Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect nou MFP: Penalitati reduse la plata cu intarziere si noi exceptii in ordinea stingerii datoriilor

14-Aug-2012
4395
Ministerul Finantelor a publicat un nou proiect prin care este vizata modificarea Codului de Procedura fiscala.

Printre cele mai importante aspecte avute in vedere pentru aceste modificari se numara reorganizarea modului in care sunt actualmente emise actele procedurale si cele de executare astfel ca acestea vor avea un centru comun de imprimare si vor fi valabile fara semnatura si stampila autoritatii care le-a emis.

Un al doilea punct atins de prevederile noului proiect face referire la data depunerii declaratiei fiscale. Astfel, in cazul in care declaratia depusa de contribuabil nu este validata din cauza unor erori, data depunerii va fi considerata data validarii in conformitate cu mesajul electronic de confirmare transmis contribuabilului.

In cazul in care sunt identificate erori in procesul de validare, termenul va fi considerat unul corect daca se va depune o declaratie corecta pana in ultima zi lucratoare a aceleiasi luni.

Sunt stabilite si unele exceptii de la ordinea de stingere a datoriilor astfel ca stingerea se va efectua in functie de preferintele contribuabilului referitoare la ordinea acestora. Totodata, este propusa modificarea unei exceptii aferente obligatiilor fiscale suplimentare astfel incat sa fie aplicata reducerea la jumtate a penalitatii de 30% in urma stingerii acestora pana la termenul stabilit de lege.

In ce priveste penalitatile de intarziere, proiectul propune ca sumele datorate cu titlu de penalitati pentru intarzieri mai mari de 60 de zile sa fie reduse de la 15% la 10%. Se modifica si dispozitiile actuale care privesc executarea silita, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Astfel, procedura executarii silite poate fi suspendata daca se va depune de catre contribuabil o scrisoare de garantie bancara.


Redam mai jos continutul noului proiect:



Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I poz. 5 din Legea nr. 127/2012 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta:

Art. I - Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 481 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 481
Prevederi aplicabile actelor de executare si altor acte emise de organele fiscale

Dispozitiile art. 43 alin. (3), 44, 45 si 48 se aplica in mod corespunzator si actelor de executare si altor acte emise de organele fiscale, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel."

2. Alineatul (31) al articolului 83 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(31) Data depunerii declaratiei prin mijloace electronice de transmitere la distanta pe portalul e-Romania este data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor, cu conditia validarii continutului declaratiei. in cazul in care declaratia nu este validata, data depunerii declaratiei este data validarii astfel cum rezulta din mesajul electronic."

3. Dupa alineatul (32) al articolului 83 se introduce un nou alineat, alin. (33), cu urmatorul cuprins:

"(33) Prin exceptie de la prevederile alin. (31), in situatia in care declaratia fiscala a fost depusa pana la termenul legal de depunere iar din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor rezulta ca aceasta nu a fost validata ca urmare a detectarii unor erori in completarea declaratiei, data depunerii declaratiei este data din mesajul transmis initial in cazul in care contribuabilul depune o declaratie valida pana in ultima zi lucratoare a aceleiasi luni."

4. Alineatul (26) al articolului 114 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(26) in situatia in care plata se efectueaza de catre o alta persoana decat debitorul, dispozitiile art. 1472 si 1474 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator."
5. Dupa alineatul (31) al articolului 115 se introduce un nou alineat, alin. (32), cu urmatorul cuprins:
"(32) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul obligatiilor fiscale de plata stabilite de organele de inspectie fiscala precum si a amenzilor de orice fel, se stinge obligatia fiscala sau amenda pe care o stabileste contribuabilul."

6. La articolul 1201 alineatul (2), lit. c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"c) dupa implinirea termenului prevazut la lit. b), nivelul penalitatii de intarziere este de 10% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse."

7. Dupa articolul 148 se introduce un nou articol, art. 1481, cu urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 1481
Supendarea executarii silite in cazul depunerii unei scrisori de garantie bancara

(1) in cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca contribuabilul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie bancara la nivelul obligatiilor fiscale contestate.
Valabilitatea scrisorii de garantie bancara trebuie sa fie de minim 6 luni de la data emiterii.

(2) in situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara contestatia este respinsa, in totalitate, sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia;
b) contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie bancara;
c) instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie,
suspendarea executarii actului administratriv fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Scrisoarea de garantie bancara ramane fara obiect in urmatoarele situatii:

a) contestatia a fost admisa, in totalitate;
b) instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal."

8. Dupa articolul 218, in cadrul titlului X, se introduce un nou articol, art. 2181, cu urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 2181
Penalitate
(1) Pentru obligatiile fiscale de plata nedeclarate de contribuabil si stabilite de organele de inspectie fiscala, contribuabilii sunt sanctionati cu o penalitate de 30% din obligatiile fiscale principale de plata individualizate in decizia de impunere. Aplicarea penalitatii nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere prevazute la titlul VIII.

(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile in cazul solutionarii cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata cu control anticipat.

(3) Pentru obligatiile fiscale principale stabilite de organele de inspectie fiscala stinse pana la termenul prevazut la art. 111 alin. (2), penalitatea prevazuta la alin. (1) se reduce cu 50%.

(4) Penalitatea se face venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala stabilita de organele de inspectie fiscala.

(5) Penalitatea reprezinta creanta fiscala accesorie in sensul prezentului cod si are regimul juridic al acesteia."

9. Articolul 223 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 223
Dispozitii aplicabile
Dispozitiile art. 219-222 se completeaza cu dispozitiile legale referitoare la regimul juridic al contraventiilor."

Art. II - (1) Prevederile art. I pct. 6 din prezenta ordonanta se aplica si obligatiilor fiscale al caror termen de 90 de zile de la scadenta se implineste dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

(2) Prevederile art. I pct. 8 din prezenta ordonanta se aplica pentru obligatiile fiscale de plata stabilite urmare inspectiilor fiscale care, potrivit art. 102 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incep dupa data de 1 ianuarie 2013.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016