Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea obligatiunilor ipotecare, din nou in dezbatere publica

08-Apr-2014
2852
Termenul pana la care Parlamentul urma sa primeasca actul prin care se reglementeaza emiterea de obligatiuni garantate cu creante a fost prelungit pana la 1 aprilie de catre Finante.

Aceste masuri, informeaza HotNews.ro, ar ajuta institutiile de credit sa obtina mai multe resurse financiare cu cheltuieli mai mici, fapt care ar avea ca efect un cost scazut la creditarea ipotecara pentru consumatori.

Totodata, anunta sursa, aceasta masura ar face ca riscul pentru investitori sa fie mai mic decat la emisiunile de bonduri fara garantii, iar bancile pot profita de pe urma acestor emisiuni deoarece ajuta la extinderea maturitatii pasivelor.

De asemenea, informeaza HotNews.ro, pot fi incluse in portofoliul securizat si credite Prima Casa, garantate in proportie de 50%-100% de catre stat.

In avizul dat de Banca Centrala Europeana la finele lunii decembrie 2013, se arata ca dupa intrarea in vigoare a legii mai sunt inca multe de facut, noteaza sursa, citand avizul:


"Dupa intrarea in vigoare a proiectului de lege, BNR urmeaza sa adopte pentru punerea acesteia in aplicare reglementari suplimentare referitoare, printre altele, la: (a) conditiile privind autorizarea emisiunii de obligatiuni garantate cu creante; (b) categoriile, criteriile de eligibilitate si limitele maxime aplicabile activelor suplimentare; (c) raportul dintre valoarea totala a activelor garantate si valoarea totala a activelor emitentului; (d) metodologia de evaluare si administrare a riscului de lichiditate aferent obligatiunilor garantate cu creante; (e) metodologia de stabilire a mediilor ponderate ale scadentelor obligatiunilor garantate cu creante si ale creantelor care garanteaza activele garantate; (f) normele privind registrul de evidenta interna; si (g) normele privind rapoartele trimestriale care trebuie publicate pentru indeplinirea cerintelor de transparenta".

Potrivit datelor oficiale, anunta HotNews, Romania continua sa fie singurul stat din Uniunea Europeana in care nu s-au emis obligatiuni ipotecare, avand si cel mai redus stoc de credite ipotecare relativ la PIB din UE. Soldul obligatiunilor ipotecare la nivel european a urcat pana la 1.700 de miliarde euro la finele lui 2012, ceea ce asigura 25% din finantarea ipotecara, cei mai mari emitenti de obligatiuni ipotecare fiind Spania, Danemarca, Germania, Marea Britanie, Franta si Suedia.

Pentru tara noastra, emisiunea de obligatiuni ipotecare e reglementata prin Legea nr. 32/2006 privind obligatiunile ipotecare.

Iata care sunt aspectele pe care propunerea legislativa doreste sa le reglementeze, potrivit sursei anuntate:

a) principiile care trebuie respectate in legatura cu functionarea instrumentului:

ordonanta promoveaza conceptul portofoliului de creante dinamic, in sensul in care emitentii sunt obligati sa asigure pe intreaga perioada de viata a obligatiunilor o calitate corespunzatoare a portofoliului de creante care garanteaza emisiunea.

b) cerintele prudentiale care sunt stabilite pe 3 niveluri:

- la nivelul fiecarui element inclus in portofoliu (ex.: cerinte de LTV, calculate la acordarea creditului; nivelul maxim al unei creante ce poate fi luat in considerare la calculul valorii portofoliului de creante; utilizarea instrumentelor financiare derivate strict pentru acoperirea riscurilor; tratamentul creantelor care inregistreaza intarzieri la plata);

- la nivelul portofoliului, unde este instituita obligativitatea acoperirii ex-ante a oricarui deficit de lichiditate ce s-ar putea manifesta de-a lungul unui orizont temporal de 180 de zile;

- la nivelul intregului activ al emitentului unde se impune o limita maxima de expunere la finantarea prin emisiunea de obligatiuni, in vedere contracararii riscului de grevare in exces a activelor (asset encumbrance);

c) supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni garantate cu creante: Banca Nationala a Romaniei (BNR) este desemnata ca unica autoritate insarcinata cu supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni garantate cu creante. In exercitarea acestor competente, banca centrala este asistata de un agent (propus de institutia de credit emitenta din randul auditorilor financiari si aprobat de BNR).

d) protectia detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante care este asigurata in baza urmatoarelor:
- nivelul minim de supra-colateralizare;
- posibilitatea de a desemna un reprezentant al detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante;
- dreptul detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante la recurs dual asupra averii emitentului declarat falit, dupa cum urmeaza:
- aplicarea principiului separarii (ring-fencing) - delimitarea portofoliului de creante de averea emitentului falit si numirea unui administrator de portofoliu in vederea administrarii acestuia (primul nivel de protectie);
- acordarea dreptului de a se inscrie la masa credala, pentru diferenta neacoperita, pentru patrimoniul rezidual al institutiei falite, pari passu cu creditorii negarantati ai institutiei falite (al doilea nivel de protectie);
- adunarea generala a detinatorilor de obligatiuni garantate cu creante poate decide accelerarea obligatiunilor garantate cu creante.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T

    • Daca ai decis sa inchizi o firma, este esential sa stii ca procesul de lichidare nu inseamna doar radierea din Registrul Comertului, ci presupune si indeplinirea unor obligatii fiscale clare fata de ANAF. Printre acestea, se numara depunerea Declaratiei 101 privind impozitul pe profit, precum si, dupa caz, fisierul SAF-T (D406) pentru perioada de lichidare. In acest articol explicam, pe scurt si cu trimitere la temeiul legal pana cand se depune Declaratia...» citeste mai departe aici

  • [SANCTIUNI E-TVA din 1 iulie 2025] Ce risti daca nu raspunzi la notificarea de conformare si PROCEDURA de LUCRU

    • Incepand cu 1 iulie 2025, notificarile de conformare RO e-TVA devin obligatorii pentru toti contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA. Conform prevederilor OUG nr. 70/2024, lipsa unui raspuns complet si in termen poate atrage sanctiuni, inclusiv etichetarea contribuabilului ca avand risc fiscal ridicat. In acest articol detaliem ce presupune aceasta obligatie, ce consecinte pot aparea in caz de neconformare si care este procedura oficiala de lucru impusa de ANAF. » citeste mai departe aici

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie

    • Notificarea de conformare E-TVA este documentul prin care ANAF solicita contribuabililor explicatii privind diferentele dintre decontul de TVA depus (D300) si decontul precompletat RO e-TVA generat automat de sistem. In termen de 20 de zile de la data primirii notificarii, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita ca raspuns la aceasta, prin mijloace electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin Notificarea de conformare...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • [E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti

    • Facturarea electronica a generat in practica probleme greu de anticipat. Firmele s-au confruntat brusc cu o schimbare radicala a modului lor de lucru, ceea ce a generat instantaneu o multime de situatii foarte dificil de gestionat. Ca urmare, intrebarile au inceput sa curga. Multe dintre aceste intrebari sunt foarte specifice, de genul: „Oare societatea mea, cu codul CAEN X, care comercializeaza produsele Y catre clientii Z, trebuie sa emita facturi electronice?”. Altele sunt...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016