Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Platile in numerar, interzise pentru PFA-uri si intreprinderile individuale. Vezi proiectul si limitele impuse!

28-Ian-2014
10543

ANAF a publicat pe pagina proprie, in categoria Transparenta Decizionala, proiectul de Ordonanta pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea unor acte normative.


Sunt clarificate astfel noile limite impuse platilor in numerar, acestea urmand sa se aplice dupa ce proiectul de ordonanta va fi aprobat.

In prima instanta, proiectul mentioneaza ca PFA-urile, intreprinderile individuale si alte forme de organizare nu vor mai putea efectua plata in numerar:

"Art. 1 - (1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar."


In continuare sunt insa redate noile conditii in care persoanele juridice si fizice mentionate mai sus pot face plati in numerar, operatiunile fiind insa limitate de un plafon zilnic:

"Art.2 - (1) Prin derogare de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana ;

b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 lei/zi;"


In Nota de fundamentare, sunt prezentate argumentele care au stat la baza noilor modificari:

- necesitatea intaririi disciplinei financiare, eficientizarii administrarii fiscale si combaterii evaziunii fiscale si a actiunilor de spalare a banilor;

- recomandarile Comisiei Europeane privind limitarea utilizarii platilor in numerar si inasprirea sanctiunilor pentru persoanele care fac plati in numerar depasind plafoanele stabilite de lege, in contextul imbunatatirii gradului de conformare a agentilor economici privind respectarea prevederilor legislative;

- necesitatea emiterii unor precizari de ordin tehnic in ceea ce priveste produsele supuse accizelor nearmonizate pentru o serie de produse de lux;

- obligatia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a comunica autoritatii competente a oricarui stat membru, prin procedura schimbului automat, informatii cu privire la veniturile din munca, remuneratiile platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora, produsele de asigurari de viata, pensiile, veniturile din bunuri imobile realizate de persoanele nerezidente, precum si bunurile imobile detinute de aceste persoane, pentru perioadele de impozitare care incep dupa data de 1 ianuarie 2014, conform Directivei 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal si de abrogare a Directivei 77/799/CE, transpusa in Codul de procedura fiscala la Titlul VII1;

- intrarea in vigoare, incepand cu data de 1 ianuarie 2014, a obligatiei contribuabililor persoane juridice de certificare a declaratiilor fiscale anuale cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, precum si de scopul indeplinirii obiectivului de eficientizare a activitatilor de administrare a creantelor fiscale prin abordarea unui alt concept in ceea ce priveste certificarea declaratiilor fiscale de catre un consultant fiscal activ;

- sprijinirea mediului de afaceri prin efectuarea compensarii fara a mai fi conditionata de o cerere de restituire pentru creantele contribuabililor, cu efect in evitarea perceperii de accesorii pentru obligatiile datorate de acestia pana la data depunerii cererii de restituire.

Redam mai jos prevederile modificate referitoare la noile impuse la platile facute in numerar:

Proiect de ordonanta pentru int?rirea disciplinei financiare privind operatiunile de incas?ri si pl?ti in numerar si pentru modificarea unor acte normative

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicat?, si al art. 1 pct. I. 1din Legea nr. 353/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

Capitolul I - Masuri pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar

Art. 1 - (1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica de la/catre oricare din aceste categorii de persoane, se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda electronica autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor care presteaza servicii de plata si care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei, institutiilor financiare nebancare si entitatilor care efectueaza operatiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operatiunile specifice activitatii pentru care acestea au fost autorizate.

(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. incadrarea in plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.

 Art.2 - (1) Prin derogare de la prevederile art.1, alin.(1), se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:

a) incasari de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana ;

b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art.1, alin.(1) in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana;

c) plati catre persoanele prevazute la art.1, alin. (1), in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei/ persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 lei/zi;

d) plati catre magazinele de tipul Cash&Carry care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;

e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.

(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei in cazul magazinelor de tipul Cash&Carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 2.000 lei, respectiv de 10.000 lei.

(3) Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 2.000 lei si, respectiv de 10.000 lei catre magazinele de tipul Cash&Carry.

(4) La data acordarii avansurilor spre decontare, sumele aferente intra in calculul plafonului zilnic prevazut la alin. (1), lit. (c) sau d), dupa caz.


Art.3 - (1) Operatiunile de incasari in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante sau alte drepturi, primirea de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru tranzactiile prevazute in prezentul articol, cu o valoare mai mare de 2.000 lei/persoana, precum si fragmentarea tranzactiilor.

(2) Operatiunile de incasare in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1), de la persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii cu valoare mai mare de 10.000 lei.

(3) Operatiunile de plati in numerar efectuate de persoanele prevazute la art.1, alin. (1) catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi, sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 2.000 lei/persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 2.000 lei/persoana.

Proiectul integral poate fi consultat aici.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici