Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare

26-Aug-2015
4274

In cuprinsul Revistei de Finante Publice si Contabilitate, emisa sub egida Ministerului de Finante, Radu-Viorel MARCU, auditor intern, Directia Audit Intern, a vorbit despre evolutiile in legislatia nationala in domeniul auditului public intern.

Modificarile aduse de Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin Hotararea Guvernului 1086/2013, adapteaza cadrul legal cu realitatile actuale, in concordanta cu experienta acumulata de la infiintarea acestei functii in Romania, si creeaza premisele unui salt calitativ in actul de audit. Principalele aspecte de noutate, analizate in cadrul prezentului articol, se refera la implementarea misiunilor de evaluare, definirea unei proceduri de desfasurare a misiunilor ad-hoc, revizuirea raportului de audit public intern si procedura de urmarire a recomandarilor.

Modificarea cadrului normativ de reglementare a auditului public intern a survenit firesc, ca urmare a experientei dobandite de aceasta profesie relativ noua, bazele auditului public intern in Romania fiind puse la inceputul anilor 2000. Mentionez ca Legea nr. 672/20022 privind auditul public intern a suferit, de-a lungul timpului, un numar de 6 modificari/completari prin diferite acte normative. Semnificativa in acest sens este Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, care la art. VI a impus si republicarea Legii nr. 672/20024. Principalele modificari aduse cadrului de reglementare de Legea nr. 191/2011 se refera la:

- revizuirea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern;
- introducerea comitetelor de audit la institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2 mld. lei;
- implementarea certificatului de atestare a auditorului intern din sectorul public si modalitatea de obtinere/pierdere a acestuia;
- introducerea posibilitatii cooperarii pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale;
- introducerea planului multianual pentru activitatea de audit public intern;


- modificarea sau definirea unor termeni si expresii specifice activitatii de audit public intern (audit public intern, compartiment de audit, pista de audit, obiectivul general si sfera auditului public intern, carta auditului public intern, control intern, guvernanta, entitate publica s.a.).

Implicit, avand in vedere modificarile survenite, Legea nr. 191/2011 a prevazut, odata cu modificarea Legii nr. 672/2002, si emiterea:
- Normelor generale privind exercitarea auditului public intern, prin includerea in acestea si a normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere;
- Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit public intern;
- Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice;
- Normelor privind infiintarea comitetelor de audit.

In opinia autorului, aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prin Hotararea Guvernului nr. 1.086/2013, a condus la clarificarea unor aspecte cu caracter de noutate din Legea nr. 672/2002 sau care nu erau suficient detaliate in Normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/20039, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.702/200510. Un aspect semnificativ este si faptul ca aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern prin hotarare de Guvern creeaza premisele unei stabilitati legislative in domeniu, avand in vedere ca procesul de adoptare a acestui act normativ este la un nivel superior fata de cel prin care au fost aprobate vechile norme, respectiv prin ordin al ministrului finantelor publice.

Click aici pentru unele dintre principalele modificari/clarificari aduse de noile Norme generale.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016