Ordinul nr. 4072/2020 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiiei Natiionale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si contiinutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1246 din 17 decembrie 2020.
Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 17 decembrie 2020 sunt prevazute noi modalitati de completare si un alt formular pentru Declaratia 101.
Extras din Ordin:
Avand in vedere prevederile referitoare la obligatiiile declarative prevazute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile Ordonantiei de urgentia a Guvernului nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative, aprobata cu completari prin Legea nr. 54/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile Legii nr. 153/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitatii, prevederile Ordonantiei de urgentia a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentiinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, prevederile Legii nr. 239/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si avizul conform al Ministerului Finantielor Publice, comunicat prin Adresa nr. 897.488 din 7.12.2020,
in temeiul prevederilor art. 101 si art. 342 alin. (1) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 5 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functiionarea Agentiiei Natiionale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiiei Natiionale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:Art. I. -
Ordinul presedintelui Agentiiei Natiionale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si contiinutului formularelor 101 "Declaratiie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 950 din 25 noiembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Anexa nr. 1 formularul 101 "Declaratiie privind impozitul pe profit" se modifica si se inlocuieste cu formularul prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
2. in anexa nr. 3 "Instructiiuni de completare a formularului 101 «Declaratiie privind impozitul pe profit cod 14.13.01.04»", la capitolul II "Completarea declaratiiei", la punctul 3 "Sectiiunea B «Date privind impozitul pe profit»", dupa instructiiunile de la randul 33, instructiiunile de completare a formularului se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
Randul 34 - se inscriu sumele asimilate cheltuielilor nedeductibile in conformitate cu prevederile art. II alin. (1) si (2) din Legea nr. 153/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitatii.
Randul 37 - se completeaza cu sumele reprezentand pierderile inregistrate in perioada curenta, de reportat pentru perioada urmatoare, conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 38 - se completeaza de persoana juridica cedenta cu valoarea pierderii fiscale inregistrate in perioada curenta, transferata persoanei juridice beneficiare, si care nu se recupereaza de persoana juridica cedenta, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 39 - se completeaza de persoana juridica beneficiara cu valoarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabilul cedent in perioada din anul curent cuprinsa intre 1 ianuarie si data la care operatiiunea respectiva produce efecte si transferata de persoana juridica cedenta persoanei juridice beneficiare, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 40 - se completeaza cu valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare, atat din activitatiile din Romania, cat si din surse externe. Nu se includ la acest rand pierderile fiscale din anii anteriori, reglementate de art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nerecuperabile din profitul impozabil al anului de raportare.
Acest rand se completeaza in cazul operatiiunilor de reorganizare si cu urmatoarele valori:
- persoana juridica beneficiara inscrie si valoarea pierderilor fiscale nerecuperate din anii precedentii de contribuabilul cedent si transmise de acesta, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoana juridica cedenta inscrie partea din pierderea fiscala de recuperat din anii precedentii pe care continua sa o recupereze, recalculata proportiional cu activele mentiinute, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 42.1 - se inscrie suma rezultata din aplicarea cotei de 16% asupra profitului impozabil care se impune cu aceasta cota.
Randul 42.2 - se completeaza cu suma reprezentand impozitul de 5% aplicat asupra veniturilor din activitatii de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, in conditiiile reglementate de art. 18 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 43.1 - impozitul platit unui stat strain este dedus daca se aplica prevederile conventiiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain si daca persoana juridica romana prezinta documentatiia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit statului strain.
Randul se completeaza cu valoarea cea mai mica dintre urmatoarele doua valori, pe fiecare stat din care se obtiin venituri prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu retiinere la sursa, venituri impuse atat in Romania, cat si in statul strain, respectiv:
1. suma impozitelor platite direct sau indirect prin retiinere la sursa si virate de o alta persoana catre acel stat strain, pentru profiturile sediilor permanente din acel stat sau pentru alte venituri provenite din acel stat, confirmate de documentele ce atesta plata acestora;
2. suma egala cu impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, la:
- profiturile impozabile obtiinute de sediile permanente din acel stat strain, profituri calculate in conformitate cu prevederile titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;- celelalte venituri obtiinute in acel stat strain.
Daca o persoana juridica straina rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat din Spatiiul Economic European isi desfasoara activitatea in Romania printr-un sediu permanent si acel sediu permanent obtiine venituri dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene ori dintr-un alt stat din Spatiiul Economic European, iar acele venituri sunt impozitate atat in Romania, cat si in statul unde au fost obtiinute veniturile, atunci impozitul platit in statul de unde au fost obtiinute veniturile, fie direct, fie indirect prin retiinerea si virarea de o alta persoana, se deduce din impozitul pe profit ce se determina potrivit prevederilor titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiiile prevazute la art. 39 alin. (4) si (5) din acelasi act normativ.
Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 42.
Randul 43.2.1 - se inscrie suma reprezentand scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit, in conformitate cu prevederile art. 22 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 43.2 - suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu diferentia dintre suma inscrisa la rd. 42 si suma inscrisa la rd. 43.1.
Randul 43.2.2 - se inscrie suma reprezentand scutirea de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile art. 221 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 43.3 - se inscriu sumele reprezentand scutiri si reduceri ale impozitului pe profit, calculate potrivit legislatiiei in vigoare, exclusiv deducerea privind sponsorizarea si/sau mecenatul si bursele private, efectuate potrivit legii. Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 42 din care se scade suma inscrisa la rd. 43.1 si suma inscrisa la rd. 43.2.
Randul 43.3.1 - se inscrie suma reprezentand scutirea de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile Legii cooperatiiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 44. - suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma rezultata din aplicarea procentului de 20% la diferentia dintre suma inscrisa la rd. 42 si suma inscrisa la rd. 43.
Randul 44.1 - se inscriu sumele reprezentand cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul, precum si cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, in limitele si in conditiiile prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din anul curent.
Randul 44.2 - se inscriu sumele reprezentand cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul, precum si cheltuielile privind bursele private, reportate din perioada precedenta, in limitele si in conditiiile prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Randul 45 - se inscrie suma reprezentand reducerea de 5% a impozitului pe profit, calculata conform Ordonantiei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA. Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 42, din care se scade suma inscrisa la rd. 43 si suma inscrisa la rd. 44.
Randul 46 - se inscrie suma reprezentand costul de achizitiie al aparatelor de marcat electronice fiscale, in conformitate cu Legea nr. 153/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitatii. Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 42, din care se scade suma inscrisa la rd. 43, suma inscrisa la rd. 44 si suma inscrisa la rd. 45.
Randul 47 - se inscriu sumele care, potrivit legii, se scad din impozitul pe profit, cum ar fi cheltuielile privind functiionarea unitatiilor de educatiie timpurie aflate in administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatiilor in unitatii de educatiie timpurie aflate in unitatii care ofera servicii de educatiie timpurie, conform legislatiiei in vigoare, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i1) si lit. i2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Suma care se inscrie la acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 42, din care se scade suma inscrisa la rd. 43, suma inscrisa la rd. 44, suma inscrisa la rd. 45 si suma inscrisa la rd. 46.
Randul 49 - se inscrie suma reprezentand bonificatiia aplicata conform Ordonantiei de urgentia a Guvernului nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative, aprobata cu completari prin Legea nr. 54/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, declarata trimestrial prin formularul 100, la randul «Bonificatiie». in cazul in care bonificatiia depaseste valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, determinat potrivit art. 1 alin. (7) din aceeasi ordonantia de urgentia, suma aferenta bonificatiiei care se ia in calcul este la nivelul valorii impozitului respectiv. Bonificatiia care se inscrie in acest rand este mai mica sau cel mult egala cu suma inscrisa la rd. 48.
Randul 51 - se inscrie suma reprezentand diferentia de impozit pe profit stabilita de organele de inspectiie fiscala pentru anul fiscal de raportare si care se regaseste in indicatorii din formular.
Randul 52- se inscriu, pentru anul de raportare, dupa caz, sumele reprezentand impozit pe profit sau platii anticipate in contul impozitului pe profit, declarate trimestrial prin formularul 100, la randul «Suma de plata». in cazul persoanelor juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiiului Economic European, cu care este incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatiii, respectiv rezidente intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventiie de evitare a dublei impuneri, care opteaza pentru regularizarea impozitului platit in Romania, potrivit art. 225 sau 227, dupa caz, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se inscrie impozitul retiinut la sursa de catre platitorul de venit, care constituie plata anticipata in contul impozitului pe profit.
Randul 54 - se completeaza numai de catre contribuabilii cu an fiscal modificat care aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit, precum si de cei cu an fiscal modificat care intra sub incidentia prevederilor art. 41 alin. (10) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Suma care se inscrie la acest rand se determina prin aplicarea procentului aferent bonificatiiei prevazute de Ordonantia de urgentia a Guvernului nr. 33/2020, aprobata cu completari prin Legea nr. 54/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, asupra diferentiei de impozit pe profit datorata determinata la definitivarea impozitului pe profit anual (rd. 53), conform art. II alin. (8) din Ordonantia de urgentia a Guvernului nr. 153/2020."
Art. II. -Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu declararea obligatiiilor anuale aferente anului fiscal 2020.
Art. III. -
Directiia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directiia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directiia generala de administrare a marilor contribuabili, directiiile generale regionale ale finantielor publice si unitatiile fiscale subordonate acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. IV. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articol in curs de actualizare...
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
DECLARATIA 101 in 2023. Pana cand poate fi depus formularulRevista Romana de Fiscalitate nr. 35, Ianuarie 2010DECLARATIA 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025Se modifica DECLARATIA 101 si Declaratia 120Declarare impozit profit 2009Ultimele articole
Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-TDECLARATIA 101. Cum sa tratezi provizioanele in mod corectImpozitul pe profit. Recuperarea pierderilor fiscale in cazul revenirii de la micro + un EXEMPLU practicDECLARATIA 101 in 2025. Model de completare util pentru firmeDECLARATIA 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Articole similare
ANAF propune NOI MODELE DE FORMULARE utilizate in procedura de administrare a grupului fiscal in domeniul impozitului pe profitOPANAF 987/2020: Noi modificari asupra unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscaleANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscaleZoom fiscal: Semestrul sau anul calendaristic pot fi utilizate drept perioade fiscaleMonitorul Oficial: NOI MODELE DE FORMULARE pentru colectarea creantelor fiscaleUltimele articole
Noua procedura de rambursare a TVA pentru deconturile cu sume negative depuse incepand cu data de 1 februarie 2022Declaratiile D205 si D207 in 2022. Au fost publicate noile modele de formulare, iar ANAF a actualizat PDF-ul inteligentDeclaratia 010 in 2023: termene limita de depunere si contribuabili care au obligatia completarii formularuluiNoua procedura de administrare a grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit. Cum arata modelul formularelor 173,174,175ANAF propune adaptarea formularelor in domeniul colectarii creantelor fiscaleArticole similare
Contract de inchiriere: cine depune si ce impozit se platesteAtentie! Noi versiuni pentru Declaratia 112: Soft A si Soft JOANAF 608 din 2013 modifica noi declaratii. Vezi Ordinul integral!Fiscul s-a decis! Declaratia Unica se va depune si-n format hartie! (proiect de Ordin)Declaratii electronice: Declaratia 112 actualizataUltimele articole
D112, modificata prin Ordinul 1929/2025. Prima depunere are termenul-limita la 25 septembrie 2025Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. INSTRUCTIUNI DE COMPLETAREImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi INSTRUCTIUNI DE COMPLETAREDeclaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA