Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea veniturilor de natura salariala

17-Ian-2020
4818

O societate are un contract cu o persoana fizica romana care a pus la dispozitie A1 de rezidenta in NL. Lunar pentru serviciile prestate (venituri de natura salariala de la un platitor de venituri din Romania) se face oprire la sursa 10% impozit pe venitul nerezidentilor si se declara suma in D100. Tinand cont de noile prevederi legat de D112 din MO 794 din 01.10.2019 trebuie sa schimbata modalitatea de declarare din D100 in D112? Daca da, incepand cu ce luna trebuie facuta aceasta schimbare?

In cele ce urmeaza redam raspunsul oferit de specialistul nostru:

In stabilirea regimului de impunere si implicit a regimului de declarare, esentiala este natura venitului realizat care determina incadrarea din punct de vedere fiscala a venitului realizat.

Precizam faptul ca potrivit art. 223 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, veniturile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania nu sunt impozitate potrivit capitolului I Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti din Titlul VI din Codul fiscal si se impoziteaza conform Capitolului III Venituri din salarii si asimilate salariilor din Titlul IV Impozitul pe venit. Asadar in masura in care veniturile care fac obiectul analize sunt venituri impozabile din salarii sau asimilate salariilor potrivit art. 76 alin. (1) – (3) din Codul fiscal, declararea acestora se realizeaza prin intermediul Declaratiei 112.

Declaratia 100 se completeaza doar pentru impozitul pe venitul persoanelor fizice: impozitul pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozitul pe veniturile din dobanzi, impozitul pe veniturile din premii, impozitul pe veniturile din jocuri de noroc, impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, impozitul pe veniturile din pensii, impozitul pe veniturile din alte surse, datorat de persoanele fizice. Declaratia 100 se completeaza de asemenea si pentru impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, persoane fizice/juridice, respectiv obtinute de persoane nerezidente care fac parte dintr-o asociere/entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica, conform Titlului VI din Codul fiscal, sau conform conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state, orI in cazul veniturilor obtinute dintr-o activitate dependenta, declararea obligatiilor fiscale se realizeaza prin intermediul Declaratiei 112.

Rezidenta unei persoane fizice nu este dovedita cu documentul portabil A1, ci cu certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala a statului de rezidenta pentru a face aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri. Documentul portabil A1 certifica doar legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului, in raport cu resortisantii unuia dintre statele membre ale UE. Documentul portabil A1 este util asadar pentru dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere, respectiv in Olanda, in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate si dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document (Olanda), persoana fizica nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea, respectiv in Romania.



Rezidenta fiscala este relevanta cu precadere in ceea ce priveste stabilirea impozitului pe venit, in cazul analizat al impozitului pe veniturile din salarii, datorat pentru veniturile realizate in calitate de salariat al societatii din Romania. Astfel din aceasta perspectiva, necesitatea prezentarii certificatului de rezidenta fiscala are scopul evitarii dublei impuneri si a determinarii astfel a aplicarii Conventiei pentru evitarea dublei impuneri. In cazul in care persoana fizica a prezentat si un certificat de rezidenta fiscala in Olanda desigur ca vor fi aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Olanda al carui rezident este acesta (Legea 85/1999), respectiv prevederile articolului 15 Profesii dependente.

In concluzie, daca veniturile realizate sunt venituri din salarii si asimilate salariilor, acestea fac obiectul completarii si depunerii Declaratiei 112 si nu a Declaratiei 100. Introducerea unui nou tip de asigurat „12. Persoane fizice nerezidente care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor de la un platitor de venituri din Romania si care nu datoreaza contributii sociale in Romania”, respectiv in Declaratia 112 Tip asigurat „(30)12-PF nerezidente care nu datoreaza contributii sociale in Romania (pentru salarii sau venituri asimilate salariilor)” vine doar sa creeze un cadru separat de declarare pentru aceasta categorie de persoane fizice in Declaratia 112. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016