Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regim deduceri: rezident si beneficiar in state diferite. Cum rambursam TVA?

10-Oct-2012
4059
Vom stabili cum se procedeaza pentru rambursarea TVA facturata de un operator economic rezident in Germania pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei in beneficiul unor clienti care sunt persoane impozabile stabilite in Turcia sau Elvetia.

Raspuns

O societate germana - denumita in continuare "Firma A" - s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania prin desemnarea unui reprezentant fiscal pentru livrari de bunuri efectuate pe teritoriul Romaniei (livrari de carburanti catre clienti din Turcia si Elvetia). Astfel, Firma A factureaza livrarea de carburanti catre clientii sai din Turcia si Elvetia aplicand TVA de 24% si incaseaza contravaloarea facturilor emise in conturi deschise in Turcia si, respectiv, in Elvetia. Clientii din Turcia si Elvetia solicita ulterior rambursarea taxei achitate catre Firma A, in temeiul Directivei a 13-a a Comisiei Europene. In acest context, firma A solicita clarificari cu privire la urmatoarele aspecte:

1) Posibilitatea clientilor Firmei A stabiliti in Turcia sau Elvetia de a solicita rambursarea TVA facturate de Firma A pentru operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei, indiferent de tara in care este deschis contul in care acesti clienti achita catre Firma A contravaloarea facturilor in baza carora este solicitata rambursarea TVA.

In opinia noastra, tara in care este deschis contul in care clientii achita contravaloarea facturilor emise de Firma A nu are relevanta in analiza cererii de rambursare a TVA in temeiul Directivei a 13-a. Nu exista prevederi legale care sa oblige persoanele impozabile care solicita rambursarea sa achite facturile emise de furnizori in conturi deschise in Romania.


2) In ce masura este necesara efectuarea unei inspectii fiscale incrucisate la nivelul Firmei A, atat timp cat solicitantul rambursarii (compania din Turcia sau Elvetia) a pus deja la dispozitia autoritatilor fiscale competente extrase ale conturilor bancare ce demonstreaza achitarea TVA solicitata la rambursare; totusi, in situatia in care aceasta inspectie fiscala trebuie efectuata, intrebarea este daca reprezentantul fiscal al Firmei A in Romania este obligat sa detina extrase de cont care sa demonstreze incasarea la nivelul Firmei A a contravalorii TVA pentru care clientul din Turcia sau Elvetia solicita rambursarea.

Situatiile in care organele fiscale au obligatia/posibilitatea efectuarii de inspectii fiscale incrucisate si documentele pe care reprezentantii fiscali ai societatilor verificate au obligatia de a le pune la dispozitia organelor de control nu sunt reglementate de Codul fiscal sau de normele de aplicare a acestuia. Obligatia de a aduce dovezi privind achitarea taxei in Romania revine persoanei impozabile care solicita rambursarea in temeiul Directivei a 13-a.

3) Posibilitatea demonstrarii achitarii taxei solicitate la rambursare de catre clientii Firmei A printr-o declaratie pe propria raspundere si/sau extrase de cont ale Firmei A care sa ateste incasarea sumelor aferente.
In conformitate cu prevederile art. 147^2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana impozabila neinregistrata si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilita in Comunitate, poate solicita rambursarea taxei achitate pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in Romania, daca, in conformitate cu legile tarii unde este stabilita, o persoana impozabila stabilita in Romania ar avea acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste TVA sau alte impozite/taxe similare aplicate in tara respectiva.

La punctul 50 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute documentele pe care reprezentantul in scopul rambursarii trebuie sa le depuna la organul fiscal competent, in numele si in contul solicitantului. De asemenea, la punctul 50 alin. (8) din norme se prevede ca organul fiscal competent poate impune reprezentantului in vederea rambursarii orice alte obligatii in plus fata de cele prevazute la alin. (7).

Avand in vedere aceste prevederi legale, la punctul 13.1. din Anexa 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5/2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii, se precizeaza ca, pentru solutionarea cererii, organul fiscal are dreptul de a cere reprezentantului orice alte documente pe care le considera necesare.

Prin urmare, in opinia noastra, organul fiscal competent are dreptul de a solicita documente care dovedesc achitarea taxei solicitate la rambursare. In opinia noastra, o declaratie pe propria raspundere nu reprezinta document valid din care sa rezulte achitarea taxei. Apreciem ca dovada achitarii taxei ar putea fi reprezentata de extrasul de cont obtinut de la banca prin care s-a efectuat plata facturii respective.

Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 147^2 alin. (1) lit. b)

Sursa: ANAF


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016