Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea sau anularea in scopuri de TVA va depinde de nivelul riscului fiscal

06-Oct-2017
1871

In contextul punerii in aplicare a prevederilor Legii nr. 177/2017 prin care a fost aprobata, cu modificari si completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in domeniul TVA se impune modificarea procedurilor fiscale in ceea ce priveste inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

In prezent, procedura privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este reglementata prin OPANAF nr. 605/2017 prin intermediul caruia au fost stabilite inclusiv criteriile pe baza carora este evaluata intentia si capacitatea persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA.

Prin noile prevederi legislative prevazute in cadrul pct. 38 din OUG 3/2017, au fost aduse o serie de modificari art. 316 din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:

"La articolul 316, alineatele (8), (9), litera h) a alineatului (11), partea introductiva si litera e) ale alineatului (12) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(8) Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) si (6).

(9) Prin exceptie de la prevederile alin. (8), organele fiscale competente nu inregistreaza in scopuri de TVA persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.

h) daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.

(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin norme procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a)-e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:

e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA."

Urmare celor prezentate mai sus precum ?i faptul ca prin strategia sa ANAF urmareste eficientizarea activitatii de administrare fiscala, atât in relatia cu contribuabilii, cât si in activitatea interna, tratamentul unitar al contribuabililor si transparenta, pentru asigurarea continuitatii procedurii administrative privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este necesar ca aceasta sa vizeze persoanele impozabile care din punct de vedere fiscal se incadreaza intr-un anumit nivel de risc. in consecinta, organul fiscal nu va inregistra in scopuri de TVA, respectiv va anula inregistrarea in scopuri de TVA in cazul in care persoanele impozabile prezinta risc fiscal ridicat.

Procedura de evaluare a riscului fiscal are caracter preventiv in scopul identificarii persoanelor impozabile care urmaresc utilizarea abuziva sau frauduloasa a inregistrarii in scopuri de TVA si reprezinta o componenta a analizei de risc care este desfasurata la nivelul organului fiscal.

Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile si are la baza o serie de criterii de risc care privesc, fara a se limita la gradul de conformare la declarare si plata a persoanei impozabile, existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea economica pentru care a obtinut autorizatia de functionare, existenta personalului angajat, insolventa/falimentul, inactivitatea fiscala, neconcordantele inregistrate intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate si partenerii acestora etc.

In contextul celor prezentate anterior, se propune abrogarea OPANAF nr. 605/2017.

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016