Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Calcularea impozitului pe anul trecut (partea a II-a)

28-Feb-2011
5573
Click aici pentru a vedea intrebarile - Studiu de caz: Calcularea impozitului pe anul trecut (partea a I)

Raspuns:


Ref: Diferite spete de completare formularului 101


In conformitate cu prevederile art. 34 alin (16) din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca, pentru perioada 1 ianuarie ? 30 septembrie 2010, ati datorat si platit impozit minim, pentru cele doua perioade ale anului 2010, respectiv perioada 1 ianuarie ? 30 septembrie 2010 si perioada 1 octombrie ? 31 decembrie 2010, declaratia privind impozitul pe profit (101) se depune astfel:

  • pentru perioada 1 ianuarie ? 30 septembrie 2010 declaratia privind impozitul pe profit (101) se depune pana la data de 25 februarie 2011;

  • pentru perioada 1 octombrie ? 31 decembrie 2010 declaratia privind impozitul pe profit (101) se depune pana la urmatoarele termene;

  • 25 februarie 2011, daca inchiderea perioadei 1 octombrie ? 31 decembrie 2010 se efectueaza pana la data de 25 februarie 2011, situatie in care in declaratia 100 pentru trimestrul IV nu se va declara impozit pe profit (nu se selecteaza randul referitor la impozit pe profit);

  • 25 aprilie 2011, daca inchiderea perioadei 1 octombrie ? 31 decembrie 2010 se efectueaza pana la data de 25 aprilie 2011, situatie in care in declaratia 100 pentru trimestrul IV se declara impozitul pe profit la nivelul celui calculat si evidentiat pentru trimestrul III.
In ceea ce priveste calculul si limitarea sumelor deductibile facem apel la prevederile art.34, alin. (17) introduse prin OUG nr. 87/2010, care dispun ca veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele corespunzatoare fiecarei perioade fiscale din anul 2010.

Cazul I.


Pe baza datelor prezentate de d-voastra avem urmatoarele informatii:

  • trim. I = impozit profit - 2.490 lei
  • trim. II = impozit minim - 2.150 lei
  • trim. III = impozit minim - 2.150 lei

Sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual? se completeaza astfel:
Rd. 1, preluat de la rd. 44 = 0
Rd. 1,1 = -
Rd. 1,2 = 0
Rd. 2 = 6.450
Rd. 3 = 6.450
Rd. 5 = 6.790
Rd. 7 = 340
La finele trim. III societatea are deja inregistrata suma de 6.790 in conturile 691 ?Cheltuieli privind impozitul pe profit? si ct. 441 ?Impozit pe profit?.
Daca programul permite sa se modifice in urma atunci se poate storna inregistrarea astfel incat in debitul ct. 441 ?Impozit pe profit? sa ramana suma de recuperat (platita in plus) de 340 lei.

Cazul II

Intrucat nu ati prezentat cifre, consideram ipotetic:
  • trim. I = impoz minim 550
  • trim.II = impoz minim 550
  • trim. III = impoz minim 550
  • pierdere fiscala in perioada 1.01.2010 ? 30.09.2010
  • trim. IV = impoz profit 1.000

Sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual? se completeaza astfel:

Rd. 1, preluat de la rd. 44 = 0
Rd. 1,1 = -
Rd. 1,2 = 0
Rd. 2 = 1.650
Rd. 3 = 1.650
Rd. 5 = 1.650
Rd. 6 = 0
Rd. 7 = 0
Datorita faptului ca pentru prima perioada fiscala societatea a realizat un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim, declara si plateste impozitul minim aferent transei (in exemplul prezentat 1.650/ 3 trimestre).
Daca la rd. 36 s-ar fi inregistrat pierdere fiscala aceasta se recupereaza in trim. IV prin inscrierea la rd. 38.
La trim. IV, pe baza veniturilor si cheltuielilor perioadei s-a stabilit un impozit pe profit de 1.000 lei. Acest impozit este datorat si nu se recupereaza nimic din perioada anterioara deoarece plata impozitului minim a fost obligatorie. Daca a rezultat un impozit pe profit de 1.000 lei rezulta ca a fost recuperata pierderea fiscala (daca ar fi fost) din prima perioada.
Suma calculata pentru trim IV este datorata.
In sectiunea C ?Date privind definitivarea impozitului pe profit anual?, completarea randurilor se face astfel:


Rd. 1 prin preluare de la rd. 44 = 1.000

Rd. 1.1 = -
Rd. 1.2 = 1.000
Rd. 3 = 1.000
Rd. 5 = -
Rd. 6 = 1.000
Daca definitivarea impozitului s-ar face pana la 25 aprilie, in formularul 100 cu termen de depunere 25 ianuarie 2011 se trece impozitul minim declarat pentru trim. III.
In acest caz, la rd. 5 se trece suma de 550, iar la rd. 6 rezulta o suma de plata de 450 lei.

Cazul III

Din datele prezentate rezulta urmatoarea situatie:
Trim. I, impoz pe profit 480 lei, declara impoz minim = 550,
Trim. II, impoz pe profit 496 lei, declara impoz minim = 550,
Trim. III, pierdere, declara impoz minim = 550.

Rezulta ca pentru prima perioada s-a datorat, declarat si eventual platit impozit minim la nivel de 1.650 lei.
Daca pierderea este pe total an si la rd. 44 este valoarea 0, din completarea sectiunii C nu exista o diferenta de recuperat sau datorata.
Referitor la ipotezele prezentate pentru trim. IV reiteram urmatoarele:
  • calculul impozitului pe profit se face pentru fiecare perioada fiscala a anului 2010, luindu-se in calcul veniturile si cheltuielile perioadei,
  • limitarea cheltuielilor (sponsorizare, protocol, tva protocol, rezerva, provizioane etc.) se face pentru fiecare perioada in parte,
  • nu se insumeaza veniturile si cheltuielile intregului an din care sa se scada trim. IV,
  • pierderea fiscala rezultata din primul formular 101 se trece in al doilea formular (trim. IV) si se recupereaza in urmatorii ani, pana in anul 2016; Trim. IV este considerat an fiscal,
  • pierderea fiscala din trim. IV se recupereaza pana in anul 2017,
  • pierderea fiscala din anii anteriori anului 2010 se trece in formularul 101 din prima perioada, suma ramasa neacoperita se trece si in declaratia aferenta trim. IV si se recupereaza pe urmatorii 5-7 ani consecutivi, in functie de anul din care provine ( de ex: pierderea anului 2008 se poate acoperi pana in anul 2013, anul 2010 nefiind impartit in doua perioade din acest punct de vedere).

Pe viitor va rugam sa fiti mai concisi in prezentarea informatiilor (mai putine ipoteze care se repeta) fiindca aceasta conduce la o calitate scazuta a raspunsurilor. Apreciem ca prezentarea detaliata a datelor specifice societatii d-voastra v-ar fi de un mai mare ajutor in calcularea impozitului, recuperarea pierderii, completarea declaratiilor (100 si 101) si declararea sumelor privind impozitul pe profit.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016