Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa.
Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu ofera documente justificative privind casarea acestora. Se prezinta tratamentele contabile, implicatiile fiscale si riscurile pentru companie, in functie de gradul de amortizare al mijlocului fix.
Reguli fiscale in cazul mijloacelor fixe lipsa - inventarierea patrimoniului
Avem acest caz concret. Societatea noastra detine matrite (mijloace fixe) in custodie la o firma din Polonia. Aceste matrite au fost cumparate de la firma din Polonia si au ramas in custodie in Polonia, pentru a produce cu ele componente pentru societatea noastra. Anual, au fost inventariate matritele transmitand o confirmare catre firma din Polonia. La inventarul din anul 2024, furnizorul din Polonia ne-a comunicat ca el nu mai are matritele pentru ca le-a casat si ca nu poate sa ne transmita dovada casarii lor.
Va rog sa ne ajutati cu monografia contabila, tratamentul fiscal si riscurile la care este supusa compania noastra pentru scoaterea din evidenta contabila a matritelor in cazul in care:
- matritele sunt integral amortizate
- matritele sunt partial amortizate.
In situatia in care la inventarierea patrimoniului la 31.12.2024 matritele respective sunt “lipsa la inventar”, trebuie avute in vedere Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP nr. 2861/2009, potrivit carora:
“39. Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Ce obligatii are administratorul in cazul mijloacelor fixe lipsa in gestiune
In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Manual de politici contabile - Stick USB

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCalcul salariu, indemnizatie concediu medical. Suma neimpozabila Un salariat este angajat in 12.09.2025, cu salariu minim 4050 lei, are in luna septembrie urmatoarea situatie: 1 zi lucrata, venit brut 184 lei, 5 zile CM (fond salarii), venit...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulNereceptionare facturi cazare in SPV La decontul depus de angajatul societatii pentru luna septembrie, au fost atasate 2 facturi de cazare (una de la persoana fizica - CNP si una de la persoana juridica - CUI),...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul fiscal al activitatii de inchiriere in regim hotelier O societate neplatitoare de TVA are ca obiect de activitate servicii turistice si inchiriaza spatii prin Booking, primeste factura de la Booking pentru comision. Ce obligatii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImprumut intre societati afiliate. Cum se stabileste dobanda de piata Si daca nu are sa imi vireze banii lunar, de exemplu, nu a mai platit de 5 luni?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeclarare in D300 reduceri acordate clientilor Va rugam clarificati pe ce rand din decontul de tva vom trece facturile de bonus acordate clientilor, care se vor emite cu TVA 19% (pentru livrari pana in august 2025) precum si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv.
In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.
Ce se intampla cu rezultatele inventarului
Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente:
- data intocmirii,
- numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere,
- numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate,
- data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere,
- rezultatele inventarierii,
- concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea,
- volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic,
- propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale,
- propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri,
- constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.
Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.
Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
Cum se intocmeste bilantul firmei
Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar se intocmeste bilantul, parte componenta a situatiilor financiare anuale, ale carui posturi trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita pe baza inventarului.”
Asadar, in baza Listelor de inventariere si a Procesului verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, intocmit de comisia de inventariere si aprobat de administratorul actual al societatii, se va proceda la inregistrarea in evidenta contabila a lipsurilor constatate, tinanand seama si de faptul ca aceste lipsuri nu pot fi imputate unor persoane responsabile de producerea lor.
Deductibilitate cheltuieli cu mijloacele fixe lipsa
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.
In cazul mijloacelor fixe amortizate complet, scoaterea din evidenta nu genereaza cheltuieli.
In cazul mijloacelor fixe neamortizate complet, cheltuiala cu partea ramasa neamortizata nu este deductibila la calculul rezultatului fiscal.
Monografie contabila pentru scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe
Monografie contabila:
2814 = 213 valoare amortizata
6583 = 213 valoare neamortizata, nedeductibila fiscal
Tratamentul TVA in cazul mijloacelor fixe lipsa
In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 305 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d), pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b).
Ce trebuie sa stii despre deductibilitatea mijloacelor fixe lipsa
Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate sau fabricate si nu include anul in care se modifica destinatia (art. 305 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal).
Cand nu se poate ajusta taxa deductibila
Potrivit art. 305 alin. 4 lit. d) din Codul fiscal, ajustarea taxei deductibile prevazute la alin. (1) lit. d) se efectueaza in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii:
„1. bunul de capital a facut obiectul unei livrari sau unei livrari catre sine pentru care taxa este deductibila;
2. bunul de capital este pierdut, distrus sau furat, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator. (...) ”
In Norme la pct. 79 alin. (10) se precizeaza: „in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta ca urmare a unei lipse din gestiune, in alte cazuri decat cele prevazute la art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, se ajusteaza deducerea initiala a taxei conform prevederilor art. 305 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune, altele decat cele prevazute la art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei. „
Cum se realizeaza ajustarea TVA
Astfel, ajustarea TVA in cazul bunurilor de capital lipsa in gestiune se realizeaza conform pct. 79 alin. (10) din Norme prin ajustarea taxei dedusa initial pentru alte cazuri decat cele prevazute la art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, acestea din urma incadrandu-se la exceptiile de la ajustarea taxei deductibile in situatia in care sunt demonstrate sau confirmate corespunzator.
Inregistrarea ajustarii TVA in contabilitate
Inregistrare in contabilitate, daca este cazul:
635 = 4426 ajustare tva
Nu exista obligatii declarative speciale cu privire la aceasta situatie, ajustarea TVA reflectandu-se cu semnul minus la rd. 35 din decontul de TVA D300 aferent perioadei fiscale in care s-a constatat minusul la inventariere, precum si in calculul cheltuielilor nedeductibile aferente trimestrului in care s-au inregistrat cheltuielile generate de aceasta situatie.
Concluzii si recomandari privind documentatia justificativa
Nu reprezinta evaziune fiscala minusurile la inventar, insa intocmiti corect listele, procesul verbal de inventarieire cu propunerea comisiei de inventariere de scoatere din evidenta a bunurilor lipsa. Aceste documente trebuie sa fie aprobate de catre administratorul societatii sau alta persoana imputernicita. Astfel, nu veti avea probleme in cazul unui control.
Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.