
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin pentru stabilirea unor noi documente care pot fi cerute suplimentar anumitor operatori economici in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale.
Noua lege vizeaza firmele care se ocupa cu activitatea de transport alternativ cu autoturism, adica persoanele care fac Uber sau bolt, dar si firmele care au automate comerciale.
Conform prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/19991,”operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum ?i a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale”.
Pentru atribuirea numarului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii depun o cerere impreuna cu documentele prevazute la arti 61 alini (3) din Hotarirea Guvernului nri 479/20032.
Totodata, avand in vedere dispozitiile art. 61 alin. (5) din Hotarirea Guvernului nri 479/2003, modificata prin Hotarirea Guvernului nr. 355/2023, organul fiscal poate solicita utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale si alte documente necesare verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat.
In scopul derularii in bune conditii a activitatii atat la nivelul administratiei fiscale, cat si al operatorilor economici implicati, precum si ca urmare a analizei aspectelor rezultate din practica aplicarii dispozitiilor normative care reglementeaza obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, conform noilor prevederi ale arti 61 alini (5) din Hotarirea Guvernului nr. 479/2003, se vor stabili documentele care pot fi solicitate de organele fiscale, in completarea documentelor prevazute la art. 61 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 479/2003.
Astfel, prin intermediul prezentului proiect de act normativ se propune stabilirea documentelor care pot fi solicitate suplimentar de catre organele fiscale, in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale.
In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
a) copie conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.;
b) autorizatia pentru transportul alternativ, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(3) Atat in cazul activitatii prevazute la alin. (2), cat si in cazul activitatii de transport in regim de taxi, organul fiscal poate solicita copia contractului de comodat sau de inchiriere al autovehiculului.
(4) In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic, camerele situate in locuinte personale, organul fiscal poate solicita o dovada a detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul.
Extras din Proiectul de Ordin:
Art. 1
(1) Se aproba documentele care pot fi solicitate de catre organul fiscal, in vederea verificarii modului de indeplinire a conditiilor pentru atribuirea numarului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal, altele decat cele prevazute la art. 61 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
(2) In cazul activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator auto:
a) copie conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ cu autoturism si conducator auto, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.;
b) autorizatia pentru transportul alternativ, emisa de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.
(3) Atat in cazul activitatii prevazute la alin. (2), cat si in cazul activitatii de transport in regim de taxi, organul fiscal poate solicita copia contractului de comodat sau de inchiriere al autovehiculului.
(4) In cazul persoanelor fizice care inchiriaza in scop turistic, camerele situate in locuinte personale, organul fiscal poate solicita o dovada a detinerii in proprietate a spatiului sau a dreptului de a subinchiria imobilul.
Art. 2
In cazul in care, utilizatorul aparatului de marcat a decedat, iar mostenitorul de drept al aparatului de marcat depune cerere pentru atribuirea numarului unic de identificare, organul fiscal solicita acestuia, certificatul de mostenitor care atesta includerea in masa succesorala a aparatului de marcat electronic fiscal.
Art. 3
Administratiile judetene ale finantelor publice, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti sau Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
PROIECT ANAF: Rambursarea de TVA onlineANAF actualizeaza, cu inca o pozitie, Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic (Proiect de Ordin)ANAF stabileste data de depunere a deciziilor de impunere pentru 2016-2017 (proiect)PROIECT ANAF privind definitivarea impozitului anual pe veniturile persoanelor fiziceTVA la incasare si radierea din oficiu. Vezi cele mai noi prevederi ANAFUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaModificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFArticole similare
Firmele care NU au respectat termenul limita de conectare a caselor de marcat la ANAF risca amenzi de pana la 10.000 leiProiect: Aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscaleCase de marcat neconectate la internet. Este necesara depunerea declaratiei A4200 pentru bonurile care nu au fost trimise catre ANAF?Conectarea caselor de marcat la ANAF este obligatorie si pentru firmele cu activitatea suspendata? Ce spune legeaCe obligatii au contribuabilii care detin case de marcat electronice conectate la ANAF?Ultimele articole
Comertul cu amanuntul si cu ridicata. Exista OBLIGATIA utilizarii casei de marcat?Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziCase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza case de marcat care nu emit cod QRArticole similare
Ordonanta 39/2015 privind cazierul fiscal se aplica din 3 septembrie!Important pentru microintreprinderi: impozitul si baza impozabila conform HG 150MFP modifica din nou IMM Invest Romania. Vezi cele 8 schimbari propuseEsalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataStudiu de caz: Regimul fiscal in cazul cheltuielilor de protocolUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025e-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea facturilor simplificate, cu o anumita exceptiee-Factura in 2025. Cum sa procedati daca ati primit in mod ERONAT facturi pe CUI-ul firmei dvsBolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltBonul fiscal. Sunt considerate facturi simplificate bonurile sub 100 euro? Cum vor fi raportate in D394?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA