Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sanctiuni pentru neregulile aparute la gestionarea fondurilor europene

21-Nov-2012
2718
MFP a publicat pe site-ul propriu proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora - publicat in data de 21.11.2012

Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.
66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora

Avand in vedere necesitatea:
- implementarii masurilor initiate de Guvernul Romaniei pentru accelerarea gradului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile destinate Romaniei si utilizarea eficienta a acestora;
- adoptarii unor masuri de sprijin pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a fondurilor europene, atat de catre beneficiari, cat si de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, prin introducerea unor masuri de prevenire a aparitiei neregulilor si in special a fraudelor;
- finalizarii cat mai urgente a procedurilor de aplicare a corectiilor financiare propuse de Comisia Europeana, prin aplicarea procedurii de decertificare, in vederea reluarii in cel mai scurt timp a procesului de transmitere a declaratiilor de cheltuieli catre aceasta;
- introducerii, in cadrul national de reglementare, a unor prevederi care sa asigure posibilitatea aplicarii unor proceduri specifice de deducere procentuala definitiva sau temporara a unor sume care reprezinta corectii financiare si asupra declaratiilor curente de cheltuieli transmise Comisiei Europene;
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii

- introducerii, in cadrul national de reglementare, a unor prevederi privind constituirea unor obligatii privind raportarile financiare din partea autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene;
intrucat toate aceste aspecte vizeaza interesul public si constituie situatii urgente si extraordinare a caror reglementare nu mai poate fi amanata, in temeiul art.115 alin.(4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.142/2012, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera o) se introduce o noua litera, lit. o1), cu urmatorul cuprins:
"o1) aplicare de deduceri procentuale definitive sau temporare din declaratiile de cheltuieli - reducerea sumelor declarate catre Uniunea Europeana/donatorul public international, aferente unor proiecte finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit, cu sume care reprezinta o cota procentuala stabilita ca urmare a constatarii intr-un raport de audit elaborat de Autoritatea de Audit sau de Comisia Europeana/Curtea Europeana de Conturi a unor nereguli de sistem."

2. La articolul 2 alineatul (1), litera y) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

".y) decertificarea - reducerea, din urmatoarea declaratie de cheltuieli transmisa Comisiei Europene/donatorului public international, a sumelor care reprezinta valoarea unor cheltuieli finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit, care au fost deja certificate catre Comisia Europeana/donatorul public international, al caror caracter neeligibil a fost determinat ulterior certificarii lor, indiferent daca pentru aceste sume sau emis sau nu titluri de creanta. Decertificarea este o operatiune cu caracter definitiv sau temporar."

3. La articolul 8, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:

"(3) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au dreptul de a lua masuri privind suspendarea aplicarii prevederilor contractelor /deciziilor/ ordinelor/ acordurilor de finantare si de a suspenda plata/rambursarea catre beneficiari in orice situatie pe care o considera justificata, in fapt si in drept, cu aplicarea principiului proportionalitatii, in vederea asigurarii unei protectii active a intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public international si ale fondurilor publice nationale".

4. La articolul 53, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 53 (1) Constatarilor cu implicatii financiare, care pot fi individualizate la nivel de proiect finantat din fonduri europene, din rapoartele de control/audit extern intocmite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international li se aplica prevederile art. 21 alin. (4).

(2) Pozitia partii romane in ceea ce priveste acceptarea sau neacceptarea integrala sau partiala a constatarilor formulate in conditiile alin. (1) se stabileste de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, in baza actului de constatare sau a rezultatelor preliminare ale investigatiilor, cu informarea autoritatii de certificare, a Autoritatii de Audit si a Ministerului Afacerilor Europene."

5. Articolul 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 55 in situatia in care, ca urmare a procedurii de audiere sau de conciliere, pozitia autoritatilor romane ramane divergenta in raport cu cea a reprezentantilor Uniunii Europene/donatorului public international, a carui decizie finala este aplicarea de corectii financiare Romanei, Guvernul Romaniei poate decide, la initiativa autoritatii cu competente in gestionarea fondurilor europene, cu avizul autoritatilor de certificare si cu aprobarea ministrului finantelor publice:

a) initierea procedurii de contestare la instantele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeana/donatorul public international, a deciziei finale a reprezentantilor Uniunii Europene/donatorului privind corectia financiara aplicata Romaniei, sau
b) neinitierea procedurii de contestare la instantele stabilite prin acordurile cu Uniunea Europeana/donatori public international si, in acest caz, acceptarea constatarii cu implicatii financiare stabilite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international, prin aplicarea decertificarii definitive si/sau a deducerilor definitive, in conditiile prevazute la art. 571 alin. (5)."
6. Articolul 571 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 571(1) La solicitarea scrisa a Uniunii Europene/donatorului public international, autoritatile romane pot aplica decertificarea definitiva pentru sume care reprezinta creante bugetare constituite in aplicarea prevederilor ordonantei, inainte de recuperarea lor efectiva de la debitor.

