Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017

22-Feb-2017
3202

Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei.

Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%) pentru anul anterior sunt obligatii ce au ca termen-limita general data de 25 martie a anului urmator celui pentru care acesta este calculat, asa cum prevede Codul fiscal. in 2017, deoarece 25 martie pica intr-o zi de sambata, termenul de raportare si plata a impozitului pe profit aferent anului 2016 se prelungeste automat pana pe 27 martie.

Totusi, anumite categorii de contribuabili, printre care se numara organizatiile nonprofit, trebuie sa raporteze si sa achite impozitul pe profit pentru anul trecut pana pe 25 februarie. De asemenea, si acest termen pica in 2017 intr-o zi de sambata, ceea ce inseamna ca el se amana pentru 27 februarie.

Organizatiile nonprofit sunt considerate, conform Codului, asociatiile, fundatiile, casele de ajutor reciproc sau federatiile infiintate in Romania. insa numai daca "veniturile si activele asociatiei, casei de ajutor reciproc, fundatiei sau federatiei sunt utilizate pentru o activitate de interes general, comunitar sau fara scop patrimonial".

Raportarea impozitului pe profit se face actualmente prin intermediul formularului 101, asa cum reiese din Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016. "Declaratia se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre contribuabil. in cazul in care platitorul corecteaza declaratia depusa, declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriind «X» in spatiul special prevazut in acest scop", este punctat in ordin.
Formularul 101 se poate completa cu ajutorul unui program de asistenta al Fiscului, ce este disponibil aici. Apoi, acesta se depune in format PDF, cu fisier XML atasat, pe CD, impreuna cu un exemplar tiparit si semnat, sau se transmite online.

Important! Daca depasesc termenul legal de raportare, organizatiile nonprofit risca sa fie sanctionate cu amenzi intre 1.000 si 5.000 de lei (persoanele juridice contribuabili mijlocii si mari) sau intre 500 si 1.000 de lei (celelalte persoane juridice si persoanele fizice), dupa cum scrie in Codul de procedura fiscala.

Ce venituri sunt excluse la calculul impozitului

Atunci cand este vorba de organizatiile nonprofit, precum si de organizatiile sindicale si cele patronale, Codul fiscal stabileste ca anumite tipuri de venituri sunt excluse de la calculul impozitului pe profit. Mai exact, este vorba despre:
-> cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
-> contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
-> taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
-> veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;
-> donatiile, precum si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat;
-> veniturile din dividende, dobanzi si din diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor si veniturilor neimpozabile;
-> veniturile din dobanzi obtinute de casele de ajutor reciproc din acordarea de imprumuturi potrivit legii de organizare si functionare;
-> veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
-> resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
-> veniturile realizate din actiuni ocazionale precum evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
-> veniturile rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
-> veniturile obtinute din reclama si publicitate, veniturile din inchirieri de spatii publicitare pe cladiri, terenuri, tricouri, carti, reviste, ziare, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale; nu se includ in aceasta categorie veniturile obtinute din prestari de servicii de intermediere in reclama si publicitate;
-> sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
-> veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
-> sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului IV din Codul fiscal;
-> sumele colectate de organizatiile colective autorizate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor.

"In cazul organizatiilor nonprofit, organizatiilor sindicale, organizatiilor patronale, pentru calculul rezultatului fiscal sunt neimpozabile si alte venituri realizate, pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intrun an fiscal", scrie in actul normativ indicat, insa cu precizarea ca nu trebuie sa fie mai mult de 10% din veniturile totale neimpozabile amintite in lista de mai sus.

Asadar, organizatiile nonprofit datoreaza impozitul pe profit pentru partea de profit impozabil ce corespunde veniturilor (excluzand, evident, veniturile neimpozabile), cota de impozitare aplicabila fiind de 16%.

Atentie! Chiar daca inregistreaza numai venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile, organizatiile nonprofit tot sunt nevoite sa depuna declaratia fiscala 101, este subliniat in OPANAF nr. 3.386/2016.

Sursa: ANAF 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici