Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarative

18-Aug-2020
1552

La o intreprindere familiala cu profil comert cu amanuntul produse alimentare si nealimentare preambalate, cu doi asociati (sot-sotie), asociatul care este si titularul IF decedeaza. Sotia care a ramas (asociat) doreste inchiderea intreprinderii familiale. Contabilitatea este in partida simpla.

Pana la data decesului intreprinderea este pe pierdere, avand incasari mici pentru ca a fost si stare de urgenta si alerta. Intreprinderea a ramas si cu stoc de marfa. In cazul in care stocul de marfa nu poate fi vandut in totalitate, se plateste impozit la stocul ramas, cum se completeaza Declaratia Unica? Care sunt pasii de urmat atat la ANAF cat si la Registrul Comertului?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

Daca in cazul persoanei fizice autorizate sau a intreprinderii individuale decesul persoanei conduce la incetarea activitatii si la radierea din registrul comertului, in cazul intreprinderii familiale, incetarea activitatii si radierea din registrul comertului se realizeaza in urmatoarele cazuri:

a) mai mult de jumatate dintre membrii acesteia au decedat;

b) mai mult de jumatate dintre membrii intreprinderii cer incetarea acesteia sau se retrag din intreprindere;

c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe cale de consecinta, in situatia analizata in care unul din membrii a decedat, iar cel de-al doilea solicita incetarea activitatii, consideram ca poate fi formulata cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, care urmeaza a se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional intreprinderea familiala de catre persoana interesata.

Reglementari speciale cuprinse in cadrul art. 68 din Codul fiscal vizeaza situatia incetarii activitatii si regimul bunurilor amortizabile.

Astfel, potrivit art. 68 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, in venitul brut sunt incluse si castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Sunt asadar excluse de la aceasta incadrare contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. In asemenea situatii, nu sunt necesare contracte de vanzare cumparare sau de donatie ci doar inscrisuri constatatoare ale incetarii activitatii intreprinderii familiale intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului acestora ci modificarea regimului de afectare a acestora.

Prin urmare, contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii nu vor fi incluse in venitul brut din activitati independente.

Din punct de vedere declarativ, urmeaza a fi indeplinite obligatiile de declarare a pierderii inregistrate la nivelul intreprinderii familiale prin depunerea Declaratiei 204, distribuirea acesteia la nivelul fiecarui membri raportandu-se prin Declaratia unica. In acest sens, potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea au obligatia de a depune la organul fiscal competent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Coroborand prevederile art. 20 cu cele ale art. 23 din Codul de procedura fiscala rezulta ca sotia asociatului decedat are obligatia de a indeplini obligatiile declarative si de plata ce revin asocierii. De asemenea, potrivit art. 27 alin. (1) din Codul de procedura fiscala drepturile si obligatiile din raportul juridic fiscal trec asupra succesorilor debitorului in conditiile dreptului comun.

Intrucat incetarea activitatii intervine in anul 2020 ulterior depunerii la termen a Declaratiei unice privind veniturile estimate in anul 2020, va fi necesara corectarea acesteia prin depunerea unei declaratii rectificative. Completarea Declaratiei unice se va realiza in conformitate cu Instructiunile de completare aprobate prin OPANAF 139/2020.

Intrucat nu au fost realizate venituri in perioada de activitate, nu vor rezulta obligatii de plata conform declaratiei rectificative depuse privind veniturile realizate in anul 2020. In cazul in care dupa decesul persoanei fizice se stabilesc sume de restituit sau de rambursat prin hotarari judecatoresti definitive, aceste sume se restituie sau se ramburseaza numai daca exista succesori ori alti titulari care au dobandit drepturile de rambursare sau de restituire in conditiile legii.

La incetarea activitatii persoana fizica va depune, de asemenea, formularele 010 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica si 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, intrucat inceteaza calitatea de subiect de drept fiscal.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Incetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarative":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

  • Webinar: Modificari legislative in FISCALITATE 2021
    • Fiscalitatea este zguduita de noi schimbari legislative. Ai nevoie de o sursa sigura de solutii si rezolvari avantajoase pentru probleme fiscale de actualitate! Noi avem cea mai buna sursa: webinarul Modificari legislative in FISCALITATE 2021. Cei mai buni lectori in domeniul fiscal-contabil va ajuta sa scapati de stresul amenzilor! Gabi Jinga si Gabriel Gheorghe va invita sa vizualizati webinarul Modificari legislative in fiscalitate 2021. Aflati solutii avantajos legale pentru problemele cu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016