Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Leasing financiar, achizitie auto. La ce data se inregistreaza datoria in contabilitate?

03-Iun-2025
1687
Leasing financiar, achizitie auto. La ce data se inregistreaza datoria in contabilitate?

In lumea afacerilor, leasingul financiar reprezinta o solutie populara pentru obtinerea bunurilor necesare desfasurarii activitatii fara a necesita o investitie initiala considerabila. Totusi, este esential ca managerii financiari sa fie constienti de implicatiile contabile care deriva din aceste aranjamente. Data la care se recunoaste datoria, impreuna cu cursul valutar aplicabil, joaca un rol crucial in contabilizarea corecta a tranzactiilor de leasing.

In continuarea articolului vom vedea aspectele legate de inregistrarea datoriei in cazul leasingului financiar si cumpararii unui autoturism, subliniind cand si cum se realizeaza aceasta inregistrare, precum si reglementarile contabile relevante.

Ce este leasingul financiar

Leasingul financiar reprezinta un acord de inchiriere care iti permite, la incheierea contractului, sa devii proprietarul unui bun. Pe parcursul perioadei stabilite, vei plati o suma lunara, in functie de valoarea bunului inchiriat, iar la finalul contractului, acesta va fi al tau.

Ce este leasingul auto

Leasingul auto este o optiune de finantare care permite unei companii sa achizitioneze o masina, fie noua, fie second-hand, de la un dealer autorizat sau o reprezentanta auto. In acest aranjament, proprietatea asupra vehiculului va fi transferata abia la finalul perioadei contractuale.

Pentru a vedea mai multe detalii despre leasingul AUTO, click pe ACEST articol»

Cand se inregistreaza datoria in contabilitate

In cazul leasingului financiar la ce data se inregistreaza datoria in contabilitate? La data semnarii contractului de leasing financiar si la cursul folosit in contract (de exemplu aprilie 2025)? Sau la data procesului verbal de receptie a autoturismului (de exemplu mai 2025) la cursul BNR valabil la data semnarii procesului verbal de receptie?

In cazul leasingului financiar, data inregistrarii datoriei in contabilitate este data acordarii finantarii, iar cursul valutar utilizat este cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei (BNR) la data acordarii finantarii si nu data procesului-verbal de receptie.

Conform pct. 321 alin. (1) din Reglementarile contabile conforme cu Ordinul 1802/2014:
In cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii
Data acordarii finantarii este, in mod uzual, data de la care finantatorul achita contravaloarea bunului furnizorului. In practica, aceasta data este reflectata in contract.

Inregistrari contabile leasing financiar

Inregistrari contabile:
1. La data acordarii finantarii - aprilie 2025:
223 mijloace de transport in curs de aprovizionare = 167 Alte imprumuturi si datorii asimilate (curs BNR valabil la data contractului)

2. La primirea efectiva a bunului (pe baza procesului-verbal mai 2025):
2133 Mijloace de transport = 223 mijloace de transport in curs de aprovizionare (cu aceeasi valoare in lei de la data contractului).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?

    • Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli. Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheie

    • Ajustarea de TVA este o obligatie fiscala ce presupune corectarea deducerii initiale a taxei in functie de modul real de utilizare a bunurilor sau serviciilor achizitionate. Ajustarea trebuie realizata corect, in conformitate cu legislatia fiscala. In acest articol vom prezenta modelul de calcul al ajustarii TVA, alaturi de reglementarile cheie pe care orice firma trebuie sa le cunoasca pentru a evita erorile si eventualele sanctiuni.» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025

    • In contextul eliminarii facilitatilor fiscale din domeniul constructiilor, contabilitatea devine o provocare majora. Pentru a evita amenzi usturatoare si erori costisitoare, profesionistii din domeniu au acum la dispozitie un instrument esential: lucrarea digitala Proceduri contabile pentru domeniul constructiilor.» citeste mai departe aici

  • Ce impozit platesti la lichidarea unei firme

    • Lichidarea unei firme nu inseamna doar inchiderea formala a activitatii, ci si indeplinirea unor obligatii fiscale esentiale. Multi antreprenori se intreaba ce impozite trebuie platite in acest proces si cum sunt tratate, din punct de vedere fiscal, sumele sau bunurile distribuite catre asociati. In acest articol vom analiza pas cu pas reglementarile legale aplicabile, pentru a intelege clar ce taxe si impozite pot aparea la lichidarea unei societati si cum te poti pregati pentru a evita...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformare

    • Notificarea de conformare emisa de ANAF reprezinta un instrument prin care contribuabilii sunt informati cu privire la eventuale neconcordante intre declaratiile fiscale depuse si datele disponibile la autoritatea fiscala. Raspunsul la aceasta notificare este esential pentru clarificarea situatiilor semnalate si evitarea unor masuri administrative ulterioare. In continuarea articolului vom vedea un exemplu de situatie practica si modul de formulare a unui raspuns corespunzator. Avem acest caz....» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Cum sa lichidezi o firma infiintata in anul 2025

    • Inchiderea unei firme este un proces complex care implica mai multe etape legale, contabile si fiscale. Indiferent de motivele pentru care se doreste lichidarea (lipsa activitatii, decizie strategica sau alte considerente), este important ca fiecare pas sa fie urmat corect. In acest articol vom vedea pasii esentiali pentru dizolvarea si lichidarea unei societati, cu accent pe obligatiile legale si fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca o firma infiintata recent. Avem acest caz concret. O...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016