Pe fondul presiunii de a respecta termenul limita pentru depunerea bilantului anual, multe firme se confrunta cu o problema practica: lipsa hotararii AGA. Desi din punct de vedere tehnic platforma permite incarcarea bilantului, fara acest document esential aprobat de Adunarea Generala a Asociatilor, depunerea completa si legala nu este posibila.
Tot mai multi contribuabili au constatat ca nu pot finaliza procedura in lipsa aprobarii situatiilor financiare, iar intrebarea fireasca este: se poate face totusi depunerea provizorie, fara riscuri? In ce conditii? si ce prevede legislatia actualizata in 2025?
Documente necesare depunere bilant 2025
Din punct de vedere tehnic este posibila depunerea fara documente justificative semnate, nu si din punct de vedere legal.
Potrivit art. 28 alin. (10) din Legea contabilitatii 82/1991, situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in moneda nationala. Acestea au inscrise clar numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, autorizata potrivit legii, membra a CECCAR) si numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.
Situatiile financiare anuale, insotite de raportul administratorilor pentru exercitiul financiar in cauza, sunt supuse aprobarii adunarii generale. Aceste situatii, aprobate in mod corespunzator, si raportul administratorilor, impreuna cu raportul de audit sau cel al cenzorilor, dupa caz, se publica in conformitate cu legislatia in vigoare.
Nu este posibila depunerea situatiilor financiare fara aprobarea AGA fara sanctiuni.
Daca nu a fost posibila aprobarea situatiilor financiare pana la 31.05.2025, recomandarea este sa depuneti ulteriror online, doar dupa ce aveti toate documentele complete.
Semnare bilant contabil
Conform reglementarilor contabile, situatiile financiare anuale trebuie semnate de o persoana cu atributii in domeniul financiar-contabil, cum ar fi director economic, contabil-sef, alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator -salariat cu studii economice superioare) sau persoana autorizata CECCAR (expert contabil sau contabil autorizat).
Important! Situatiile financiare trebuie sa contina si semnatura reprezentantului legal al companiei:

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulObligatiile de TVA pentru o societate neplatitoare care primeste facturi de comision de la Booking.com Firma are cod de tva intracomunitar. Mai trebuie platit tva la comision Booking?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInvestitii intr-un hotel prin asociere in participatiune, implicatii contabile Societatea X nu mai are activitate in afara de contractul de participatiune, in contract e stipulat ca societatea X castiga 5% si hotelul 95%, cheltuielile s-au facut din...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCod CAEN comercializare silozuri cereale Ce cod CAEN considerati ca ar trebui sa avem pentru comercializarea silozurilor pentru cereale?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDurata de functionare societate expirata Pentru o entitate X s-a primit in SPV in data 05.09.2025 Decizie de declarare in inactivitate (motivatia: Durata de functionare a societatii este expirata). Ulterior s-a emis...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulFuziune prin absorbtie. Absorbanta detine 100% absorbita. Aspect contabile si juridice In cazul unei fuziunii prin absortie, in care valoarea contabila a actiunilor/partilor sociale ale Societatilor Implicate in Fuziune a fost calculata prin raportarea valorii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii , prevede OUG 138/2024 (art. X), care este in vigoare din 5 decembrie 2024. Noutatea prevede ca bilanturile trebuie semnate si de reprezentantul legal, care nu aparea inainte in Legea contabilitatii.
In calitate de administrator, nu puteti semna singur bilantul (situatiile financiare anuale), decat daca aveti calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, membru CECCAR.
Aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare anuale
Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in moneda nationala.
Situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand:
- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);
- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.
Amenzi nerespectare reglementari contabile bilant
Nerespectarea reglementarilor contabile cu privire la semnarea bilanturilor anuale se sanctioneaza cu o amenda intre 2.000 si 3.000 lei.
Raspunsuri oferite in luna IUNIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.