Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Este OFICIAL! Inregistrarea bacsisului, reglementata prin lege! Obligatia depunerii Declaratiei Unice (proiect MFP)

21-Oct-2019
11679
UPDATE, 20 oct. 2019

Proiectul privind impozitarea bacsisului incasat de la clienti in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor a primit RAPORT FAVORABIL de la Comisia de buget a Senatului.

Proiectul de act normativ prevede completarea OUG 28/1999, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu un nou articol.

Senatorul Eugen Teodorovici a la inceputul lunii septembrie, la Senat, proiectul de lege privind impozitarea bacsisului incasat de la clienti in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor.

Proiectul a fost inregistrai in procedura de urgenta.

Senatul este prim for legislativ sesizat, for decizionat in acest caz fiind Camera Deputatilor.

Articol initial 15 aug. 2019
 
Dupa nenumarate discutii privind inregistrarea bacsisului, iata ca masura este la un pas de a deveni realitate! Ministerul Finantelor Publice, la solicitarea industriei de profil, legifereaza continutul economic al bacsisului in domeniul restaurantelor si al barurilor si stabileste regulile fiscale si contabile de inregistrare a acestuia.
 
“Este o masura care a fost ceruta de industria HoReCa si nu numai. Asa cum am obisnuit reprezentantii patronatelor, eu sunt un partener onest, deschis si de buna credinta fata de propunerile venite din partea celor care activeaza in economia reala. Obiectivul nu este de a suprataxa ceva, ci doar de a avea un cadru legal simplu si clar, asa cum exista in numeroase alte tari. Este, totodata, si o promisiune indeplinita, o promisiune pe care nu am facut-o de ieri, de azi, ci de mult timp. Vom continua sa cream cadrul legal care sa ne permita sa-i ajutam pe cei care activeaza in economia reala”, a declarat ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, citat intr-un comunicat remis presei.
Proiectul de act normativ, pus in Transparenta decizionala miercuri, 14 august, cuprinde urmatoarele reglementari:
 
» definirea bacsisului in vederea evidentierii acestor sume pe bonul fiscal, cu scopul delimitarii clare a acestora de veniturile incasate de operatorii economici pentru livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor direct catre populatie si asigurarii fiscalizarii bacsisului potrivit Codului fiscal;
» instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, indiferent de modalitatea de plata a acestuia (card/numerar/substitute de numerar);
» evidentierea bacsisului pe bonul fiscal nu este obligatorie pentru livrarile la domiciliu;
» se interzice conditionarea, sub orice forma, a livrarilor de bunuri sau a prestarilor de servicii de acordarea bacsisului;
» se instituie obligatia operatorului economic de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal. Nota de plata va contine rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului pe care acesta doreste sa il ofere. Nivelul bacsisului oferit de client poate varia intre 0% si 15%;
» se instituie obligatia operatorului economic de a distribui sumele provenite din incasarea bacsisului, integral salariatilor, potrivit unui regulament intern si de a le inregistra in contabilitate pe seama conturilor de datorii/analitic distinct;
» in situatia in care plata contravalorii consumatiei se face prin ordin de plata si se emite factura, bacsisul se evidentiaza distinct pe aceasta;
» se lasa la optiunea operatorului economic, posibilitatea marcarii bacsisului pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate sau pe un bon fiscal distinct, in functie de situatia de fapt, respectiv de momentul in care valoarea bacsisului este cunoscuta de catre emitentul bonului fiscal;
» bacsisul se introduce in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea „bacsis”.
 
Pentru salariat, sumele provenite din bacsis sunt calificate ca venituri din alte surse, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri.
 
Astfel, veniturile nu se cuprind in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale.
 
Proiectul de act normativ este publicat de site-ul MFP la rubrica Transparenta decizionala.
Pentru contributiile sociale obligatorii sunt aplicabile prevederile referitoare la veniturile din alte surse din Titlul V – Contributii sociale obligatorii, din Codul fiscal:
 
– nu se cuprind in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, 
 
– din punct de vedere al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), veniturile se iau in considerare la calculul plafonului de 12 salarii minime brute pe tara, peste care se datoreaza CASS. Astfel, se datoreaza CASS pentru veniturile realizate sub forma bacsisului, doar daca impreuna cu celelalte categorii de venituri cum ar fi cele din activitati independente, agricultura, silvicultura, piscicultura, cedarea folosintei bunurilor, investitii sau alte surse, insumeaza mai mult de 12 salarii minime brute pe tara pe an. In aceasta situatie, beneficiarul veniturilor depune „Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data de 15 martie a anului urmator celui in care au fost realizate veniturile, in care se declara depasirea plafonului anual, se calculeaza si se declara CASS. Contributia se calculeaza ca procent de 10% din 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza,
 
– sumele provenite din bacsis nu se cuprind in sfera TVA, intrucat acesta nu reprezinta si nu este asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. 
 
Pentru alte activitati economice decat cele expres prevazute (cod CAEN: 5610 si cod CAEN 5630), aplicarea acestor prevederi este optionala, dar in cazul in care operatorul economic opteaza pentru aplicare, aceste prevederi se aplica in integralitatea lor. 
 
Consulta AICI Proiectul de ordonanta COMPLET >>
 
In prezent, in Romania, cifra de afaceri a sectorului economic vizat este semnificativa la nivelul economiei nationale, circa 15 miliarde lei, ceea ce inseamna ca si valoarea bacsisului incasat in acest sector este semnificativ, MFP estimand ca valoarea acestuia este cuprinsa intre 750 milioane lei si 1,5 miliarde lei. Aceste venituri ale angajatilor din sector sunt nefiscalizate. 
 
Principalele caracteristici ale situatiei actuale, asa cum sunt ele amintite in Nota de fundamentare, sunt urmatoarele:
• pe bonul fiscal nu sunt evidentiate sumele incasate de la clienti, in plus, cu titlu de bacsis, 
• beneficiarii veniturilor incasate sub forma de bacsis nu pot face dovada unei bonitati corespunzatoare pentru obtinerea de credite bancare, cu toate ca veniturilor lor reale le-ar asigura aceasta bonitate,
• aceste sume de bani incasate, de natura veniturilor, nu sunt fiscalizate, 
• sumele de bani incasate sub forma bacsisului, nu se inregistreaza contabil nici de catre client, nici de catre furnizor/prestator, 
• in cazul platii contravalorii consumatiei si implicit a bacsisului de catre o persoana juridica, PFA sau alte forme de organizare, sumele platite drept bacsis nu pot fi decontate legal pentru ca nu este emis niciun document justificativ pentru incasare a acestuia,
• plata cu cardul a cunoscut o evolutie semnificativa in ultimii ani, clientul neavand insa posibilitatea de a plati bacsis prin aceasta modalitate,
• au existat solicitari din partea reprezentantilor din domeniul HORECA, privind reglementarea bacsisul in acest domeniu, 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016