constituite potrivit art. 7.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
ANAF: Lista intalnirilor cu contribuabilii, in luna iunie 2019, in vederea indrumarii privind obligatiile fiscaleCe regim TVA se aplica in caz de CESIUNE CREANTE?Transfer de CESIUNE CREANTE. La ce aspecte trebuie sa aveti grija!Cesiune de creante versus cesiune de contract. Se colecteaza TVA la cesiunea contractului?ANAF: Lista intalnirilor cu contribuabilii, in luna mai, in vederea indrumarii privind obligatiile fiscaleUltimele articole
Comisioane de factoring. Impozitul pe veniturile nerezidentilor. Cum procedam pentru evitarea dublei impuneri si cum tratam comisioanele?Studiu de caz: Cadrul legal pentru retinerile din salariiArticole similare
Nou acord pentru finantarea UE. Vezi ordinul!Sanctiuni pentru neregulile aparute la gestionarea fondurilor europeneBuletin informativ: Noutati legislative cu incidenta fiscala din luna mai 2016Ordinul 2068/2020 modifica si completeaza mecanismul de transfer al granturilor pentru sustinerea IMM-urilorDeclararea marfurilor la autoritatea vamala se poate face electronic, prin formulare simplificateUltimele articole
Noul Program IMM Plus in 2024. Se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maximum 11.500 de beneficiariProiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteFirmele, PFA-urile si profesionistii pot cere amanarea ratelor la credite cu pana la 9 luni. Cererile se depun pana pe 28 august 2022IMM-urile care activeaza in comertul cu ridicata sau cu amanuntul pot obtine garantii de stat prin Programul InnovationANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataArticole similare
Restante TVA. Cum se poate corecta decontul?Formularul 600. Cum se poate depune onlineCadouri acordate membrilor de sindicat. ImpozitareFacturi emise pe numele salariatilor. Declaratia 394Obligatii fiscale pentru contribuabili- IUNIE 2021Ultimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025D300, actualizata prin Ordinul 2131/2025. Noul formular include randuri pentru TVA 21%, 11% si 9% (locuinte)Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareProiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA