Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noua lege ONRC se aplica din 26 noiembrie 2022. TOATE modificarile aduse Registrului Comertului

07-Dec-2022
4048
Noua lege ONRC se aplica din 26 noiembrie 2022. TOATE modificarile aduse Registrului Comertului

ONRC reaminteste contribuabililor ca Legea nr.265/2022 privind registrul comertului a intrat recent in vigoare si se aplica incepand cu data de 26 noiembrie 2022. Actul normativ modifica si completeaza mai multe acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului.

Legea nr.265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 750/26.07.2022, intra in vigoare la data de 26.11.2022.

Noua lege realizeaza simplificarea si digitalizarea in domeniul inregistrarii in registrul comertului, prin reglementarea de noi mecanisme si eliminarea de documente si proceduri:

Procedura de constituire a societatilor si a sucursalelor acestora integral on-line, prin asigurarea logisticii necesare si pentru incheierea actului constitutiv al unei societati prin mijloace electronice, prin integrarea acestuia in serviciile on-line aferente inregistrarii in registrul comertului, disponibile pe portalul de servicii on-line al ONRC si eliberarea certificatului de inregistrarea in forma electronica;

Mecanisme on-line de transmitere a tuturor cererilor si documentelor aferente inregistrarii in registrul comertului;

Utilizarea semnaturii electronice calificate si a sigiliului electronic calificat pentru documentele care se transmit prin mijloace electronice, inclusiv pentru certificatul de inregistrare care atesta existenta societatii, eliberat la inmatricularea societatii ori atunci cand acesta se preschimba;

Extinderea informatiilor disponibile cu titlu gratuit pe portalul de servicii on-line al ONRC cu informatii privind reprezentantii legali, sucursalele deschise in alt stat membru UE, pagina de internet, daca exista;

Publicarea anumitor date si acte ale persoanelor fizice si persoanelor juridice inregistrate in registrul comertului, in mod gratuit, in Buletinul Electronic al Registrului Comertului, organizat ca platforma electronica centrala prin portalul de servicii online al ONRC;

Realizarea serviciului public al controlului de legalitate prealabil inregistrarii in registrul comertului de catre registratorul de registrul comertului, personal de specialitate juridica, pentru care legea asigura garantiile de securitate juridica a procesului de autorizare a constituirii si inregistrarii in registrul comertului a profesionistilor;

Reglementarea solutionarii cererii de inregistrare in registrul comertului in termen de o zi lucratoare de la inregistrarea acesteia;

Cererea de inregistrare se solutioneaza numai pe baza de documente scrise, prezenta partilor in fata registratorului fiind necesara daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea oricaror persoane a caror identitate este verificata in procedura de inregistrare;

Audienta publica se organizeaza la cererea partii sau a reprezentantului acesteia si se poate acorda un singur termen de amanare pentru solutionarea cererii, de cel mult 15 zile calendaristice;

In cazul in care se solicita preschimbarea termenului de solutionare (numai in cazul amanarii solutionarii), cererea de inregistrare se solutioneaza intr-o zi lucratoare, fara a se mai acorda un alt termen de amanare;

Spatiu electronic aferent utilizatorilor serviciilor on-line prin portalul de servicii on-line al ONRC prin care sunt gestionate documentele aferente inregistrarii in registrul comertului;

Eliminarea unor mecanisme de natura sa conduca la blocarea procesului de inregistrare in registrul comertului (ex. cererea de interventie la cererea de inregistrare in registrul comertului);

Eliminarea specimenului de semnatura pentru persoanele care aveau obligatia depunerii acestuia;

Eliminarea declaratiilor pentru indeplinirea calitatii de asociat/actionar/administrator/director/ cenzor etc.;

Eliminarea documentelor ce anterior erau depuse ca anexe la cererea de inregistrare: dovada platii aporturilor la capitalul social; documente ce atesta drepturile de proprietate asupra bunurilor subscrise si varsate ca aport in natura la momentul constituirii; certificatul ce atesta ipoteci sau alte garantii asupra bunurilor imobile; documente ce atesta tranzactiile incheiate de fondatori, in numele societatii;

Eliminarea dovezii privind acceptarea expresa a mandatului de administrator/membru al directoratului de catre persoanele care au fost numite prin actul constitutiv si/sau actul modificator al actului constitutiv;

Reglementarea unui singur model de declaratie-tip pe proprie raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social/profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti; activitatile inscrise in obiectul principal/secundar de activitate vor putea fi desfasurate la sediul social si/sau la sediile secundare si/sau la terti;

Rezervarea denumirii firmei se face doar in raport cu firmele cu denumire identica inregistrate, fiind eliminat elementul de similaritate denumire;

Dovada privind rezervarea denumirii firmei - obligatia de prezentare a dovezii rezervarii denumirii firmei este indeplinita prin grija personalului ORCT, in cazurile in care solicitantul indica, in orice modalitate, numarul de inregistrare a acesteia (ex.: in cuprinsul cererii de inregistrare, al actului constitutiv);

Eliminarea emblemei firmei;

Transferul competentei de la tribunal la oficiul registrului comertului in cazul cererilor de fuziune, fuziune transfrontaliera si divizare a societatilor, ceea ce conduce la simplificarea formalitatilor, accelerarea operatiunilor reducerea termenelor si a costurilor;

Transferul competentei de la tribunal la oficiul registrului comertului a unor cazuri de dizolvare a societatilor, ceea ce conduce la simplificarea formalitatilor, accelerarea iesirii de pe piata a acestora, reducerea termenelor si a costurilor (ex.: nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social, a incetat activitatea sau aceasta nu a fost reluata dupa perioada de inactivitate temporara – 3 ani, in cazul societatilor constituite pe perioada determinata, la expirarea perioadei).

Formatul formularului-tip de act constitutiv, formatul cererii de inregistrare, formatul, elementele de siguranta si structura certificatului de inregistrare, in forma letrica si electronica, modelul declaratiei-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, modelul certificatului constatator privind inregistrarea declaratiei pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii si structura identificatorului unic la nivel european-EUID sunt aprobate prin Ordinul ministrului justitiei nr. 5307/C/2022, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1131/24.11.2022.


Sursa: ONRC

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016