Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Prevederi legale privind insolventa persoanelor fizice

09-Oct-2017
976

In Monitorul Oficial nr.436 din 13 iunie 2017, a fost publicata Hotararea Guvernului nr.419 pentru adoptarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr.151/2015 privind privind procedura insolventei persoanelor fizice, cunoscuta si sub denumirea de legea falimentului personal. Aceasta lege, desi adoptata in 2015, va intra in vigoare odata cu normele metodologice de aprobare, incepand cu data de 1 august 2017.

Insolventa debitorului persoana fizica este definita de lege ca acea stare a patrimoniului caracterizata prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor, pe masura ce acestea devin scadente. Insolventa se prezuma a exista prin efectul legii atunci cand debitorul nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori, dupa trecerea unui termen de 90 de zile de la scadenta.

Prevederile legii se aplica persoanelor fizice, cu exceptia celor care administreaza o intreprindere, care sunt in stare de insolventa si nu exista probabilitatea de a redeveni, intr-o perioada de maximum 12 luni, capabile sa-si execute obligatiile cu mentinerea unui nivel de trai rezonabil pentru sine si pentru persoanele pe care le au in intretinere. Cuantumul total al obligatiilor scadente trebuie sa fie cel putin egal cu valoarea-prag stabilita de lege, respectiv 15 salarii minime pe economie.

Legea nu se aplica persoanelor care au fost condamnate definitiv pentru savarsirea unor infractiuni de evaziune fiscala, de fals, a unor infractiuni intentionate contra patrimoniului, persoanelor care au fost concediate in ultimii 2 ani din motive ce le sunt imputabile, persoanelor care, desi apte de munca, nu au depus eforturile necesare pentru a-si gasi loc de munca sau care au acumulat datorii noi si au determinat ajungerea in stare de insolventa cu intentie sau din culpa.

Procedura de insolventa se poate desfasura prin mai multe forme, respectiv: procedura administrativa pe baza planului de rambursare a datoriilor, procedura judiciara prin lichidare de active si procedura simplificata de insolventa. Aceasta din urma se aplica in situatia in care suma totala a datoriilor debitorului este de cel mult 10 salarii minime, iar respectivul debitor nu are bunuri sau venituri urmaribile si are peste varsta standard de pensionare.

Procedura de insolventa se aplica de organe precum comisia de insolventa, instantele judecatoresti si lichidatori.

Debitorii persoane fizice pot initia procedura de insolventa prin depunerea unei cereri de deschidere a procedurii pe baza de plan de rambursare a datoriilor. Cererea se depune la comisia de insolventa constituita la nivel teritorial din reprezentanti ai Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor, Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, precum si reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, in judetul in care debitorul si-a avut domiciliul cu cel putin 6 luni inaintea depunerii cererii.

Daca debitorul considera ca situatia sa financiara este iremediabil compromisa si un plan de rambursare a datoriilor nu poate fi pus in aplicare, acesta poate solicita direct instantei judecatoresti competente deschiderea procedurii judiciare de insolventa prin lichidare de active, care va fi pusa in executare de un lichidator.

in vederea determinarii criteriilor pentru stabilirea unui nivel de trai rezonabil pentru debitorul aflat in procedura insolventei, actul normativ stabileste elemente precum: valoarea cosului lunar minim de consum, pretul utilitatilor, alimentelor si produselor de baza, componenta si structura familiei debitorului, existenta unor situatii speciale de sanatate, exigentele minimale pentru locuit, cheltuielile minime legate de functionarea unui vehicul indispensabil, valoarea minima a cheltuielilor profesionale, structura pietei fortei de munca si altele asemenea.

Actul normativ mai stabileste totodata ca sedintele de conciliere intre creditor si debitor trebuie sa serveasca exclusiv intereselor legitime ale partilor si ca niciuna din parti nu poate impune celeilalte parti o solutie.

Se considera infractiune fapta debitorului de a instraina, ascunde, deteriora sau distruge valori sau bunuri din patrimoniul sau, de a falsifica inscrisuri ori de a invoca acte sau datorii fictive.

Pentru cererea de deschidere a procedurii de insolventa, nu se datoreaza taxa judiciara de timbru.


Sursa: AJFP Calarasi

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Prevederi legale privind insolventa persoanelor fizice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a publicat un nou Proiect pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale platite in contul unic
    • Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost pus in dezbatere publica, vineri, 14 decembrie, un Proiect de OPANAF pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic. Proiect pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1612/2018 pentru aprobarea in temeiul dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Start-Up Nation 2018: Aplicatia pentru inscrierea in program poate fi testata
    • Aplicatia electronica a Programului Start-Up Nation-2018 poate fi testata incepand de vineri, 14 decembrie, timp de trei zile, se arata intr-un comunicat de presa remis de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA). „Incepand de vineri, 14 decembrie 2018, ora 11.00, si pana duminica, 16 decembrie 2018, ora 20.00, planul de afaceri on-line, pregatit in vederea lansarii programului Start-up Nation, poate fi testat accesand link-ul TEST”, este precizat in...» citeste mai departe aici

  • Prime si cadouri de Craciun: Tratament fiscal
    • "Salariatilor li se pot acorda tichete cadou si bani pentru copiii lor in limita a 150 lei/persoana fara a li se aplica impozit si contributii?", intreaba unul dintre cititorii nostri. In cele ce urmeaza, unul dintre expertii nostri va raspunde acestei intrebari. Raspunsul specialistului Conform art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile,...» citeste mai departe aici

  • Cresterea salariului minim de la 01 ianuarie 2019 - cum sunt afectate persoanele care obtin venituri non-salariale
    • In Monitorul Oficial nr. 1045 din 10 decembrie 2018 a fost publicata H.G. nr. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Potrivit acesteia, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 2.080 lei lunar, pentru un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016