Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plafonul platilor cu numerar: noi reglementari. Analiza consultant fiscal Adrian Benta

17-Apr-2015
22311


Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0242 din 9 Aprilie 2015.

Consultati actul normativ aici!


Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare analizata in alerta de astazi introduce noile plafoane de plati cu numerar ce se vor aplica in 30 zile de la publicarea acestui act normativ in Monitorul Oficial.

Cu aceasta ocazie se abroga prevederile vechii OUG nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiare.

Prezenta lege se adreseaza:
- persoanelor juridice;


- persoanelor fizice autorizate;
- intreprinderilor individuale;
- intreprinderilor familiale;
- liber profesionistilor;
- persoanelor fizice ce desfasoara activitati in mod independent;
- asocieri sau alte entitati cu sau fara persoanlitate juridica la care participa oricare dintre categoriile enumerate anterior.

Aceste categorii de persoane vor efectua incasari si plati numai prin instrumente de plata fara numerar.

Prin exceptie, aceste categorii de persoane pot efectua incasari de la alte persoane din categoria celor enumerate mai sus intr-un plafon de 5.000 lei/ zi, plafon ce se ridica la suma de 10.000 lei in cazul unitatilor de tip cash&carry.

Aceste persoane pot face plati in plafon zilnic de 5.000 lei/beneficiar dar nu mai mult de 10.000 lei (acelasi plafon este si pentru cash&carry).

Se pot acorda avansuri de trezorerie in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei pentru fiecare beneficiar de avans, fara a depasi plafoanele zilnice.

Incasarile si platile fragmentate in numerar pentru facturi cu valoare mai mare de 5.000 lei sau de 10.000 lei daca provin de la magazine cash&carry sunt interzise. Practic, pentru facturi mai mari de 5.000 lei sau de 10.000 lei pentru cash&carry se pot face plati cu numerar in interiorul plafonului iar diferenta se poate achita prin instrumente bancare.

Ce se intampla cu platile/ incasarile catre/ de la persoane fizice?

Incasarile in numerar de la persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Fac exceptie incasarile de la persoanele fizice ce pot sa depaseasca acest plafon pentru contracte de vanzare cumparare cu plata in rate.

Platile in numerar catre persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de maxim 10.000 lei catre o persoana.

Foarte important: aceste plati sunt limitate si la platile de dividende, restituiri de imprumuturi, plati de cesiune de creanta sau alte drepturi similare.

Sunt interzise de asemenea platile fragmentate in numerar pentru tranzactii cu o valoare mai mare.

Se pot efectua cu numerar, fara sa intre sub incidenta prezentei legi, urmatoarele operatiuni:
- depunerea in numerar in conturile deschise la institutiile de credit;
- plata diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii;
- plata cheltuielilor de deplasare si a unor cheltuieli neprevazute in acest sens;
- plata in numerar a impozitelor si taxelor, contributiilor si amenzilor datorate bugetului;
- platile de salarii si alte drepturi de personal;
- depunerea de sume catre institutii ce efectueaza servicii de plata autorizate;
- depunerea de numerar in bancomate.

Foarte important: plafoanele pentru persoanele aflate in sfera legii ce au mai multe casierii sunt aplicabile pe fiecare casierie. si sucursalele sau sediile secundare ale persoanelor juridice ce au casierii proprii sau cont deschis la o institutie bancara aplica aceleasi prevederi.

In cazul retururilor de bunuri si servicii pentru facturi stornate, sumele restituite catre beneficiari se pot face cu numerar intr-un plafon de 5.000 lei respectiv 10.000 lei iar diferenta numai prin instrumente bancare.

In cazul returnarii de bunuri catre persoane fizice sau neprestarii de servicii catre persoane fizice, restituire sumelor poate fi facuta in numerar in limita a 10.000 lei.

In cazul in care persoana fizica declara ca nu detine cont bancar, restituirea se face integral, in numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituita.

Foarte important: operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane fizice cand nu se utilizeaza sistemul bancar ce au ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, asupra prestarilor de servicii precum si cele reprezentand acordarea/ restituirea de imprumuturi intre persoanele fizice se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 50.000 lei pe tranzactie.

Se interzic incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 50.000 lei.

Pentru depasirea plafonului de plati se aplica o amenda contraventionala in valoare de 10% din suma incasata/platita peste plafonul reglementat.

Acordarea unor avantaje clientilor ce platesc cu numerar sau acordarea de banci a unor sume cu numerar mai mari decat plafoanele ori fragmentarea solicitarilor de numerar se sanctioneaza cu amenda intre 3.000 lei si 4.500 lei.

Au compententa sa aplice sanctiunea contraventionala doar organele Ministerului Finantelor Publice si ale ANAF.

Ordonanta mai are si cateva prevederi aplicabile institutiilor financiar bancare, respectiv comisioanele interbancare nu vor depasi 0,2% cand sunt utilizate cardurile de debit respectiv de 0,3% cand sunt utilizate cardurile de credit.

Din pacate, aceste prevederi intra in vigoare abia peste un an de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Facand o recapitulatie a principalelor prevederi, pentru societatile comerciale plafoanele platilor cu numerar sunt identice cu cele existente, reducandu-se insa plafoanele incasarilor si platilor in legatura cu persoanele fizice.

Persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sub oricare forma de organizare intra sub incidenta legii, avand acelasi regim ca si societatile.

Legea nu dispune intocmirea registrului de casa pentru acesti operatori economici. Persoanele fizice pot face plati cu numerar intre acestea de maxim 50.000 lei.

Vom retine si zeciuiala (10%) ca fiind contraventia standard aplicabila sumelor ce depasesc plafoanele platilor cu numerar.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016