Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia pentru zilele libere pentru supravegherea copiilor. Calcularea venitului net si acte necesare

31-Mar-2020
17096

Expertul contabil Dani Cucu ne arata care este calculul exact pentru o salariata care se incadreaza in contextul Legii 19/2020 si HG 217/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant.

De exemplu, vom lua cazul unei salariate cu salariul brut de 4000 pe luna, care, in luna martie, intra in zile libere conform Legii 19/2020, din data de 19.03.2020 pana in data de 31.03.2020 inclusiv.

Specialistul nostru ne va arata care este calculul exact care trebuie evidentiat in statul de plata (daca se acorda deducere personala pentru suma aferenta zilelor in care salariata beneficiaza de prevederile Legii 19/2020) si monografia contabila. Ne asemenea, ne va vorbi despre procedura exacta si actele care trebuie depuse pentru recuperarea sumei.

Asadar, expertul contabil Dani Cucu precizeaza ca, potrivit art. 3 alin. (1) din OUG 19/2020, indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Totodata, indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile prevazute de Codul fiscal.

Salariatul va beneficia de un salariu brut de 2364 lei (4000 lei: 22 zile lucratoare x 13 zile) aferent celor 13 zile de prezenta (1 - 18.03.2020) si de indemnizatia de concediul de supraveghere pentru 9 zile (19 - 31.03.2020).

Astfel, indemnizatia pentru fiecare zi libera este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare. In cazul analizat, indemnizatia pentru fiecare zi libera in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare este de 137 lei ((4000 lei : 22 zile lucratoare) x 75%), iar pentru cele 9 zile indemnizatia bruta este de 1233 lei.

Contributia de asigurari sociale este in cuantum de 899 lei (3597 lei x 25%), din care 308 lei aferenta indemnizatiei, contributia de asigurari sociale de sanatate este in cuantum de 359 lei (3597 lei x 10%) din care 236 lei aferenta indemnizatiei, impozitul pe salarii este in cuantum de 234 lei (2339 lei x 10%) din care 80 lei aferent indemnizatiei, iar contributia asiguratorie pentru munca este de 81 lei (3597 lei x 2,25%).

Potrivit art. 3 alin. (5) din Legea 19/2020, impozitele si contributiile de asigurari sociale aferente indemnizatiei se suporta din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului in conditiile prevazute de Codul fiscal, angajatorul putand cere, in temeiul alin. (4) al aceluiasi articol numai decontarea sumelor reprezentand indemnizatia neta, incasata efectiv de parinte.

Salariate i se va cuveni salariul net aferent zilelor lucrate de 1383 lei si indemnizatia neta in cuantum de 722 lei.

Cu privire la deducerea personala, in sensul art. 77 din Codul fiscal, potrivit pct. 13 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala se acorda pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza, in limita venitului realizat. Deducerea personala este stabilita in functie de venitul brut lunar din salarii realizat la functia de baza de catre contribuabil si numarul de persoane aflate in intretinerea acestuia.

Totodata, potrivit pct.14 alin. (1) din Codul fiscal, venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate, prevederile Codului fiscal nefacand o diferentiere intre veniturile impozabile si cele scutite de impozit.

In aceste conditii, acordarea deducerii personale pentru luna respectiva se stabileste in functie de nivelul venitului brut lunar care include atat veniturile din salarii aferente zilelor de prezenta, cat si indemnizatia pentru supravegherea copilului supusa impozitului pe salarii.

Precizam ca pentru salariatii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3600 lei nu se acorda deducerea personala. Prin urmare, salariatul are dreptul la deducerea personala de baza, insa in limitele si conditiile reglementate de art. 77 din Codul fiscal. In cazul analizat, intrucat venitul brut lunar din salarii depasind nivelul de 3600 lei, salariatul nu va beneficia de deducere personala.

Pentru evidentierea in contabilitate a sumelor cuvenite pentru zilele libere platite pentru supravegherea copiilor in situatia suspendarii cursurilor sau inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, sub rezerva unor clarificari ulterioare din partea legiuitorului, va propunem urmatoarele inregistrari contabile:

- inregistrarea salariului brut datorate pentru zilele lucrate din luna:

641 Cheltuieli cu salariile personalului = 421 Personal - salarii datorate

- inregistrarea retinerilor obligatorii (impozit pe salarii, CAS si CASS):

421 Personal - salarii datorate = %

4315 Contributia de asigurari sociale

4316 Contributia de asigurari sociale de sanatate

444 Impozitul pe venituri de natura salariilor

- plata salariului net

421 Personal – salarii datorate = 5121 Conturi la banci in lei

- inregistrarea contributiei asiguratorii pentru munca:

646 Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca = 436 Contributia asiguratorie pentru munca

De asemenea, prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006, sumele pentru plata indemnizatiei se deconteaza din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale numai pe perioada in care autoritatile competente decid inchiderea respectivelor unitati de invatamant. Precizam ca pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, dupa caz, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului. Astfel potrivit art. 6 din OUG 19/2020, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi va fi aprobata hotararea Guvernului respectiva, precum si procedurile aferente decontarii sumelor privind plata indemnizatiei.

Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizatiei pentru supravegherea copilului, angajatorul va depune cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, dupa caz.

Cererea va fi datata si semnata de reprezentantul legal si va contine obligatoriu urmatoarele elemente:

- datele de identificare ale angajatorului, inclusiv adresa de e-mail;

- contul bancar;

- numele reprezentantului legal al angajatorului;

- suma totala solicitata;

- numarul angajatilor pentru care s-a solicitat suma.

Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:

- lista angajatilor care au beneficiat de zilele libere, precum si indemnizatia acordata pe aceasta perioada;

- copii de pe statele de plata din care sa reiasa acordarea indemnizatiei;

- declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atesta ca lista angajatilor care au beneficiat de zile libere, precum si indemnizatia acordata pe aceasta perioada contine persoanele care indeplinesc conditiile de acordare reglementate la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 19/2020;

Modelul declaratiei urmeaza a fi aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;

- dovada platii contributiilor si impozitelor aferente lunii in care s-a platit indemnizatia.

Documentele se transmit prin posta electronica la adresa electronica comunicata de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in cel mult 30 zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei.

In situatia in care documentele nu pot fi transmise prin posta electronica, acestea se vor transmite prin orice alt mijloc de comunicare.

Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie se face in termen de 60 de zile calendaristice de la data inregistrarii documentelor.

Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti au obligatia ca, in termen de 24 ore de la primirea prin posta electronica, sa comunice angajatorului numarul de inregistrare al solicitarii.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016