Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firmele afectate de razboi care beneficiaza de Somaj Tehnic pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariat

08-Apr-2022
4706
Firmele afectate de razboi care beneficiaza de Somaj Tehnic pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariat

Salariatii angajatorilor afectati in mod direct sau indirect de razboiul din Ucraina vor beneficia de o indemnizatie platita din fonduri de la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform OUG 36/2022. Firmele pot obtine in acest fel un ajutor de pana la 4.571 lei pentru fiecare angajat.

Ordonanta de urgenta nr. 36/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a salariatilor in contextul conflictului armat din Ucraina, precum si ca urmare a sanctiunilor internationale aplicate Federatiei Ruse si Belarusului a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 340 din 07 aprilie 2022.

Conform actului normativ, incepand cu data de 7 aprilie si pana la data de 31 decembrie 2022, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.

De Somaj Tehnic beneficiaza urmatoarele categorii de salariati:

a) salariatii angajatorilor afectati in mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, care inregistreaza o diminuare a incasarilor cu un procent de minimum 20% raportat la incasarile realizate in luna ianuarie 2022 sau la incasarile realizate in luna similara a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicita indemnizatia prevazuta la art. 1;

Operatorii economici mai sus sunt persoanele fizice sau juridice, care desfasoara activitati economice cu respectarea legislatiei din Ucraina, Federatia Rusa sau Belarus, care fabrica, importa, exporta, depoziteaza, transporta sau comercializeaza produse ori parti din acestea sau presteaza servicii.

Angajatorii afectati in mod indirect sunt angajatorii din Romania care au relatii contractuale cu alti angajatori din Romania care sunt afectati in mod direct de imposibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina.

b) salariatii angajatorilor supusi sanctiunilor internationale care au instituite masuri restrictive in raport cu actiunile care submineaza sau ameninta integritatea teritoriala, suveranitatea si independenta Ucrainei si care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Indemnizatia de Somaj Tehnic se calculeaza si se acorda proportional cu numarul de zile in care activitatea a fost intrerupta sau redusa temporar.

Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul indemnizatiei de Somaj Tehnic, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Atentie! NU se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Modelul cererii, al declaratiei pe propria raspundere, precum si al listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia de Somaj Tehnic se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale in termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta ( din 7 aprilie 2022).

Extras din OUG 36/2022:

Art. 1. -
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la data de 31 decembrie 2022, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.

Art. 2. -
(1) De prevederile art. 1 beneficiaza urmatoarele categorii de salariati:

a) salariatii angajatorilor afectati in mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, care inregistreaza o diminuare a incasarilor cu un procent de minimum 20% raportat la incasarile realizate in luna ianuarie 2022 sau la incasarile realizate in luna similara a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicita indemnizatia prevazuta la art. 1;

b) salariatii angajatorilor supusi sanctiunilor internationale care au instituite masuri restrictive in raport cu actiunile care submineaza sau ameninta integritatea teritoriala, suveranitatea si independenta Ucrainei si care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1) lit. a) sunt persoanele fizice sau juridice, care desfasoara activitati economice cu respectarea legislatiei din Ucraina, Federatia Rusa sau Belarus, care fabrica, importa, exporta, depoziteaza, transporta sau comercializeaza produse ori parti din acestea sau presteaza servicii.

(3) Angajatorii afectati in mod indirect prevazuti la alin. (1) lit. a) sunt angajatorii din Romania care au relatii contractuale cu alti angajatori din Romania care sunt afectati in mod direct de imposibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina.

Art. 3. -
(1) Indemnizatia prevazuta la art. 1 se calculeaza si se acorda proportional cu numarul de zile in care activitatea a fost intrerupta sau redusa temporar.

(2) Indemnizatia prevazuta la art. 1 este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In cazul indemnizatiei prevazute la art. 1, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(4) Pentru indemnizatia prevazuta la art. 1 nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4. -
(1) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la art. 3 alin. (3) se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute la art. 3 alin. (3) este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Art. 5. -
(1) In situatia in care un salariat are incheiate mai multe contracte individuale de munca, dintre care cel putin un contract este in executare in perioada in care se aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta, din care obtine venituri la nivelul indemnizatiei prevazute la art. 1, acesta nu beneficiaza de indemnizatia respectiva.

(2) In situatia in care un salariat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate in conditiile art. 2 alin. (1), acesta beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

(3) Perioada pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la art. 1.

(4) In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (11) lit. a) si ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada de suspendare a raporturilor de munca in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, se ia in calcul la stabilirea stagiului de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru indemnizatia de somaj.

(6) Perioada in care contractele individuale de munca sunt suspendate in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care angajatorii nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, constituie stagiu asimilat in sistemul asigurarilor pentru somaj.

(7) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza indemnizatia prevazuta la art. 1.

(8) Perioada in care se acorda indemnizatia prevazuta la art. 1 se considera perioada asimilata in sensul art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6. -(1) In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei prevazute la art. 1, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, insotita de o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca au fost afectati in mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federatia Rusa si Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, la care se anexeaza balanta de venituri si cheltuieli aferenta lunii pentru care se solicita indemnizatia, precum si balanta de venituri si cheltuieli la care se raporteaza diminuarea sau, dupa caz, de copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice in domeniul sanctiunilor internationale, emis de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului.

(2) Modelul cererii, al declaratiei pe propria raspundere, precum si al listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art. 1 se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale in termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(3) Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (1).

Art. 7. -
(1) Documentele prevazute la art. 6 alin. (1) se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.

(2) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor prevazute la art. 1 se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor prevazute la art. 6 alin. (1) de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, astfel:

a) in conturile deschise la institutiile de credit de catre angajatorii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a);

b) intr-un cont distinct de disponibil cu afectatiune speciala ce nu poate fi supus executarii silite, deschis la Trezoreria Statului la solicitarea angajatorilor prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. b), in baza derogarii acordate de catre autoritatea competenta potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 217/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Din contul distinct de disponibil prevazut la alin. (2) lit. b), angajatorii efectueaza plati prin virament. in situatia in care salariatii nu detin carduri bancare si plata indemnizatiei prevazute la art. 1 se efectueaza in numerar, pentru eliberarea sumelor de catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului din contul prevazut la alin. (2) lit. b), angajatorii utilizeaza formularul "Cec pentru ridicare numerar multiplu", cod 14.20.06/TS, prevazut la pct. 70 din anexa nr. 1a) la Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.801/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, completand in mod corespunzator rubricile din cuprinsul acestuia.

(4) Plata indemnizatiei prevazute la art. 1 se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor, in conditiile alin. (2).Art. 8. -
(1) Intr-o luna calendaristica, angajatorii pot solicita pentru aceeasi perioada din luna, pentru salariati diferiti, acordarea indemnizatiei prevazute la art. 1 si decontarea indemnizatiei prevazute la art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile ulterioare.

(2) In cursul aceleiasi luni calendaristice, angajatorii pot beneficia pentru acelasi salariat, pentru perioade diferite din luna, de indemnizatia prevazuta la art. 1 si de decontarea indemnizatiei prevazute la art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile ulterioare.

Art. 9. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si ale art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiei prevazute la art. 1, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent acestor indemnizatii pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 60, 1381 si art. 154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatia prevazuta la art. 1, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, nu se acorda facilitati fiscale.

Art. 10. -
Nu beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 salariatii urmatorilor angajatori:

a) institutii si autoritati publice, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 2 alin. (1) pct. 5 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau asupra carora sunt impuse restrictii din alte motive decat cele prevazute la art. 2 alin. (1).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici