Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura: Este OBLIGATORIE pentru PFA-uri in 2025?

07-Mar-2025
1826
E-Factura: Este OBLIGATORIE pentru PFA-uri in 2025?

Sistemul e-Factura a devenit obligatoriu pentru toata lumea de la 1 ianuarie 2025. PFA-urile se intreaba daca au si ele aceasta obligatie. Vom vedea in continuarea articolului raspunsul la aceasta intrebare, dar si alte informatii utile PFA-urilor in acest context.

Obligativitate e-Factura pentru PFA-uri

Incepand cu 1 ianuarie 2025, e-Factura devine obligatorie pentru toate facturile emise in relatia cu persoane fizice (B2C).

Aceasta vine in completarea obligatiilor deja existente pentru relatiile B2G (cu institutiile statului) si B2B (intre firme). Indiferent daca sunteti PFA, II, IF, trebuie sa va conformati noilor cerinte.

Asa cum stim, sistemul e-Factura este o platforma electronica nationala prin care operatorii economici transmit catre autoritatile fiscale facturile emise, facilitand monitorizarea si controlul tranzactiilor comerciale.

Acest sistem are ca scop declarat digitalizarea proceselor fiscale, reducerea evaziunii si simplificarea raportarilor financiare.

De fapt, nu face decat sa ii incarce pe cei cu mici afaceri si pe contabilii lor, ca s-a demonstrat de mult timp ca nu asa se duce lupta cu evaziunea.

Dar asta e, sa trecem la concret: incepand cu 1 ianuarie 2025, utilizarea e-Factura devine obligatorie si pentru tranzactiile de tip business to consumer (B2C), adica pentru facturile emise catre persoane fizice.

Etape implementare E-Factura

Etapele implementarii sistemului e-Factura au fost:
1. De la 1 aprilie 2022: Facturarea prin e-Factura a devenit obligatorie pentru servicii turistice platite cu vouchere de vacanta.
2. De la 1 iulie 2022: Obligativitate pentru livrarile catre institutii publice (B2G) si pentru bunuri cu risc fiscal ridicat (B2B).

3. De la 1 ianuarie 2024: Obligativitate pentru toate tranzactiile B2G si B2B.
4. De la 1 ianuarie 2025: Extinderea sistemului pentru tranzactiile B2C, cu reguli clare pentru identificarea clientilor.

Exceptii privind e-Factura pentru PFA-uri

Este important de retinut ca nu toate tranzactiile cu persoane fizice necesita emiterea unei facturi; obligatia de a emite si transmite factura prin e-Factura intervine doar in situatiile prevazute expres de legislatie.

Mai exact, incepand cu 1 ianuarie 2025, obligatia de a transmite facturile catre persoane fizice prin sistemul e-Factura nu implica automat necesitatea de a emite facturi pentru toate tranzactiile cu consumatori.

Obligatia de a emite o factura catre o persoana fizica ramane valabila doar in situatiile specificate de legislatia fiscala. Astfel, daca nu sunteti obligat legal sa emiteti o factura pentru o anumita tranzactie cu un consumator, simpla existenta a sistemului e-Factura nu va impune aceasta obligatie.

De asemenea, fac exceptie de la e-factura bonurile fiscale, care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate.

Aceasta clarificare este esentiala, deoarece multi au crezut ca, de la 1 ianuarie 2025, toate tranzactiile cu persoane fizice vor necesita emiterea unei facturi si transmiterea acesteia prin e-Factura. in realitate, obligatia de a emite factura ramane doar in cazurile prevazute expres de lege.

PFA, II, IF – mai e ceva de facut?

Micile afaceri sunt in criza, dupa un an de cosmar. Si totusi... Un consultant a identificat pentru TINE ce (mai) poti face ca sa nu dai ultimii bani castigati cu greu, in conditii de haos fiscal si legislativ creat de Guvern si in care nici ANAF nu se mai descurca!

Descopera totul in Lucrarea PFA/II/IF – taxe, impozite, deduceri, contributii, AICI»

Colectarea codului numeric personal (CNP) al clientilor persoane fizice nu este obligatorie; in absenta acestuia, se va utiliza un cod format din 13 zerouri. in schimb, este esential sa respectati obligatia de a transmite factura catre consumator prin mijloacele convenite, conform articolului 319 din Codul fiscal. Aceste mijloace pot include transmiterea electronica, livrarea prin posta sau punerea la dispozitie intr-un cont online, in functie de intelegerea cu clientul. Dupa ce ati emis factura si ati pus-o la dispozitia cumparatorului, aveti obligatia suplimentara de a o incarca in sistemul e-Factura.

Ce trebuie sa faca PFA-urile in contextul obligativitatii utilizarii e-Factura

Ce trebuie sa faca PFA-urile in contextul obligativitatii utilizarii e-Factura?
Vom vedea pasii pe care trebuie sa ii urmeze acestea:

1. Software specializat
Aveti nevoie de un program care genereaza facturi in format XML.

2. Semnatura electronica
Obtineti o semnatura digitala calificata, utilizata pentru a accesa Spatiul Privat Virtual (SPV) si a transmite facturile catre ANAF. Poate sa ajute si contabilul, daca il aveti (si cam trebuie sa apelati la unul…). Exemplarul original al facturii electronice nu mai este factura pe hartie, ci fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor; acest ”original” este transmis, ca sa fie la dispozitia emitentului (PFA/iI/iF), respectiv destinatarului, in sistemul RO e-Factura, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.

