Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatiune cu patru firme. Care e regimul fiscal? Sunt operatiunile scutite de TVA?

15-Sep-2014
7798
In randurile urmatoare, studiul de caz dezbate situatia in care o firma din Polonia vinde marfa catre o firma din Austria, iar firma din Austria vinde marfa catre o firma din Romania. Firma din Romania vinde catre clientul final din Bulgaria. Toate firmele sunt inregistrate in scopuri de TVA, iar marfa se deplaseaza din Polonia in Bulgaria. Fiind patru parteneri in tranzactie, nu se incadreaza in scutirile de TVA ale triunghiularei. Vom stabili daca operatiunile sunt scutite de TVA.

In primul rand, trebuie identificat in sarcina cui revine transportul bunurilor (Polonia, Austria, Romania sau Bulgaria), respectiv cine este persoana care trebuie sa efectueze transportul, deoarce in functie de relatia de transport se poate stabili si modul de taxare a operatiunilor.

Presupunem ca persoana obligata sa realizeze trasnportul este firma din Polonia, astfel ca in relatia Polonia - Austria avem de -a face cu o livrare cu transport.

In cazul firmei din Polonia - aceasta efectueaza o livrare de bunuri intracomunitara scutita de TVA (dovada transport dintrun stat membru in alt stat membru si cod de tva Valid UE din Austria), in relatie cu firma din Austria.

La randul ei SC din Austria efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri, Totodata firma din Austria efectueaza o livrarea intracomunitara neimpozabila in Austria catre firma din Romania, operatiunea este impozabila in Bulgaria (intre firma din Austria si cea din Romania nu exista relatie de transport). Practic firma din Austria ii pune la dispozitie bunurile firmei din Romania in Bulgaria. Conform art. 132 alin.1 lit.c din Codul fiscal, o astfel de livrare are locul acolo unde bunurile sunt puse la dispozitie.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cenzor expert contabil. Contract de mandat Cenzorul este expert contabil. Deci societatea X pe actiuni trebuie sa dea la semnat un contract cenzorului?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plafon incasari numerar persoane fizice O societate furnizoare de gaz emite facturi catre persoane fizice cu valori peste 10.000 ron. Va rugam sa ne indrumati daca aceste facturi pot fi incasate integral in numerar.citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Chirie spatiu commercial de la o persoana fizica Societate achita unei persoane fizice chirie pentru un spatiu comercial, pentru care retinem la sursa si viram impozitul pe veniturile obtinute din chirii. Care este monografia...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Societati legate. Microintreprindere Referitor la conditia firmelor legate si aplicarea impozitului pe venit micro. Persoana fizica DAN detine parti sociale la 31.12.2025 de peste 25% la 3 societati, toate platitoare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Erori Saf-T Am urmatoarea eroare la depunerea declaratiei 406: Eroare regula: R_SECT_MIS: Declaratia 919819170 are urmatoarele sectiuni lipsa: Account Nu am eroare la generarea declaratiei,...citeste mai mult


Firma din Romania efectueaza o achizitie intracomunitara neimpozabila din Austria.

Firma din Romania mai departe vinde bunuri firmei din Bulgaria, pentru care nu are dovada transportului marfurilor din Romania in Bulgaria, asa ca va emite o factura cu TVA catre firma din Bulgaria cu cota de 24%.

Pentru livrari intracomunitare de bunuri scutite, documentele justificative sunt cele enumerate la articolul 10 din OMFP 2222/2006:

- factura completata cu informatiile impuse de art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.

Va fi taxata operatiunea deoarece nu intruneste conditiile pentru o livrare intracomunitara scutita de TVA (chiar daca are cod de TVA din Bulgaria, nu are dovada transportului marfurilor).

Firma din Bulgaria are de-a face cu o achizitie neimpozabila de la firma din Romania, operatiunea fiind taxata cu Tva in Romania.

Evident, situatia se poate schimba in functie de modul de efectuare a transportului, in obligatia carei firme ii cade.

Redam mai jos articolele din Codul fiscal care reglementeaza locul operatiunilor atat in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri cat si al achizitiilor intracomunitare de bunuri.

