Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura ANAF. Facturile eronate trimise in SPV se corecteaza prin stornare?

25-Feb-2025
4719
E-Factura ANAF. Facturile eronate trimise in SPV se corecteaza prin stornare?
Cuprins

Sistemul RO e-Factura a fost implementat deja de ceva timp, iar toate facturile trebuie sa fie incarcate in sistem de contribuabili, urmarind dispozitiile legale. Exista insa, in continuare, situatii cand facturile sunt incarcate in mod gresit in SPV, din diverse motive, iar specialistul nostru ne va explica cum pot fi acestea corectate.

Una dintre cele mai frecvente situatii de corectare apare atunci cand o factura este transmisa eronat catre un beneficiar care nu mai este activ sau inregistrat in sistemul ANAF. Conform reglementarilor din OUG 120/2021, orice eroare identificata intr-o factura transmisa in SPV trebuie corectata conform unor pasi specifici, in vederea asigurarii conformitatii cu legislatia fiscala. Iar in acest articol vom vedea cum puteti face acest lucru.

Corectare facturi trimise eronat in SPV

In cazul in care, in mod eronat, s-a transmis in SPV o factura al carei beneficiar era radiat, cum se procedeaza pentru corectie? Un contribuabil a stornat factura si a repus-o corect catre firma corespunzatoare, dar la ANAF apare la mesaje de erori.

Specialistul ne spune ca la art. 4 alin. 5 din OUG 120/2021, se arata ca in situatia in care factura electronica transmisa nu respecta structura prevazuta la alin. (1), emitentul primeste mesaj cu erorile identificate. Dupa corectarea erorilor identificate, factura electronica se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.
()
(9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.

(10) Corectia facturii electronice comunicata destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem national privind factura electronica RO e-Factura.

In situatia in care sunt identificate erori, factura electronica nu se considera transmisa in sistem, respectiv nu este primita de catre destinatar, emitentul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

Prin urmare, se storneaza factura initiala, dupa cum ati mentionat, insa tot cu codul 380 si se emite alta corecta cu cod 384.

Procedura corectare facturi in E-Factura

Corectarea facturilor se realizeaza in doua moduri principale, in functie de stadiul in care se afla factura in procesul de tranzactionare:

Daca factura nu a fost transmisa catre beneficiar, emitentul trebuie sa anuleze factura initiala si sa emita o noua factura corectata. Acest lucru simplifica procesul de corectie inainte ca tranzactia sa fie finalizata.

Daca factura a fost deja transmisa beneficiarului, emitentul are doua optiuni:

  • Emiterea unei noi facturi care trebuie sa cuprinda atat informatiile din factura initiala numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, cat informatiile si valorile corecte;
  • Emiterea unei noi facturi continand informatiile si valorile corecte si concomitent emiterea unei facturi cu valorile cu semnul minus sau cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, indicand numarul si data facturii care se corecteaza.


Corectia autofacturilor

Autofacturile emise de cumparator in numele vanzatorului trebuie sa fie corectate daca sunt identificate erori.

Emitentul are doua optiuni pentru corectarea autofacturii:

  • Emiterea unei singure noi autofacturi care cuprinde atat corectiile (cu valorile negative) cat si informatiile corecte.
  • Emiterea a doua documente separate: o autofactura care contine doar informatiile si valorile corecte si o alta autofactura care ajusteaza valorile initiale in mod negativ, indicand corectiile.

Anularea autofacturilor eronate: In cazul in care o autofactura a fost emisa eronat, sau normele metodologice permit anularea livrarii/prestarii catre sine, se poate emite o autofactura de anulare.

Aceasta va include valorile cu semnul minus sau o mentiune ca valorile sunt negative, precum si numarul si data autofacturii care se anuleaza.

Orice corectie necesara unei facturi electronice trebuie comunicata prin intermediul sistemului e-Factura, nu doar pe caile obisnuite de comunicare.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016