Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Normele metodologice pentru modificarile Codului fiscal au fost publicate in Monitorul Oficial

04-Aug-2010
3907

Normele metodologice pentru modificarile Codului fiscal au fost publicate in Monitorul Oficial


Normele metologice de aplicare a ultimelor modificari aduse de Guvern Codului Fiscal, prin OUG nr. 58/2010 au fost publicate marti seara in Monitorul Oficial..

CITESTE DETALII AICI

Guvernul a aprobat si publicat in Monitorul Oficial normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, respectiv norme metodologice referitoare la: impozitul pe profit, impozitul pe dividende, impozitul pe venit, impozitul pe veniturile obtinute de persoane nerezidente, in domeniul TVA, impozite si taxe locale, a anuntat purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Muntean.


Astfel, in ceea ce priveste impozitul pe venit, noile reglementari au in vedere reconsiderarea unei activitati drept activitate dependenta in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta tipul de munca al acestuia.
De asemenea, se mentioneaza excluderea de la recalificarea ca activitati dependente, a activitatilor desfasurate independent in conditiile legii care genereaza venituri din profesii liberale, precum si a drepturilor de autor si drepturilor conexe, definite potrivit Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.

?Drepturile de autor in orice situatie se platesc, fie ca sunt acoperite alaturi si de un salariu, fie ca nu sunt acoperite, fie ca sunt periodice, fie ca sunt ocazionale si se refera la o creatie oarecare, sunt in continuare admise. Singura problema este ca in cazul in care exista repetitivitate, aceste elemente sa fie considerate venituri de natura salariala, dar nu trecute ca salarii, si sa se plateasca aceste contributii?, a afirmat ministrul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Mihai Seitan.

La randul sau, ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a precizat ca Romania are unul dintre ?cele mai blande sisteme fiscale din Europa?.

Potrivit Hotararii de Guvern, persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv, de venit ? lunar, trimestrial sau semestrial ? sau ocazional, datoreaza contributii individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale pentru sanatate.

Persoanele care, pe langa veniturile de natura salariala, realizeaza si venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv ? lunar, trimestrial sau semestrial ? datoreaza contributii individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale pentru sanatate si pentru aceste venituri de natura profesionala.

Persoanele care, pe langa veniturile de natura salariala, realizeaza venituri de natura profesionala in mod ocazional, nu datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si pentru sanatate si pentru aceste venituri de natura profesionala.

Conform normelor de aplicare a Codului Fiscal, veniturile din drepturi de autor vor fi incluse in categoria celor obtinute din activitati independente, astfel incat impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor fi recalculate si datorate solidar de catre platitor si beneficiar. In situatia persoanelor care realizeaza lunar, trimestrial sau semestrial, cu caracter repetitiv si care au carte de munca, se datoraza contributii de somaj, pensii si sanatate in limita a 5 salarii medii brute pe economie.

In situatia persoanelor care nu realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul a contributiilor individuale este cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de venit, daca acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie. Nu se percep contributii pentru persoanele angajate cu carte de munca si care realizeaza venituri ocazionale din drepturi de autor, a precizat ministrul Muncii.

Alte modificari in domeniul impozitului pe venit

Hotararea de Guvern precizeaza caracterul neimpozabil al indemnizatiei acordate persoanei cu handicap grav in situatia in care nu se poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, conform legii.

De asemenea, au fost incluse in venituri impozabile din salarii, contravaloarea tichetelor de masa, de cresa, cadou, de vacanta, precum si a platilor compensatorii si ajutoarelor, acordate potrivit legii speciale.

O alta prevedere se refera la impozitarea veniturilor obtinute de catre persoanele fizice rezidente sub forma dobanzilor la depozitele la vedere/conturile curente, depozitele clientilor constituite in baza legislatiei privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ precum si la depozite la termen, si/sau instrumente de economisire, cu cota de 16%, indiferent de data constituirii raportului juridic.

De asemenea, se realizeaza unificarea cotei de impunere a veniturilor obtinute din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise la 16%, indiferent de perioada de detinere a titlurilor si reportarea pierderii nete anuale in urmatorii 7 ani fiscali consecutivi.

Normele metodologice introduc corelatii cu prevederile din Codul fiscal referitoare la abrogarea titlului IV ?Impozitul pe veniturile microintreprinderilor? prin OUG nr.109/2009, aprobata prin Legea nr.76/2010.

Completari in domeniul TVA, impozitului pe profit si al impozitelor si taxelor locale
In domeniul TVA, noile reglementari clarifica regimul TVA aplicabil persoanelor care desfasoara activitati considerate dependente din punct de vedere al impozitului pe venit.

In ceea ce priveste impozitele si taxele locale, Hotararea adoptata de Guvern actualizeaza modul de calcul atat al impozitului pe cladiri cat si al impozitului pe mijloacele de transport, datorat incepand cu 1 iulie 2010. Au fost date exemple de calcul al impozitului pe cladiri majorat in functie de numarul proprietatilor detinute si, de asemenea, s-a exemplificat calculul diferentei de impozit pe cladiri si impozit pe mijloacele de transport pentru perioada 1 iulie 2010-31 decembrie 2010.

Normele contin exemplificari privind modul de diminuare al impozitului pe cladiri si al impozitului pe mijloacele de transport cu bonificatia acordata pentru anul 2010 de catre autoritatile deliberative, in cazul contribuabililor care achita integral diferenta de impozit pana la data de 30 septembrie 2010.

Un element de noutat consta in introducerea obligativitatii autoritatilor locale de a schimba informatii cu privire la identificarea contribuabililor care detin proprietati pe raze teritoriale, altele decat cele de domiciliu.

De asemenea, in ceea ce priveste impozitului pe profit au fost incluse exemplificari ale modalitatii de definitivare a impozitului pe profit datorat la sfarsitul anului fiscal. Totodata, a fost extinsa aplicarea principiilor de stabilire a pretului de piata in tranzactiile dintre persoanele juridice romana si a fost explicitata deducerea unor categorii de cheltuieli in aplicarea principiului general de calcul al profitului impozabil.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016