Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale pentru anul 2025, precum si un exemplu practic de calcul al sumei ce poate fi redirectionata.
Cine poate redirectiona impozitul pe profit
Platitorii de impozit pe profit pot redirectiona sume reprezentand sponsorizari catre organizatii non-profit, in situatia in care cheltuiala cu sponsorizarea in anul anterior nu a depasit plafonul pentru sponsorizare (suma minima dintre 0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit).
Contribuabilii care doresc sa isi exercite optiunea de redirectionare a impozitului pe profit/impozitului pe venitul microintreprinderilor o pot face prin completarea si depunerea Declaratiei 177 Cerere privind redirectionarea impozitului pe profit (se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre contribuabil/platitor).
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit este o lucrare care va ofera repere clare pentru completarea Declaratiei 101. Constituie instrumentul ideal pentru eliminarea erorilor si aplicarea corecta a tratamentelor fiscale ale veniturilor, inclusiv pentru subventii, reduceri comerciale sau venituri financiare. Detalii AICI>>
Cine poate beneficia de sponsorizari prin redirectionarea impozitului pe profit
Trebuie sa avem in vedere ca sponsorizarile se efectueaza conform Legii 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, iar beneficiari pot fi urmatoarele categorii de persoane:
a)orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b)institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita

Examen Consultant Fiscal 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRevenire - stabilire cost productie energie solara fara receptie finala Multumesc de raspuns, dar nu mi-ati spus la ce cost se introduce energia solara produsa, daca nu am pus in functiune panourile? Lunar producem energie electrica (se face raport...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCabinet avocat. Deductibilitate cheltuieli utilitati Un cabinet avocat are sediul profesional intr-un apartament de bloc. In contractul de inchiriere (pentru toata suprafata) se specifica ca apartamentul este inchiriat ca sediu...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTratament contabil si fiscal productie fara receptie - panouri fotovoltaice La inceputul anului, societatea noastra a inceput o investititie intr-o PARCARE cu PANOURI FOTOVOLTAICE. In luna iulie, s-a finalizat instalarea panourilor, iar din august am...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulExigibilitate avans si faptul generator servicii, regularizare factura avans, baza de impozitare in valuta Avem un furnizor de prestari servicii, care vine si imi face corectii, dupa cum urmeaza: - factura initiala iulie 2025: 151.286,50 ron+28.744,43=180.030,93 total cu tva (cota...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCheltuieli cu autoturismul. Deductibilitate 50% O societate nu intocmeste foi de parcurs pentru consumul de combustibil, masina este in proprietatea firmei dar are regim mixt. Va rog sa ne spuneti care este regimul...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
c)de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d)orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Documente necesare pentru redirectionarea impozitului pe profit
Documentele necesare pentru a redirectiona impozitul pe profit sunt urmatoarele:
- Contract de sponsorizare (incheiat in 2025)
Atentie! Contractul de sponsorizare trebuie sa contina urmatoarea clauza "Sprijinul financiar pe care SPONSORUL il acorda BENEFICIARULUI este in valoare de .. lei, platibili astfel: prin completarea si depunerea Formularului 177, suma fiind apoi directionata catre .......... de catre ANAF, conform Ordin ANAF nr. 3562/2024."
- Dovada ca beneficiarul este inregistrat in registrul ANAF (printscreen sau document de la beneficiar);
- Formularul 177 completat si transmis electronic
Termen depunere si reglementari despre declaratia de redirectionare impozit pe profit (D177)
D177 se transmite pana cel tarziu la data de 25 iunie 2025 (termenul legal de depunere a declaratiei 101 pentru anul 2024). Eventualele corecturi se pot face in termen de 45 de zile de la acest termen.
In cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, Cererea privind redirectionarea impozitului pe profit se depune de catre persoana juridica responsabila a grupului.
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit este o lucrare care va ofera repere clare pentru completarea Declaratiei 101. Constituie instrumentul ideal pentru eliminarea erorilor si aplicarea corecta a tratamentelor fiscale ale veniturilor, inclusiv pentru subventii, reduceri comerciale sau venituri financiare. Detalii AICI>>
Formularul se completeaza si se depune de catre contribuabilii care, potrivit legii, dispun redirectionarea impozitului pe profit, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si pentru acordarea unor sume Fondului Natiunilor Unite pentru Copii - UNICEF sau altor organizatii internationale care îsi desfasoara activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte.
Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, în conformitate cu prevederile art. 79 alin. (1^1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Plata catre asociatie nu se face de catre firma, ci de catre ANAF, in baza formularului 177. Este important ca asociatia beneficiar sa fie inregistrata in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale (verificati online pe site-ul ANAF).
Calcul sponsorizare redirectionata prin D177
Un contribuabil doreste un calcul al sumei pe care poate sa o redirectioneze prin formularul 177, avand in vedere urmatoarele date din declaratia 101:
RD 7-REZULTATUL BRUT 3.446.955
RD 22 PROFIT PIERDERE 3.446.955
RD 23 CHELTUILEI CU IMPOZITUL PE PROFIT 522.133
RD 27 CHELTUILE SPONSORIZARE 54000
RD28 CHELTUILEI CU AMORT.CONTABILA 162.314
RD34 TOTAL CHELTUILEI NEDEDUCTIBILE 738.447
RD 35 TOTAL PROFIT IMPOZABIL 4.185.402
RD 41 TOTAL IMPOZIT PE PROFIT 669.664
RD 42 TOTAL CREDIT FISCAL 1390
RD43 SUME REPREZENTAND SPONSORIZAREA 54.000
RD 45 REDUCERE IMP CONF OUG NR.153/2020= 92.141
RD 48 IMPOZIT PE PROFIT ANUAL DATORAT 522.133
Impozitul pe profit este al doilea cel mai interesant domeniu pentru inspectori, dupa TVA, deoarece aici pot colecta sume mari la buget. Iar aducerea de bani la buget este o prioritate pentru autoritati.
Aceasta este si explicatia pentru inasprirea conditiilor pentru microintreprinderi, scopul fiind eliminarea impozitului de 1% din cifra de afaceri si trecerea la un impozit de 16% pe profit.
Lucrarea Cartea verde a impozitului pe profit este extrem de practica, iar modul in care este structurata va permite cu acces rapid la solutia cautata astfel incat rezultatul final sa fie cel scontat: eliminarea oricaror erori din contabilitate. Detaliii AICI»
Conform art. 1 alin. (2) din Procedura aprobata prin OANAF 1679/2022 valoarea impozitului pe profit sau a diferentei de impozit pe profit care poate fi redirectionata se calculeaza prin scaderea din valoarea minima stabilita, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a sumelor reprezentand sponsorizare si/sau mecenat, burse private, acordate entitatilor beneficiare in anul pentru care s-a depus declaratia anuala de impozit pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. i) si t), si a sumelor reportate, astfel cum au fost inscrise in formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" a anului respectiv.
Pentru stabilirea limitei impozitului pe profit prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se va avea in vedere si scaderea din acesta a sumelor aferente creditului fiscal si a impozitului pe profit scutit/redus, in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform OUG 153/2020:
(1) Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut la art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor potrivit titlului III Impozitul pe veniturile microintreprinderilor din Codul fiscal, precum si contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel: ( .)
Intrucat si bonificatia acordata conform OUG 153/2020 este o reducere a impozitului pe profit consider ca atat creditul fiscal cat si bonificatia in suma de 92.141 de lei se scad din impozitul pe profit asupra caruia se aplica limita de 20% pentru a stabili suma ce poate fi redirectionata.
In cazul prezentat nu se poate prezenta o suma exacta deoarece nu au fost furnizate informatii cu privire la cifra de afaceri.
Astfel, societatea va calcula cei doi indicatori (0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat si utilizat si pentru verificarea deducerii sponsorizarii pentru anul 2024) si din cea mai mica valoare rezultata (valoare minima) se scade sponsorizarea deja dedusa de 54.000 lei, rezultand suma ce poate fi redirectionata prin formularul D177.
Spre exemplu, la un impozit pe profit datorat, ramas dupa scaderea creditului fiscal extern si a reducerilor si scutirilor de impozit pe profit, in cuantum de 428.602lei (522.133lei minus 1.390 lei minus 92.141lei), rezulta o valoare de 428.602 lei x 20% = 85.720 lei, iar daca cifra de afaceri este de 10.000.000 lei rezulta o valoare de 10.000.000 lei x 0,75% = 75.000 lei. Din valoare minima de 75.000 lei se scade sponsorizarea dedusa de 54.000 lei rezultand o suma maxima ce poate fi redirectionata de 75.000 lei - 54.000 lei = 21.000 lei.