Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

08-Iul-2025
712
Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa.

Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu ofera documente justificative privind casarea acestora. Se prezinta tratamentele contabile, implicatiile fiscale si riscurile pentru companie, in functie de gradul de amortizare al mijlocului fix.

Reguli fiscale in cazul mijloacelor fixe lipsa - inventarierea patrimoniului

Avem acest caz concret. Societatea noastra detine matrite (mijloace fixe) in custodie la o firma din Polonia. Aceste matrite au fost cumparate de la firma din Polonia si au ramas in custodie in Polonia, pentru a produce cu ele componente pentru societatea noastra. Anual, au fost inventariate matritele transmitand o confirmare catre firma din Polonia. La inventarul din anul 2024, furnizorul din Polonia ne-a comunicat ca el nu mai are matritele pentru ca le-a casat si ca nu poate sa ne transmita dovada casarii lor.

Va rog sa ne ajutati cu monografia contabila, tratamentul fiscal si riscurile la care este supusa compania noastra pentru scoaterea din evidenta contabila a matritelor in cazul in care:
- matritele sunt integral amortizate
- matritele sunt partial amortizate.

In situatia in care la inventarierea patrimoniului la 31.12.2024 matritele respective sunt “lipsa la inventar”, trebuie avute in vedere Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP nr. 2861/2009, potrivit carora:

“39. Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.

Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

Ce obligatii are administratorul in cazul mijloacelor fixe lipsa in gestiune

In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.


Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv.

In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.

Ce se intampla cu rezultatele inventarului

Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal.

Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente:
- data intocmirii,
- numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere,
- numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate,
- data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere,
- rezultatele inventarierii,
- concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea,
- volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic,
- propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale,
- propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri,
- constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.

Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.

Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii.

Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.

Cum se intocmeste bilantul firmei

Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar se intocmeste bilantul, parte componenta a situatiilor financiare anuale, ale carui posturi trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita pe baza inventarului.”

Asadar, in baza Listelor de inventariere si a Procesului verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, intocmit de comisia de inventariere si aprobat de administratorul actual al societatii, se va proceda la inregistrarea in evidenta contabila a lipsurilor constatate, tinanand seama si de faptul ca aceste lipsuri nu pot fi imputate unor persoane responsabile de producerea lor.

Deductibilitate cheltuieli cu mijloacele fixe lipsa

Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

In cazul mijloacelor fixe amortizate complet, scoaterea din evidenta nu genereaza cheltuieli.

In cazul mijloacelor fixe neamortizate complet, cheltuiala cu partea ramasa neamortizata nu este deductibila la calculul rezultatului fiscal.

Monografie contabila pentru scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe

Monografie contabila:
2814 = 213 valoare amortizata
6583 = 213 valoare neamortizata, nedeductibila fiscal

Tratamentul TVA in cazul mijloacelor fixe lipsa

In ceea ce priveste TVA, potrivit art. 305 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d), pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b).

Ce trebuie sa stii despre deductibilitatea mijloacelor fixe lipsa

Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate sau fabricate si nu include anul in care se modifica destinatia (art. 305 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal).

Cand nu se poate ajusta taxa deductibila

Potrivit art. 305 alin. 4 lit. d) din Codul fiscal, ajustarea taxei deductibile prevazute la alin. (1) lit. d) se efectueaza in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii:
„1. bunul de capital a facut obiectul unei livrari sau unei livrari catre sine pentru care taxa este deductibila;
2. bunul de capital este pierdut, distrus sau furat, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator. (...) ”

In Norme la pct. 79 alin. (10) se precizeaza: „in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta ca urmare a unei lipse din gestiune, in alte cazuri decat cele prevazute la art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, se ajusteaza deducerea initiala a taxei conform prevederilor art. 305 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.

In cazul bunurilor lipsa din gestiune, altele decat cele prevazute la art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei. „

Cum se realizeaza ajustarea TVA

Astfel, ajustarea TVA in cazul bunurilor de capital lipsa in gestiune se realizeaza conform pct. 79 alin. (10) din Norme prin ajustarea taxei dedusa initial pentru alte cazuri decat cele prevazute la art. 305 alin. (4) lit. d) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, acestea din urma incadrandu-se la exceptiile de la ajustarea taxei deductibile in situatia in care sunt demonstrate sau confirmate corespunzator.

Inregistrarea ajustarii TVA in contabilitate

Inregistrare in contabilitate, daca este cazul:
635 = 4426 ajustare tva

Nu exista obligatii declarative speciale cu privire la aceasta situatie, ajustarea TVA reflectandu-se cu semnul minus la rd. 35 din decontul de TVA D300 aferent perioadei fiscale in care s-a constatat minusul la inventariere, precum si in calculul cheltuielilor nedeductibile aferente trimestrului in care s-au inregistrat cheltuielile generate de aceasta situatie.

Concluzii si recomandari privind documentatia justificativa

Nu reprezinta evaziune fiscala minusurile la inventar, insa intocmiti corect listele, procesul verbal de inventarieire cu propunerea comisiei de inventariere de scoatere din evidenta a bunurilor lipsa. Aceste documente trebuie sa fie aprobate de catre administratorul societatii sau alta persoana imputernicita. Astfel, nu veti avea probleme in cazul unui control.



Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016