Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect de lege: ANPC sa aiba consiliu ales de Parlament si sa poata amenda firmele cu 10% din cifra de afaceri

05-Iul-2016
6066

Intr-un context in care in Romania investitiile straine au stagnat in ultimii ani, un nou proiect de lege care vizeaza modificarea statutului Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are toate sansele sa descurajeze investitorii straini sa mai incerce macar sa faca afaceri in Romania.



Mai mult, intr-un alt context in care se doreste dezincriminarea conflictului de interese in cazul alesilor, acelasi proiect de lege doreste transformarea ANPC intr-o institutie condusa de un Consiliu ales de Parlament. O propunere deosebit de grava o reprezinta cea potrivit careia ANPC ar avea voie sa amendeze firmele cu 10% din cifra de afaceri din anul financiar anterior sanctionarii.


Radu Florescu, vicepresedintele Camerei de Comert Americane in Romania (AmCham Romania), a declarat la inceputul acestei saptamani, intr-o intalnire cu presa, ca proiectul aflat momentan in dezbaterea Parlamentului, nu face decat sa aduca un deserviciu Romaniei si sa transmita "un semnal profund negativ in piata", citeaza Agerpres:

"Exista trei criterii foarte importante pentru investitori in Romania: transparenta, stabilitate, predictibilitate. Trei cuvinte-cheie pentru noi si pentru toata piata. Proiectul de lege privind statutul ANPC este unul dintre punctele de mare ingrijorare pentru oamenii de afaceri in Romania. Este inca un exemplu de initiativa parlamentara menita sa descurajeze investitorii potentiali interesati de Romania si pe cei care sunt deja pe piata. Este o initiativa care emite un semnal profund negativ in piata, aducand un deserviciu Romaniei".


Acesta considera ca respectivul proiect reprezinta inca o initiativa care nu tine cont de mediul de afaceri si care s-a facut fara consultarea cu reprezentantii mediului de business.

In luna aprilie, deputatul PNL Razvan Mironescu a initiat un proiect de lege privind statutul ANPC, prin care propune ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sa devina o autoritate administrativa autonoma, cu personalitate juridica, independenta, condusa de un Consiliu desemnat de Parlament si care sa nu poata fi ingradita de nicio alta autoritate.

Mai mult, membrii Consiliului ar urma sa fie desemnati de Parlament, la propunerea comisiilor de specialitate reunite. Functia de presedinte al ANPC este asimilata celei de ministru, iar cele de vicepresedinte si consilier sunt asimilate celei de secretar de stat.

"ANPC are printre atributiile principale desfasurarea activitatilor de supraveghere in urmatoarele domenii: servicii financiar-bancare, inclusiv asigurari si servicii prestate de institutii financiare nebancare, servicii de utilitati si sisteme de comunicatii, produse alimentare, non-alimentare si lanturi de magazine, proceduri de insolventa a consumatorilor. Are atributii si in ce priveste protejarea consumatorilor impotriva practicilor comerciale incoerente, inclusiv cele practicate de institutiile de credit, supravegherii activitatii de analiza si marcare a metalelor pretioase si de expertizare a acestora si a pietrelor pretioase", se arata in proiectul citat de sursa amintita mai sus.

Atributiile ANPC devin unele de control si s-ar aplica masuri preventive, sanctiuni contraventionale si sanctiuni complementare. Un aspect deosebit de grav din proiect il reprezinta propunerea ca ANPC sa sanctioneze firmele cu pana la 10% din cifra de afaceri realizata in anul financiar anterior sanctionarii faptei savarsite:

"In raport cu gravitatea si durata faptei, ANPC poate sanctiona contravenientul cu amenda de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii faptei savarsite cu intentie sau din neglijenta de intreprinderi sau asociatii de intreprinderi".

Masura e considerata abuziva, iar proiectul include o reglementare excesiva, nu e transparent si creeaza conflict intre atributiile autoritatilor statului, aceste trei probleme fiind amintite de Radu Florescu, vicepresedintele AmCham Romania.

Proiectul de lege a fost votat de Camera Deputatilor pe 28 iunie si a fost inaintat la Senat, care este Camera decizionala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici