Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

17-Mar-2025
2955
Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025
Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.

Plata impozit micro

Conform legislatiei în vigoare, impozitul pe veniturile microintreprinderilor este optional!

Persoanele juridice romane, pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal urmator, cu urmatoarele conditii:

  • daca indeplinesc, la 31 decembrie a anului anterior, conditiile de microintreprindere, prezentate in continuare, si
  • daca (ulterior datei de 1 ianuarie 2023) nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. [articol 48 alineat (2) Cod fiscal]

Conditii micro

In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent: 

c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile; 
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu; 
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
(11) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, iar elementele care se iau in calcul sunt cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53. In sensul prezentului titlu, persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: 
a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau aceasta are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere al acelei alte persoane juridice romane;


b) persoana juridica romana care verifica conditia este detinuta de o alta persoana juridica romana, direct si/sau indirect, cu peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau, la persoana juridica romana care verifica conditia, aceasta alta persoana juridica romana are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere;
c) persoana juridica romana care verifica conditia este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, sau are dreptul de a numi sau de a revoca administratorul/majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica. In situatia in care persoana care detine titlurile de participare/drepturile de vot sau de numire/revocare este o persoana juridica romana, persoana juridica romana care verifica conditia cumuleaza si veniturile acestei persoane;
d) persoana juridica romana care verifica conditia daca are unul sau mai multi actionari/asociati care detin, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, actionari/asociati care desfasoara si activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In aceasta situatie, veniturile inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile sau norma anuala de venit, stabilita/ajustata/redusa, potrivit prevederilor titlului IV, ale/a persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/alte intreprinderi legate.

Aplicare impozit micro - transmitere D700

Optiunea de intrare in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor ori in sistemul impozitului pe profit se exercita la inceputul anului fiscal.

Comunicarea optiunii de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, se face pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor, prin depunerea declaratiei de mentiuni – formular 700.

[articol 55 alineat (2) Cod fiscal]

Cote impozitare microintreprindere

Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

  • 1%,pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000euroinclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute mai jos;
  • 3%,pentru microintreprinderile care:

1. realizeaza venituri peste 60.000 euro*;

SAU

2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN:

5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator;
5829 - Activitati de editare a altor produse software;
6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client);
6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei;
5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare;
5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata;
5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere;
5590 - Alte servicii de cazare;
5610 - Restaurante;
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente;
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.;
5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor;
6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii;
8621 - Activitati de asistenta medicala generala;
8622 - Activitati de asistenta medicala specializata;
8623 - Activitati de asistenta stomatologica;
8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Incepand cu 1 ianuarie 2025, se au in vedere, pentru aplicarea cotei de impozitare de 3%, dupa caz, si activitatile, principale sau secundare, corespunzatoare noilor coduri CAEN:

6210 - Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client); 6290 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei;
5611 - Restaurante;
5612 - Activitati ale unitatilor mobile de alimentatie;
5622 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.;

Exemple de calcul pentru anul 2025:

In continuare vom vedea 4 exemple de calcul pentru impozitul pe veniturile micro, asa cum au fost prezentate de ANAF, in Ghidul publicat pe site-ul oficial, cu privire la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

1. O microintreprindere cu activitate de productie de mobilier, care are un salariat si o cifra de afaceri anuala de 270.000 lei (54.000 euro - curs schimb 5 lei/euro), plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat astfel:

- Trimestrul I – 65.000 lei x 1% = 650 lei,
- Trimestrul II – 75.000 lei x 1% = 750 lei,
- Trimestrul III – 60.000 lei x 1% = 600 lei,
- Trimestrul IV – 70.000 lei x 1% = 700 lei.

Total impozit datorat 2.700 lei.

2. O microintreprindere cu activitate de productie de mobilier, care are un salariat si o cifra de afaceri anuala de 320.000 lei (64.000 euro - curs schimb 5 lei/euro), plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat astfel:

- Trimestrul I –60.000 lei x 1% = 600 lei,
- Trimestrul II –70.000 lei x 1% = 750 lei,
- Trimestrul III –80.000 lei x 1% = 800 lei,
- Trimestrul IV – 100.000 lei x 3% = 3.000 lei (in acest trimestru se depaseste plafonul de 60.000 euro)

Total impozit datorat 5.200 lei.

3. O microintreprindere cu activitate de productie de mobilier, care are un salariat, incepe sa desfasoare din trimestrul II si o activitate de vanzare a bauturilor prin intermediul unui stand mobil (cod CAEN 5630), dar in trimestrul IV renunta la aceasta a doua activitate. Cifra de afaceri anuala este de 285.000 lei (57.000 euro - curs schimb 5 lei/euro) si plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat astfel:

- Trimestrul I – 60.000 lei x 1% = 600 lei,
- Trimestrul II – 70.000 lei x 3% = 2.100 lei,
- Trimestrul III – 85.000 lei x 3% = 2.550 lei,
- Trimestrul IV – 70.000 lei x 1% = 700 lei.

Total impozit datorat 5.950 lei.

4. O microintreprindere cu activitate de asistenta stomatologica, cod CAEN 8623, care are un salariat si o cifra de afaceri anuala de 485.000 lei (97.000 euro - curs schimb 5 lei/euro) plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat astfel:

- Trimestrul I – 110.000 lei x 3% = 3.300 lei,
- Trimestrul II – 125.000 lei x 3% = 3.750 lei,
- Trimestrul III – 130.000 lei x 3% = 3.900 lei,
- Trimestrul IV – 120.000 lei x 3% = 3.600 lei.

Total impozit datorat 14.550 lei.

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016