Studiu de caz: Contributiile sociale datorate in cazul mesei calde acordate gratuit salariatilor
Anumite unitati de lucru aleg sa ofere salariatilor, in afara tichetelor de masa, cate o masa calda gratuita in fiecare zi. Aceasta decizie, ca urmare a faptului ca nu este un factor raspandit la nivel semnificativ in cazul societatilor comerciale, nu are intotdeauna la baza prevederile corecte care o reglementeaza. In concluzie, se doreste, in aceasta situatie, identificarea contributiilor la asigurarile sociale datorate pentru masa calda acordata gratuit salariatilor.
Aceste dispozitii care reglementeaza scutirea de plata contributiilor sociale a avantajelor primite in legatura cu o activitate dependenta sunt incluse la art. 296 indice 15 lit. p) din Codul fiscal. Astfe,, este prevazut ca nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, fara insa a fi limitate la:
1. utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca;
2. cazarea, hrana, imbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;
3. abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, in scop personal;
4. permisele de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scopul personal;
5. primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei respective, altele decat cele obligatorii.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Plafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult
In ceea ce priveste baza de calcul al contributiilor sociale la pct.8 din Norme metodologice date in aplicarea art.296 indice 4 din Codul fiscal se prevede ca "veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.
In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal".
Astfel, in cazul in care nu exista exceptii specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal intra in baza de calcul a contributiilor sociale. Exceptii specifice in ceea ce priveste veniturile prevazute la art. 296 indice 15 regasim doar in ceea ce priveste contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Astfel, conform pct.23 si 24 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal, sumele si avantajele prevazute la art. 296 indice 15 sunt exceptate de la plata contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si de la plata contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.
Normele metodologice contrazic prevederile legale in aplicarea carora au fost date intrucat Codul fiscal stabileste exceptarea avantajelor de la art.296 indice 15 de la plata contributiilor sociale fara a distinge, in timp ce normele metodologice fac trimitere la avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal stabilind exceptii numai in privinta contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.
Stabilirea prin norme metodologice a unor prevederi contrare actului normativ in aplicarea carora au fost date este inadmisibila intrucat art.77 din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative stabileste ca ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor Guvernului.
Astfel, pana la aprobarea prin lege a OUG 117/2010 sau pana la o clarificare facuta de organele fiscale, se recomanda ca asupra sumelor si avantajelor stabilite la art.296 indice 5 din Codul fiscal sa fie calculate contributiile sociale cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale urmand sa rectificati ulterior, daca va fi cazul, fara obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Depasire plafon micro
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp trebuie depus formularul D700?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In T2 a platit 716 lei impozit, iar in T1: 0 Va rog sa ma ajutati cu un calcul al impozitului pe profit aferent trimestrului 3 si cu inregistrarile contabile pentru sumele aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Expropriere teren. Tratament TVA
Intrebare: O societate platitoare de TVA a fost expropriata pentru un teren construibil de primarie, conform L. 255/2010 si HCL 860/2023, in caz de utilitate publica (construire parc). Pentru suma primita si incasata de societate cu titlu de despagubire, se emite factura? Aceasta suma este scutita de TVA sau se considera livrare? Mentionez ca terenul a fost achizitionat de societate de la o persoana fizica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratamentul fiscal si contabil al promotiilor 10+1 si al reducerilor comerciale ulterioare
Intrebare: As dori sa ma ajutati cu urmatoarea speta: achizitionez marfa cu 10 lei/buc, 100 bucati. Am o agreare cu furnizorul de la care achizitionez sa vand produsele 10 buc la pret de 13 lei (pret de lista) + 1 buc gratuit, iar acest furnizor, la sfarsit de an, imi va acorda un discount pentru valoarea marfii achizitionate. Se poate introduce la vanzare produsul oferit gratuit cu pretul de 0,01 lei sau trebuie sa inregistrez pretul de vanzare de 13 lei, la care sa aplic discount 100%, astfel incat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<