Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Procedura de rectificare a declaratiilor fiscale

15-Sep-2011
5400
Valabil la 16.09.2011

In ceea ce priveste rectificarea declaratiilor fiscale, pentru a veni in sprijinul celor interesati, sunt oferite mai multe informatii utile prin intermediul unei situatii in care un fost angajat depune in acest an o cerere pentru acordarea unei sume cuvenite in perioada in care a fost angajat. Societatea este de acord sa faca plata acestei sume, dar se confrunta in prezent cu procedura de declarare a venitului si a taxelor, in conditiile in care Declaratia 112 preia in mod automat datele din sistemul informatic de salarii, fara sa lase posibilitatea angajatorului de a introduce persoane fara contract activ de munca. Cum va proceda astfel angajatorul pentru a plati taxele aferente acestei sume care i se va acorda salariatului in cauza?

Se considera ca bonusul respectiv este o suma care se asimileaza salariului in situatia in care acesta nu reprezinta un venit neimpozabil asa cum acestea sunt definite la art 55 alin 4 din Codul fiscal, respectiv nu reprezinta sume de natura ajutoarelor sociale (ajutoare pentru nastere, inmormantare, boli grave si incurabile).

In acest caz, societatea va intocmi un stat de salarii rectificativ si va retine toate impozitele, taxele si contributiile valabile la momentul respective (atat cele individuale cat si ale angajatorului). Asadar, se va adauga bonusul respectiv la venitul brut al salariatului din luna respective si veti reclacula impozitele si contributiile aferente in noile conditii (utilizand procentele de impozite si contributii in vigoare la data respective). Pentru declararea sumei respective si a impozitelor si contributiilor aferente, se va depune declaratia rectificativa cod 710 pentru obligatiile declarate initial in Declaratiile 100 si Declaratia 102 .

In plus, societatea are obligatia depunerii declaratiilor rectificative pentru:

- contributia de asigurari sociale - Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor sociale (Anexele a11 si a12 care se depuneau la Casa de pensii);
- contributia de asigurari sociale pentru somaj - Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj (Cap1 si cap 2);
- contributia de asigurari sociale de sanatate si concedii medicale (anexele 3a,3b,3c si anexa 4).

Se va depune si Declaratia rectificativa 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa pe fiecare beneficiar de venit (fisele fiscale). Corectarea declaratiilor se face in temeiul art 83 si 84 din Codul de procedura fiscala. Prin urmare, pentru declararea impozitelor si contributiilor aferente sumelor cuvenite anterior perioadei 1 ianuarie 2011 nu se va utiliza formularul declaratiei cod 112.

Procentele de impozite si contributii care se retin pentru acordarea bonusului sunt cele in vigoare la momentul in care bonusul trebuia acordat, iar inre data la care ar fi trebuit declarate obligatiile de plata si data declararii effective a acestora prin depunerea declaratiilor rectificative se vor calcula dobanzi si penalitati de intarziere.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025

    • Sistemul e-TVA a devenit un instrument esential in procesul de raportare fiscala din Romania, cu un impact direct asupra modului in care firmele isi gestioneaza obligatiile privind taxa pe valoarea adaugata. Implementat de ANAF, acest sistem se bazeaza pe precompletarea decontului de TVA, utilizand informatii colectate din surse multiple precum e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu sau SAF-T. Cu toate acestea, firmele trebuie sa fie atente: decontul precompletat nu reprezinta o obligatie fiscala in...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat

    • Intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale este esentiala pentru orice entitate, atat din perspectiva respectarii obligatiilor legale, cat si pentru reflectarea fidela a pozitiei financiare si a performantei economice. Iar alegerea tipului potrivit de bilant depinde de mai multi factori-cheie stabiliti prin reglementarile contabile in vigoare, in special OMFP 1802/2014. In continuare vom vedea o speta prin care specialistul nostru va clarifica modul de determinare a tipului de situatii...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea

    • Incepand cu 13 mai 2025, esalonarea clasica a obligatiilor fiscale cunoaste o actualizare semnificativa prin intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noua procedura aduce o serie de modificari importante, adaptate evolutiilor legislative din ultimii ani si orientate spre o administrare fiscala mai eficienta si digitalizata.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii

    • Contribuabilii care achita anticipat impozitul pe constructii vor putea, in curand, sa beneficieze efectiv de bonificatia de 10% prevazuta de Codul fiscal. ANAF a publicat un proiect de ordin care modifica formularul 100, permitand completarea distincta a reducerii acordate prin lege. In prezent, desi impozitul pe constructii poate fi declarat, lipsa unui camp dedicat bonificatiei in formularul D100 face imposibila evidentierea corecta a acesteia. Noul proiect vine astfel in sprijinul...» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019

    • Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

    • Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016