
Raportul Special
realizat de specialisti
In contextul punerii in aplicare a prevederilor Legii nr. 177/2017 prin care a fost aprobata, cu modificari si completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in domeniul TVA se impune modificarea procedurilor fiscale in ceea ce priveste inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
In prezent, procedura privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este reglementata prin OPANAF nr. 605/2017 prin intermediul caruia au fost stabilite inclusiv criteriile pe baza carora este evaluata intentia si capacitatea persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Prin noile prevederi legislative prevazute in cadrul pct. 38 din OUG 3/2017, au fost aduse o serie de modificari art. 316 din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"La articolul 316, alineatele (8), (9), litera h) a alineatului (11), partea introductiva si litera e) ale alineatului (12) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(8) Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) si (6).
(9) Prin exceptie de la prevederile alin. (8), organele fiscale competente nu inregistreaza in scopuri de TVA persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
h) daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin norme procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a)-e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA."
Urmare celor prezentate mai sus precum ?i faptul ca prin strategia sa ANAF urmareste eficientizarea activitatii de administrare fiscala, atât in relatia cu contribuabilii, cât si in activitatea interna, tratamentul unitar al contribuabililor si transparenta, pentru asigurarea continuitatii procedurii administrative privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este necesar ca aceasta sa vizeze persoanele impozabile care din punct de vedere fiscal se incadreaza intr-un anumit nivel de risc. in consecinta, organul fiscal nu va inregistra in scopuri de TVA, respectiv va anula inregistrarea in scopuri de TVA in cazul in care persoanele impozabile prezinta risc fiscal ridicat.
Procedura de evaluare a riscului fiscal are caracter preventiv in scopul identificarii persoanelor impozabile care urmaresc utilizarea abuziva sau frauduloasa a inregistrarii in scopuri de TVA si reprezinta o componenta a analizei de risc care este desfasurata la nivelul organului fiscal.
Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile si are la baza o serie de criterii de risc care privesc, fara a se limita la gradul de conformare la declarare si plata a persoanei impozabile, existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea economica pentru care a obtinut autorizatia de functionare, existenta personalului angajat, insolventa/falimentul, inactivitatea fiscala, neconcordantele inregistrate intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate si partenerii acestora etc.
In contextul celor prezentate anterior, se propune abrogarea OPANAF nr. 605/2017.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Modificarea vectorului fiscal pentru impozitul pe profit-impozit pe veniturile microintreprinderilorVenituri din drepturilor de proprietate intelectuala. Care sunt obligatiile fiscale?OUG 3/2017. Cum se aplica scutirea de impozit a salariatilor sezonieri?Schimbarea vectorului fiscal pentru trecerea de la profit la microintreprindereTabel comparativ Codul fiscal si OUG 3/3017. Modificari valabile din ianuarie 2017Ultimele articole
Declaratia 101 pentru 2017 are termen de depunere 25 martieDescoperiti cea mai usoara modalitate de a intelege toate aspectele fiscal-contabileFirma nou-infiintata in anul 2017 si conditii microintreprindere. E obligatorie trecerea la impozitul specific?Declararea impozitului specific de la 1 august 2017Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilorArticole similare
Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursaProbleme intampinate de firme: contract de leasing si factura proforma cu alt cod fiscalRecuperare pierderi fiscale. Cum se procedeaza in cazul unei microintreprinderi?E-Factura: Din 1 iulie 2024 facturile electronice trebuie transmise in sistem respectand OUG 120/2021ANAF: Tratamentul fiscal al veniturilor obtinute de persoanele fizice din postari realizate pe diferite retele de socializareUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEArticole similare
Ce obligatii de raportare detine o companie fara activitateORDIN AL ANAF Nr. 3 din 2010Masa de protocol. Cheltuieli deductibile. Cum deducem TVA?ANAF, fortata de ICCJ sa plateasca dobanzi catre Rafinaria Steaua RomanaStudiu de caz: Transport. Coduri fiscale. Inregistrari contabileUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Articole similare
Achizitiile de la contribuabili inactivi | ANULAREA INREGISTRARII IN SCOPURI DE TVACalendar obligatii declarative: Care sunt termenele pentru luna octombrie 2013?Scoaterea din evidenta platitorilor de TVA 2013 | Obligatii declarativeANAF propune ELIMINAREA declaratiei 098. Inregistrarea in scopuri de TVA se va face prin Cererea de inregistrare fiscalaAchizitii de bunuri si/sau servicii. Ce inregistram in Declaratia 311?Ultimele articole
Modificari intervenite in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA, conform Ordinului 347/2023Contribuabilii care vor sa se inregistreze in scopuri de TVA vor avea mai putine documente de depus. A fost ELIMINATA declaratia 098Declaratia 311: Cine are obligatia depunerii formularului?Retragerea persoanelor impozabile din evidenta platitorilor de TVA este OBLIGATORIE in anumite situatiiDeclaratia 093. A fost publicat noul model de formular si instructiunile de completare (Ordinul 1941/2021)Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA