Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Microintreprinderile suspendate nu platesc taxa radio!

27-Nov-2009
4606

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 35/ octombrie 2009

Noutate
Recent a fost modificata Hotararea Guvernului care reglementeaza plata taxei pentru serviciul public de radiodifuziune. Astfel, in Monitorul Oficial nr. 695 din 15 octombrie 2009 a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 1.012/2009 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune. Ce aduce nou aceasta hotarare?

Se conciliaza ea cu Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 2102/2009 prin care s-a stabilit ca sunt exceptate de la plata taxei radio TVmicrointreprinderile care nu sunt in mod real beneficiarele unor servicii de radio si televiziune?

Taxe si Impozite Actual va ajuta sa aplicati corect si in favoarea dvs. noile modificari aduse de Codul fiscal!

1. Ce spune noul act normativ?

1.1. Regula


Noua reglementare instituie aceeasi regula: microintreprinderile au obligatia sa plateasca pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune.

1.2. Exceptia
In schimb, beneficiem de o exceptie.
Astfel, sunt exceptate de la plata taxei pentru serviciul public de radiodifuziune, microintreprinderile care si-au suspendat activitatea.

1.3. Formalitati
Pentru a fi exceptate de la plata taxei, microintreprinderile care si-au suspendat activitatea au obligatia de a depune la sediul Societatii Romane de Radiodifuziune o cerere insotita de certificatul constatator emis de Oficiul National al Registrului Comertului din care rezulta suspendarea activitatii.

Pentru a putea beneficia in continuare de exceptarea de la plata taxei pentru serviciul public de radiodifuziune, microintreprinderile au obligatia de a depune o noua cerere insotita de actele doveditoare corespunzatoare, cu cel putin 15 zile inainte de data expirarii perioadei de exceptare de la plata taxei.

In situatia in care acest termen este depasit, persoanele juridice in cauza sunt obligate la plata taxei pentru serviciul public de radiodifuziune, incepand cu luna urmatoare celei in care expira exceptarea, cu exceptia cazului in care, dupa aceasta perioada, intervine dizolvarea.

2. Ce spune Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie?
Obligatia de plata a taxei pentru serviciul public de radiodifuziune si televiziune revine in sarcina persoanelor juridice doar daca beneficiaza de aceste servicii. Astfel, se impune a se avea in vedere distinctia dintre persoanele juridice care beneficiaza si cele care nu beneficiaza de aceste servicii de radiodifuziune si televiziune, neputand fi impuse la plata servicii neconsumate de aceste categorii de persoane.

Fiecare persoana fizica sau juridica isi poate manifesta dreptul de optiune de a beneficia de serviciile publice de radiodifuziune si televiziune, insa acest drept nu poate fi transformat intr-o obligatie, cu atat mai mult instituirea si plata taxei acestor servicii nu pot fi obligatorii, indiferent daca se beneficiaza sau nu de aceste servicii.

Prevederile care instituie obligativitatea pentru microintreprinderi de a plati o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune si, respectiv, de televiziune se bazeaza pe o interpretare eronata a dispozitiilor legale.

Cum taxa se plateste pentru servicii prestate beneficiarilor, obligatia de plata a acestor taxe incumba numai persoanelor care beneficiaza de serviciile publice respective, detinatoare de receptoare radio/TV.

3. Care este corelatia dintre noul act normativ si Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie?

Noua hotarare a Guvernului nu face nicio referire la cele statuate prin decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Astfel, in primul rand au fost exceptate de la plata taxei de radiodifuziune numai microintreprinderile care si-au suspendat activitatea, nu si cele care nu detin receptoare radio-TV.

In al doilea rand, suspendarea de la plata taxei se refera numai la taxa radio, fara insa a avea in vedere si taxa TV.

Concluzie
Inca asteptam adoptarea unui act normativ in vederea extinderii suspendarii platii taxei radio-TV in concordanta cu Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Pe de alta parte, decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie referitoare la plata taxei radio-TV de catre microintreprinderi numai in situatia in care sunt inmod real beneficiarele unor servicii de radio si televiziune a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 691 din 14 octombrie 2009, ceea ce ne permite sa o invocam si sa o aplicam cu succes.

Acte normative aplicabile:
Hotararea Guvernului nr. 1.012/2009 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 2102/2009 pentru examinarea recursului declarat de Societatea Comerciala KART CONSTRUCT ? S.R.L. Cluj-Napoca impotriva Sentintei civile nr. 712/2008 din 13 noiembrie 2008 a Curtii de Apel Cluj ? Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal plata taxei acestor servicii nu pot fi obligatorii, indiferent daca se beneficiaza sau nu de aceste servicii.

Prevederile care instituie obligativitatea pentru microintreprinderi de a plati o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune si, respectiv, de televiziune se bazeaza pe o interpretare eronata a dispozitiilor legale.

Cum taxa se plateste pentru servicii prestate beneficiarilor, obligatia de plata a acestor taxe incumba numai persoanelor care beneficiaza de serviciile publice respective, detinatoare de receptoare radio/TV.

Articol adaugat la 27 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia
sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016