3. Proceduri clare
Asigurati-va ca factura este generata corect, deoarece sistemul verifica automat erorile. In plus, efactura trebuie transmisa in 5 zile calendaristice (nu lucratoare) de la emitere.

PFA, II, IF – mai e ceva de facut?

Micile afaceri sunt in criza, dupa un an de cosmar. Si totusi... Un consultant a identificat pentru TINE ce (mai) poti face ca sa nu dai ultimii bani castigati cu greu, in conditii de haos fiscal si legislativ creat de Guvern si in care nici ANAF nu se mai descurca!

Descopera totul in Lucrarea PFA/II/IF – taxe, impozite, deduceri, contributii, AICI»



4. Familiarizati-va cu situatiile specifice in care este obligatorie emiterea facturii catre persoane fizice si adaptati-va procedurile interne in consecinta.

5. Atentei la emiterea facturilor!
Daca, in urma verificarilor, sistemul identifica erori in factura electronica, aceasta nu va fi considerata transmisa si, implicit, nu va ajunge la destinatar. Emitentul va primi un fisier XML care contine detalii despre erorile detectate, insotit de semnatura electronica a Ministerului de Finante, sub forma unei arhive de tip zip. Dupa corectarea erorilor, factura electronica trebuie retransmisa in sistemul RO e-Factura. Pe durata verificarilor automate, emitentul are posibilitatea de a verifica starea fisierului transmis direct in sistem.

Reamintim la acest capitol ca tranzactiile pe relatia B2B, care includ livrari de bunuri si prestari de servicii catre operatorii economici din Romania, trebuie declarate in sistemul RO e-Factura. La fel ca mai sus, sunt exceptate de la aceasta obligatie bonurile fiscale emise in relatia B2B care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate. De asemenea, nu este necesara declararea livrarilor intracomunitare de bunuri atunci cand cumparatorul este un operator economic inregistrat in scopuri de TVA intr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utila

    • Dividendele reprezinta o modalitate prin care o societate recompenseaza asociatii sau actionarii din profitul obtinut, proportional cu participatia fiecaruia la capitalul social. Distribuirea dividendelor implica o serie de obligatii fiscale si contabile, atat pentru societatile care le platesc, cat si pentru beneficiarii acestora, persoane fizice sau juridice. Este esential ca firmele sa cunoasca modul corect de calcul, retinere, declarare si plata a impozitului pe dividende, precum si...» citeste mai departe aici

  • SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?

    • Declaratia 406 (SAF-T) reprezinta un instrument esential in digitalizarea controlului fiscal din Romania. Aceasta implica raportarea electronica a datelor contabile catre ANAF, in functie de perioada fiscala aplicabila contribuabilului. Termenele de depunere variaza in functie de frecventa raportarii TVA si de categoria contribuabilului. In acest articol clarificam cand trebuie transmisa D406 pentru luna august 2025 si ce trebuie sa stie contribuabilii despre aceasta obligatie. In acest context,...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?

    • Incepand cu 1 septembrie 2025, obligatia includerii codului QR pe bonurile fiscale a reintrat in vigoare, conform modificarilor aduse de OUG nr. 69/2024 si OUG nr. 125/2024. In ciuda acestui fapt, normele tehnice necesare aplicarii practice a prevederii lipsesc, generand incertitudini pentru contribuabili. In acest context, apar intrebari legate de deductibilitatea TVA-ului si a cheltuielilor pe baza bonurilor fiscale fara cod QR. Avem acest caz concret. Societatea achizitioneaza un top de...» citeste mai departe aici

  • e-Factura in 2025. Cum sa procedati daca ati primit in mod ERONAT facturi pe CUI-ul firmei dvs

    • In practica, pot aparea situatii in care o firma primeste in platforma RO e-Factura documente emise eronat pe CUI-ul sau, fara a exista o relatie comerciala reala intre parti. In continuarea acestui articol vom clarifica obligatiile legale in astfel de cazuri si pasii corecti de urmat pentru a evita inregistrarea eronata a acestor facturi in contabilitate. Avem acest caz concret. Am importat din e-factura facturi de la METRO care sunt intestate companiei noastre, insa nu noi am cumparat acele...» citeste mai departe aici

  • Diurna. Ce este, cum se acorda + un MODEL de calcul pentru diurna interna si cea externa

    • Diurna este o indemnizatie acordata salariatilor aflati in delegatie sau detasare, menita sa acopere cheltuielile suplimentare generate de activitatea desfasurata in alta localitate, in tara sau in strainatate. In continuarea acestui articol vom explica ce este diurna, cum se acorda conform legislatiei in vigoare, care sunt conditiile de neimpozitare si cum se calculeaza, atat in cazul deplasarilor interne, cat si externe. De asemenea, sunt prezentate diferentele dintre diurna si indemnizatia de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?

    • Un PFA activ se poate confrunta cu diverse nelamuriri privind obligatiile fiscale, in special legate de completarea si depunerea Declaratiei Unice. Una dintre intrebarile frecvente este daca aceasta declaratie se depune pe baza CNP-ului sau a CIF-ului atribuit de ANAF. In plus, apar intrebari legate de alte declaratii fiscale, obligativitatea transmiterii facturilor in SPV si noile cerinte privind e-Factura in relatia B2C. In continuarea acetui articol clarificam principalele aspecte fiscale pe...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016