(2) In cazul in care, ca urmare a unor rapoarte de control/audit extern, in care sunt formulate constatari cu caracter de sistem, reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international propun aplicarea unor corectii financiare procentuale, aplicabile la nivel de program operational/axa prioritara/domeniu major de interventie/tip de fond/masura/beneficiar/organism intermediar, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene implicate au obligatia analizarii implicatiilor financiare ale acestor propuneri.

(3) In functie de aceasta analiza si, dupa caz, pentru evitarea situatiilor in care reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international ar putea decide aplicarea intreruperii, pre-suspendarii sau suspendarii platilor pentru programul respectiv, autoritatile romane pot lua urmatoarele masuri, cu caracter definitiv sau temporar:
a) decertificarea si/sau
b) aplicarea de deduceri procentuale din declaratiile de cheltuieli.

(4) Autoritatile romane pot decide luarea masurilor de la alin. (3) si in cazul depasirii pragului de materialitate a erorilor inregistrate in sistem, reflectate in Raportul Anual de Control al Autoritatii de Audit.
(5) in aplicarea prevederilor alin. (1) - (3) se aproba, pentru fiecare caz in parte, prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului care coordoneaza autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene si a Ministerului Finantelor Publice si cu avizul Ministerului Afacerilor Europene, urmatoarele:
a) metodologia de calcul a sumelor pentru care se aplica decertificarea definitiva si/sau deducerea definitiva,
b) valoarea sumelor pentru care se aplica decertificarea definitiva;
c) valoarea procentului utilizat pentru stabilirea sumelor de decertificat definitiv si a deducerilor procentuale definitive.
(6) La initiativa Uniunii Europene, a donatorului public international sau a autoritatilor romane se poate efectua regularizarea financiara a masurilor cu caracter temporar,
intreprinse in aplicarea prevederilor alin. (3)."

7. Articolul 572 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 572 (1) Autoritatea de certificare din cadrul programelor finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit poate decertifica temporar, in baza informatiilor primite de la autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, sumele pentru care au fost formulate sesizari in conditiile prevazute la art. 8 alin. (1), in cazul in care parchetul competent comunica autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene inceperea urmaririi penale.

(2) Prin exceptie de la prevederile art. 571 alin. (5), in cazul in care instantele de judecata sesizate de organele de urmarire penala emit o hotarare definitiva privind existenta unei infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene/donatorului public international autoritatea de certificare din cadrul programelor finantate din instrumente structurale, din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare si din Fondul European de Pescuit are obligatia decertificarii definitive a sumelor care fac obiectul respectivei hotarari."

8. Dupa capitolul VII se introduce un nou capitol, Capitolul VII 1 "Raportari financiare", cu urmatorul cuprins:
"Capitolul VII 1 Raportari financiare

Art. 591 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finantate din instrumente structurale si din fondurile aferente Instrumentului de asistenta pentru preaderare sunt obligate sa transmita autoritatii de certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, informatii corecte si complete cu privire la datele inregistrate in contabilitatea proprie referitoare la gestiunea financiara a fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, potrivit situatiilor de raportare stabilite in norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

Art. 592 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene din cadrul programelor finantate din fonduri aferente politicii agricole comune si politicii comune de pescuit transmit situatiile de raportare prevazute la art. 591, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Art. 593 Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene aferente programelor finantate in cadrul obiectivului "Cooperare teritoriala europeana" al politicii de coeziune, altele decat programele prevazute la art. 591, intocmesc si transmit situatiile de raportare prevazute la art. 591, pana pe data de 10 a lunii curente pentru luna precedenta, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Art. 594 Prin situatiile de raportare se transmit si datele lunare referitoare la disponibilul din conturile deschise la banci comerciale si la Trezoreria Statului, ale autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene, justificate pe baza extraselor de cont.

Art. 595 Autoritatea de certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice/Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale/Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului confirma
autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene corectitudinea informatiilor cu privire la datele din situatiile de raportare, prevazute la art. 591 - 593, fata de datele inregistrate in contabilitatea proprie si centralizeaza datele primite pe care le inainteaza Ministerului Finantelor Publice, pana pe data de 20 a lunii curente pentru luna precedenta.

Art. 596 Normele metodologice prevazute la art. 591 cuprind modul de elaborare si de prezentare a informatiilor si situatiilor de raportare prevazute la art. 591 - 595."

9. La articolul 60 alineatul (1), dupa litera j) se introduce o noua litera, lit. k), cu urmatorul cuprins:
"k) netransmiterea de catre autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si de catre autoritatile de certificare, in termenul stabilit in ordonanta, a informatiilor si a situatiilor financiare prevazute la art. 591 - 595."

Art. II. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sanctiuni pentru neregulile aparute la gestionarea fondurilor europene":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.