Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impunerea dividendelor obtinute de o persoana fizica cu dubla cetatenie

07-Mar-2013
7029
Analizam astazi cazul unei persoane fizice, cetatean roman, care a dobandit si cetatenia unui stat non-UE si care are domiciliul in strainatate. Acesta este actionar la o societate comerciala, persoana juridica romana. Vom stabili astfel daca pentru retinerea, plata si declararea impozitului pe dividendele ce i se cuvin, persoana in cauza va fi considerata rezident sau nerezident.

Solutia consultantului:

Dubla cetatenie este un statut prin care o persoana este tratata ca un cetatean sub legile a doua state.

Potrivit dispozitiilor Legii cetateniei romane 21/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, cetatenia romana se poate dobandi in patru moduri:

- prin nastere;


- prin infiere (adoptie);

- prin repatriere;

- prin acordarea la cerere.

Ca urmare a tendintelor manifestate de majoritatea statelor de a impozita veniturile realizate de persoanele rezidente si nerezidente, din tarile respective, a fost necesara definirea rezidentei, din punct de vedere fiscal pentru evitarea dublei impuneri.

Astfel, in conformitate cu prevederile art.7, alin.(23) din Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, o persoana fizica este rezidenta in Romania daca indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

- are domiciliul in Romania,

- centrul intereselor vitale este amplasat in Romania,

- este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat,

- este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau ca angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Persoana fizica nerezidenta este orice persoana fizica care nu este persoana fizica rezidenta.

Pentru a stabili daca persoana fizica cu dubla cetatenie, romana si a statului non UE, este rezidenta in Romania, trebuie sa verificam conditiile impuse de Conventia model OECD, conditii preluate si de Codul fiscal.

Asa cum rezulta din informatiile pe care ni le-ati prezentat, prima conditie privind domiciliul nu este indeplinita.

Prin centrul intereselor vitale (cea de a doua conditie) se intelege statul cu care relatiile personale, economice si relatiile comerciale ale persoanei fizice sunt mai dezvoltate. Daca persoana fizica cu dubla cetatenie obtine majoritatea veniturilor din Romania, ca urmare a faptului ca este actionar la societatea din Romania se poate stabili ca indeplineste aceasta conditie privind rezidenta.

Daca nu, se trece la urmatoarea verificare privind numarul de zile cat a fost prezenta in Romania. Incepand cu anul 2012, prevederile OPANAF 74/2012 stabilesc obligatia pe care o are persoana fizica nerezidenta de a completa Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale la sosirea in Romania, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.

In cazul in care nici aceasta conditie nu este indeplinita se considera ca este cetatean nerezident si atunci trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala al statului al carui rezident este si in ce tara doreste sa primeasca venitul sub forma dividendelor.

Daca statul non UE din care provine persoana fizica are o conventie de evitare a dublei impuneri ratificata cu Romania atunci acestuia i se vor aplica prevederile din Conventie. Daca insa dispozitiile legii fiscale din Romania sunt mai favorabile i se vor aplica acestea.

Certificatul de rezidenta fiscala atesta faptul ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie de cinci ani, aplicabil in materia fiscala, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri.

In cazul in care nerezidentul nu detine un asemenea document la data obtinerii venitului, document din care sa rezulte si ca intre cele doua state este prevazut si un schimb de informatii, se va retine impozitul de 50% aplicat asupra venitului brut, conform prevederilor art. 116, alin. (2), lit. c indice 1, si atunci cand ulterior prezinta certificatul (in interiorul termenului de prescriptie) se aplica prevederile tratatului bilateral. Cota de 50% a fost reglementata prin OUG 8/2013.

Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

Pentru recuperarea impozitului retinut in plus persoana fizica nerezidenta poate solicita platitorului de venit acest lucru.

Impozitul retinut se declara prin formularul 100 cu termen de depunere pana la data de 25 din luna urmatoare achitarii dividendelor si prin Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui in care a fost retinut impozitul pe dividende.

Rezulta ca persoana fizica cu dubla cetatenie poate fi considerata nerezident, din punct de vedere fiscal si impozitata ca atare, daca nu indeplineste nici una din conditiile prevazute de Codul fiscal la art. 7, alin. (23).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016