ART. 132 Locul livrarii de bunuri

(1) Se considera a fi locul livrarii de bunuri:

a) locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert. Daca locul livrarii, stabilit conform prezentei prevederi, se situeaza in afara teritoriului comunitar, locul livrarii realizate de catre importator si locul oricarei livrari ulterioare se considera in statul membru de import al bunurilor, iar bunurile se considera a fi transportate sau expediate din statul membru de import;
b) locul unde se efectueaza instalarea sau montajul, de catre furnizor sau de catre alta persoana in numele furnizorului, in cazul bunurilor care fac obiectul unei instalari sau unui montaj;
c) locul unde se gasesc bunurile atunci cand sunt puse la dispozitia cumparatorului, in cazul bunurilor care nu sunt expediate sau transportate;

Normele metodologice prevad:

(3) Conform art. 132 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, locul livrarii este locul unde bunurile sunt puse la dispozitia cumparatorului, in cazul in care bunurile nu sunt transportate sau expediate. In categoria bunurilor care nu sunt transportate sau expediate se cuprind bunurile imobile, precum si orice alte bunuri mobile corporale care, desi sunt livrate, intre vanzator si cumparator nu exista relatie de transport. Exemplu: o persoana impozabila A stabilita in Romania livreaza bunuri unei alte persoane impozabile B stabilite in alt stat membru sau in Romania. Bunurile sunt transportate direct la C, o alta persoana, care cumpara bunurile de la B. In primul caz persoana obligata sa realizeze transportul este A sau B.

Pe relatia A - B se considera o livrare cu transport, iar pe relatia B - C se considera o livrare fara transport. In al doilea caz, daca persoana obligata sa realizeze transportul este C, pe relatia A - B se considera o livrare fara transport, locul livrarii fiind locul unde bunurile sunt puse la dispozitia lui B, iar in relatia B - C se considera o livrare cu transport, locul livrarii fiind locul unde incepe transportul, respectiv in statul membru al furnizorului A, unde se afla bunurile atunci cand incepe transportul."

"ART. 132^1 Locul achizitiei intracomunitare de bunuri

(1) Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

(2) In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, prevazuta la art. 126 alin. (3) lit. a), daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care are loc achizitia intracomunitara, conform alin. (1), locul respectivei achizitii intracomunitare se considera in statul membru care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA.

(3) Daca o achizitie intracomunitara a fost supusa la plata taxei in alt stat membru, conform alin. (1), si in Romania, conform alin. (2), baza de impozitare se reduce in mod corespunzator in Romania.

(4) Prevederile alin. (2) nu se aplica daca cumparatorul face dovada ca achizitia intracomunitara a fost supusa la plata taxei pe valoarea adaugata in statul membru in care are loc achizitia intracomunitara, conform alin. (1).
(5) Prevederile alin. (2) nu se vor aplica in cazul operatiunilor triunghiulare, atunci cand cumparatorul revanzator inregistrat in scopuri de TVA in Romania in conformitate cu art. 153 face dovada ca a efectuat o achizitie intracomunitara neimpozabila pe teritoriul altui stat membru, in conditii similare celor prevazute la art. 126 alin. (8) lit. b), in vederea efectuarii unei livrari ulterioare in acel alt stat membru. Obligatiile persoanelor implicate in operatiuni triunghiulare sunt prevazute in norme.

ART. 132^1
12. (1) Conform art. 132^1 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

(2) In sensul art. 132^1 alin. (3) din Codul fiscal, daca cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA. Restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare se realizeaza astfel:

a) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal
, prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa prevazut la art. 156^2 din Codul fiscal
a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente;
b) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153^1 din Codul fiscal
, restituirea taxei se realizeaza conform normelor procedurale in vigoare.

Exemplu: o persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153^1 din Codul fiscal, achizitioneaza in Ungaria (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Franta. Persoana respectiva nu este inregistrata in Ungaria in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Franta codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizata de furnizorul din Franta. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Ungaria si plata TVA aferenta achizitiei intracomunitare conform art. 132^1 alin. (1) din Codul fiscal, persoana respectiva poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania conform art. 132^1 alin. (2) din Codul fiscal
.
(3) In conformitate cu prevederile art. 132^1 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul in care pana la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru achizitia intracomunitara efectuata in statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 132^1 alin. (2) din Codul fiscal, persoana impozabila face dovada ca achizitia intracomunitara a fost supusa la plata TVA in statul membru unde se incheie expedierea sau transportul bunurilor, nu se mai aplica prevederile art. 132^1 alin. (2) din Codul fiscal."


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016