Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarative

18-Aug-2020
3239

La o intreprindere familiala cu profil comert cu amanuntul produse alimentare si nealimentare preambalate, cu doi asociati (sot-sotie), asociatul care este si titularul IF decedeaza. Sotia care a ramas (asociat) doreste inchiderea intreprinderii familiale. Contabilitatea este in partida simpla.

Pana la data decesului intreprinderea este pe pierdere, avand incasari mici pentru ca a fost si stare de urgenta si alerta. Intreprinderea a ramas si cu stoc de marfa. In cazul in care stocul de marfa nu poate fi vandut in totalitate, se plateste impozit la stocul ramas, cum se completeaza Declaratia Unica? Care sunt pasii de urmat atat la ANAF cat si la Registrul Comertului?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

Daca in cazul persoanei fizice autorizate sau a intreprinderii individuale decesul persoanei conduce la incetarea activitatii si la radierea din registrul comertului, in cazul intreprinderii familiale, incetarea activitatii si radierea din registrul comertului se realizeaza in urmatoarele cazuri:

a) mai mult de jumatate dintre membrii acesteia au decedat;

b) mai mult de jumatate dintre membrii intreprinderii cer incetarea acesteia sau se retrag din intreprindere;

c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe cale de consecinta, in situatia analizata in care unul din membrii a decedat, iar cel de-al doilea solicita incetarea activitatii, consideram ca poate fi formulata cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, care urmeaza a se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional intreprinderea familiala de catre persoana interesata.

Reglementari speciale cuprinse in cadrul art. 68 din Codul fiscal vizeaza situatia incetarii activitatii si regimul bunurilor amortizabile.

Astfel, potrivit art. 68 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, in venitul brut sunt incluse si castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Sunt asadar excluse de la aceasta incadrare contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. In asemenea situatii, nu sunt necesare contracte de vanzare cumparare sau de donatie ci doar inscrisuri constatatoare ale incetarii activitatii intreprinderii familiale intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului acestora ci modificarea regimului de afectare a acestora.

Prin urmare, contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii nu vor fi incluse in venitul brut din activitati independente.

Din punct de vedere declarativ, urmeaza a fi indeplinite obligatiile de declarare a pierderii inregistrate la nivelul intreprinderii familiale prin depunerea Declaratiei 204, distribuirea acesteia la nivelul fiecarui membri raportandu-se prin Declaratia unica. In acest sens, potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea au obligatia de a depune la organul fiscal competent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Coroborand prevederile art. 20 cu cele ale art. 23 din Codul de procedura fiscala rezulta ca sotia asociatului decedat are obligatia de a indeplini obligatiile declarative si de plata ce revin asocierii. De asemenea, potrivit art. 27 alin. (1) din Codul de procedura fiscala drepturile si obligatiile din raportul juridic fiscal trec asupra succesorilor debitorului in conditiile dreptului comun.

Intrucat incetarea activitatii intervine in anul 2020 ulterior depunerii la termen a Declaratiei unice privind veniturile estimate in anul 2020, va fi necesara corectarea acesteia prin depunerea unei declaratii rectificative. Completarea Declaratiei unice se va realiza in conformitate cu Instructiunile de completare aprobate prin OPANAF 139/2020.

Intrucat nu au fost realizate venituri in perioada de activitate, nu vor rezulta obligatii de plata conform declaratiei rectificative depuse privind veniturile realizate in anul 2020. In cazul in care dupa decesul persoanei fizice se stabilesc sume de restituit sau de rambursat prin hotarari judecatoresti definitive, aceste sume se restituie sau se ramburseaza numai daca exista succesori ori alti titulari care au dobandit drepturile de rambursare sau de restituire in conditiile legii.

La incetarea activitatii persoana fizica va depune, de asemenea, formularele 010 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica si 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, intrucat inceteaza calitatea de subiect de drept fiscal.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Incetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarative":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 230: Descarca noua versiune actualizata 2022
    • Update ianuarie 2022: Declaratia 230- Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, conform OPANAF 15/ 07.01.2021, a fost actualizata in data de 13.01.2022. Formular 230 ANAF in 2022 Pentru a descarca Soft A, click AICI>> Pentru a descarca Soft J, click AICI>> UPDATE ianuarie 2021: Declaratia 230 Ordinul nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE ianuarie 2022 ANAF a actualizat, in data de 20 ianuarie 2021, PDF-ul inteligent pentru generarea Declaratiei 100, Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, conform OPANAF nr.51/18.01.2021, valabil incepand cu 12/2020 - publicat in data de 20.01.2021. Pentru a descarca Soft A, actualizat pentru anul 2022, click AICI>> UPDATE ianuarie 2021 Pentru a descarca Soft A, click AICI. In M.Of. nr. 59 din 19 ianuarie 2021 a fost publicat OANAF nr. 51/2021 privind...» citeste mai departe aici

  • Firmele au ca termen limita data de 25 ianuarie 2022 pentru transmiterea Declaratiei 094
    • In anul 2022 firmele au ca termen limita data de 25 ianuarie pentru transmiterea Declaratiei 094 -declaratia privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Declaratia 094 trebuie depusa pana pe data de 25 ianuarie 2022. Cine completeaza Declaratia 094? Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care...» citeste mai departe aici

  • Microintreprinderile care ofera sponsorizari trebuie sa depuna formularul 107 pana pe 25 ianuarie 2022
    • Microintreprinderile care ofera sponsorizari trebuie sa depuna formularul 107 pana pe data de 25 ianuarie catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Daca firmele nu respecta acest lucru ar putea fi sanctionate cu amenzi care ajung pana la 5.000 lei. Conform codului fiscal, declaratia 107 trebuie depusa de microintreprinderile care fac acte de sponsorizare ( catre biserici, ONG-uri), mecenat sau acorda burse private. Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune...» citeste mai departe aici

  • Firmele NU vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50%
    • ANAF propune reclasificarea societatilor, printr-un nou Proiect de ordin. Firmele nu vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50% in anul 2020 fata de anul 2019, au declarat obligatii fiscale mult mai mici, iar numarul de salariati a scazut in mod semnificativ. ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021...» citeste mai departe aici

  • Taxarea inversa va mai fi valabila doar pana pe 30 iunie 2022. Produse pentru care se aplica masura
    • Mecanismul optional de taxare inversa va mai fi valabil doar pana pe 30 iunie 2022, conform Consiliului Uniunii Europene. Masura este aplicata pentru operatiunile cu bunuri si servicii care reprezinta risc de frauda. Astfel, livrarile de bunuri/prestari de servicii realizate in interiorul tarii sunt supuse taxarii inverse pana la 30 iunie 2022. Reamintim ca in septembrie 2018 a fost prelungita perioada de aplicare a acestui mecanism. Bunurile si serviciile pentru care se aplica taxarea inversa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016