Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Livrari intracomunitare de bunuri. Cum procedam in ce priveste codul de TVA?

26-Sep-2013
7512
Vom stabili ce documente trebuie solicitate unui client intracomunitar dupa incheierea contractului cu acesta in scopul efectuarii livrarilor intracomunitare scutite de TVA, precum si daca sunt necesare unele documente in ce priveste codul de TVA.

Codul de TVA al cumparatorului este cel inscris in contractul de vanzare cumparare, fara a mai avea obligatia sa ii solicitati un document separat prin care sa confirme existenta acestuia. Totusi, la momentul emiterii facturii, este recomandabil sa interogati sistemul VIES de pe site www.anaf.ro sectiunea "Solicitare verificare cod TVA" astfel incat sa va asigurati ca acel cod este valid. Raspunsul primit in urma interogarii poate fi listat si atasat la factura emisa prin aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere.

In situatia in care, in urma interogarii sistemului VIES, primiti confirmarea validitatii codului de TVA, pentru livrarea respectiva se aplica regimul special de scutire. Astfel, operatiunea este scutita cu drept de deducere a TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal " Sunt, de asemenea, scutite de taxa urmatoarele:

a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru,…" numai daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele doua conditii:

- cumparatorul persoana impozabila, de exemplu din Franta, comunica vanzatorului din Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA eliberat de autoritatea fiscala din Franta sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania si isi asuma astfel responsabilitatea achitarii TVA aferente livrarii de bunuri efectuate de firma din Romania. In acest caz, furnizorul bunurilor din Romania este obligat sa verifice valabilitatea codului comunicat de catre firma din Franta. In situatia in care codul este invalid, livrarea efectuata de catre firma din Romania nu se mai incadreaza la operatiuni scutite cu drept de deducere, ci la operatiuni taxabile pentru care se colecteaza TVA.


- furnizorul din Romania face dovada faptului ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si au fost transportate pe teritoriul Frantei sau pe teritoriul oricarui alt stat membru, dar nu pe teritoriul Romaniei. Indiferent de conditia de livrare negociata prin contract, de exemplu Ex work sau FCA sau C.I.P. Carriage, etc., operatiunea trebuie considerata o livrare intracomunitara de bunuri in situatia in care, din documentul de transport rezulta ca bunurile au fost expediate din Romania pe teritoriul unui stat membru.

Daca operatiunea indeplineste cele doua conditii, factura se emite in regim de scutire cu drept de deducere, fara colectarea TVA, cu inscrierea mentiunii "scutit de TVA cf. art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal".

Pe langa cele doua conditii enumerate, furnizorul din Romania trebuie sa motiveze aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere a TVA si in baza unor documente justificative. Prin art. 10 din OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin OMFP 1708/2012, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:

- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- dupa caz, orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: contractul/comanda de cumparare, documentul de asigurare.

Valoarea livrarii intracomunitare efectuate se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal" cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul L.

Sursa: PortalContabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016